Ponor V Jedlích

Hezký příklad krasového jevu mezi Holštejnem a Ostrovem

Mezi obcemi Ostrov u Macochy a Holštejn v Moravském krasu je k vidění podivuhodná oblast slepých a poloslepých údolí. Hlavním údolím teče potok Bílá voda, který se ale na začátku krasových hornin hned u Holštejna propadá do podzemí a údolí dál jako osa krajiny sice vede, ale je suché. Jedná se tedy o příklad poloslepého údolí. Všechny boční přítoky zleva, tj. od Lipovce, se na začátku krasového podloží propadají do podzemí také.

Ponor V Jedlích najdete velmi blízko lomu a vápenky Velká dohoda. Stačí jít od komína vysoké pece lesem k jihu a všimnout si prvního údolí, které má východozápadní směr. Taková údolí jsou tu vlastně hned dvě. Protékají jimi menší potoky, později se údolí sbíhají do jednoho, které se nejčastěji uvádí pod názvem Jedelský žlíbek (s Jedelským potokem). Nedaleko od soutoku se vody potoka na začátku vápencového podloží propadají do podzemí pod zhruba šestimetrovou skálou, přičemž ponory jsou tu v podstatě tři. Potok podle množství vody v korytě využívá buď jeden nebo více propadání.

Údolí není slepé, pod ponorem terénní sníženina nadále existuje, ale není protékána žádným vodním tokem, a to nejspíše ani za vysokých vodních stavů. Můžeme tedy hovořit o poloslepém údolí.  Nad propadáním najdete skupinu závrtů, které komunikují bezprostředně s podzemními prostorami. Ty dosud nejsou plně prozkoumány, i když historie objevů se datuje již od r. 1900, kdy se název V Jedlích poprvé objevil v literatuře zásluhou badatelů Kříže a Koudelky.

Jedelský potok ústí v jeskyni 13C do podzemní Bílé vody.

Podle:

Chráněná krajinná oblast Moravský kras

Přístup

Příjezd vlakem

Nejbližší "rozumnou" železniční stanicí je Blansko na trati Brno - Česká Třebová.

Příjezd jinou hromadnou dopravou

Nejbližší autobusová zastávka se jmenuje Holštejn, rozc. Na mapách se někdy uvádí pod názvem Rozcestí U Kaštanu. Jezdí sem autobusy linky 232 na trase Blansko - Vysočany. V pracovní dny sem také jezdí linka 260 na trase Boskovice - Lipovec.

Příjezd osobním autem, parkování

Autem lze dojet až k areálu vápenky Velká dohoda a zaparkovat u něj. Severně od Ostrova u Macochy dojedete k rozcestí, které se na mapách uvádí jako Rozcestí U Kaštanu. Jeďte po silnici směr Holštejn, ale už po 100 metrech odbočte vpravo nahoru po lesní cestě, která vás dovede k lomu a vápence Velká dohoda.

Příjezd zájezdového autobusu, parkování busu

Autobusu po lesní cestě k areálu vápenky Velká dohoda jízdu nedoporučujeme. Pro výstup osob zastavte na rozcestí U Kaštanu.

Přístup pěšky

Z autobusové zastávky Holštejn, rozc.:  jděte necelých 100 m k severu po silnici směr Holštejn a pak odbočte vpravo nahoru po polní cestě. Vede tu i zelená značka. U areálu vápenky Velká dohoda se dejte lesní cestou k jihu, tj. podle dosavadního směru chůze vpravo, do mělkého a suchého údolí. Jím jděte vlevo a opusťte lesní cestu, přičemž jděte přibližně na jihovýchod asi 160 m k ponoru. Od zastávky k ponoru celkem asi 800 m.

Příjezd na kole, parkování kol

Kolem areálu lomu a vápenky Velká dohoda vede kromě zelené turistické značky také lesní cesta, na níž projektanti situovali cyklotrasu č. 5080. Můžete po ní jet např. z Holštejna do Lipovce. Je sjízdná jen pro treková a horská kola. Na kole lze dojet i na lesní cestu v blízkosti ponoru, ale tak, abyste ponor zhlédli, je nutno část cesty kolo lesem vést.

Poznámky pro vozíčkáře

Vozíčkář se k ponoru nedostane.

Přispěvatelé:

Jan Harmata
Vytvořeno:
Naposledy upraveno:
Datum poslední návštěvy redakce v terénu