Zlobice

Zalesněný vrch nad Kuřimí, chráněné území

Zlobice je dvojvrcholem u Kuřimi. Severní část je známa díky rozhledně a snaživým lidem, kteří zde pasou ovce a také kozy a pořádají zajímavé akce pro veřejnost, jižní vrchol je zalesněn teplomilnou doubravou s bohatým bylinným podrostem a byl vyhlášen přírodní památkou. Chráněné území na jižním vrcholu Zlobice je lokalitou lýkovce vonného (Daphne cneorum), vzácné květiny s růžovofialovými květy, který roste především na okrajích lesů a na světlejších místech. Botanikové dále na Zlobici uvádějí výskyt těchto rostlin: medovník velkokvětý (Melittis melissophyllum), střevíčník pantoflíček (Cypripedium calceolus), okrotice bílá (Cephalanthera damasonium), konvalinka vonná (Convallaria majalis) a další.

Podle:

Nadmořská výška
320 m.n.m. - 394 m.n.m.
Základní číselné údaje
Rozloha chráněného území je 52,6 ha. Vyhlášeno bylo r. 1984.
Kategorie chráněného území
Přírodní památka Zlobice

Přístup

Příjezd vlakem

Nejbližší železniční stanicí je Kuřim na trati Brno - Havlíčkův Brod.

Příjezd jinou hromadnou dopravou

Nejbližší město Kuřim je uzlovým místem pro velké množství autobusových spojů, např. z Brna od Semilassa, Brna-Bystrce, ZOO, z Tišnova, Blanska či Lysic. Mnohé z nich nekončí na autobusovém nádraží u železniční stanice, ale jedou dál do průmyslové zóny na severu města nebo přes ni. Doporučujeme vystoupit v zastávce Kuřim, kulturní dům. Pokud byste chtěli jít na Zlobici z Malhostovic, vystupte z linky 311 Tišnov - Kuřim v zastávce Malhostovice, rozc.

Příjezd osobním autem, parkování

Auto můžete zanechat např. v Kuřimi nebo jet některou z polních silnic (nikoli po cyklostezce) směrem od města na západ. Na okraji polní silnice, na místě, kde končí asfalt, lze vůz zanechat (asi 1 km od zástavby města). Můžete také parkovat v areálu na Zlobici.

Příjezd zájezdového autobusu, parkování busu

Autobus může parkovat v Kuřimi nebo v areálu na Zlobici.

Přístup pěšky

Z autobusové zastávky Kuřim, kulturní dům: jděte na západ na okraj městské zástavby u garáží, najděte červenou turistickou značku a projděte pod železniční vlečkou. Pak jděte po cyklostezce až do sedla mezi Kuřimí a Malhostovicemi a zde odbočte doleva do chráněného území nebo odbočte doleva po zelené značce na úpatí kopce, které je blíž k Malhostovicím.

Z Malhostovic, rozc.: jděte po cyklostezce směr Kuřim a na vrcholu stoupání v sedle odbočte doprava nebo odbočte doprava již při úpatí kopce, které je blíž k Malhostovicícm (po zelené značce)

Z Lipůvky: jděte nejdříve po červené značce po silnici západně od obce a pak odbočte na panelovou silnici (stále po červené) na turistickou křižovatku Zlobice, rozc. Jděte stále po panelové cestě tentokrát po zelení značce až do areálu na Zlobici a přes něj ještě dál do sedla a pak do chráněného území.

Příjezd na kole, parkování kol

Na kole můžete přijet ke chráněnému území ze tří směrů. Přes sedlo mezi dvěma vrcholy Zlobice vede nádherná šotolinová cyklostezka spojující Kuřim a Malhostovice, tedy začít cyklovýlet můžete v těchto dvou sídlech. V nejvyšším místě, v sedle mezi dvěma vrcholy můžete odbočit k okraji chráněného území, tady ale už musíte kolo vést.

Jízda na kole po jižním vrcholu Zlobice není možná.

Okraj chráněného území si též můžete prohlédnout od jihu. Pro kola v blízkosti Zlobice je vhodná polní cesta mezi Kuřimí a bývalou vápenkou u Čebína, která vede po tělese staré železniční trati.

Poznámky pro vozíčkáře

Jižní vrchol Zlobice je pro vozíčkáře naprosto nevhodný.

Přispěvatelé:

Jan Harmata
Vytvořeno:
Naposledy upraveno:
Datum poslední návštěvy redakce v terénu