Orlí hnízdo

Romantická skála nad Dolními Loučkami s omezeným výhledem a starou chatou

Západně od Tišnova si řeky Loučka a Libochovka prorážejí cestu z výše položené Českomoravské vrchoviny jejím okrajem do níže položené Boskovické brázdy. V Dolních Loučkách se Libochovka vlévá do Loučky a ta pak v Předklášteří u Tišnova do Svratky. Všechny řeky tvoří nádherná údolí, místy lemovaná skalami. Krajinu dotváří železniční trať Brno - Havlíčkův Brod, která západně od Tišnova překonává stoupání na Českomoravskou vrchovinu několika odvážnými mosty a dlouhými tunely.

Nad jednou z nejatraktivnějších krajin okraje Českomoravské vrchoviny si soukromý nadšenec postavil srub zvaný Orlí hnízdo. Místo je opravdu romantické - nad srubem návštěvník přichází paloukem s několika mohutnými stromy a pak ho překvapí prudký svah s několika skalami a odvážně pojatou stavbou. Mezi stromy je omezeně vidět do krajiny u Dolních Louček a občas zezdola zaslechnete jedoucí vlak. Když jeho zvuk zmizí, právě zajel do tunelu.

Nablízku jsou ještě další hezká místa, která stojí za návštěvu, např. studánka, buk dvoják nebo vyhlídka z úbočí Pasníku.

Umístění

425 m.n.m.

Přístup

Příjezd vlakem

Nejbližší železniční stanicí je Tišnov.

Příjezd jinou hromadnou dopravou

Do nejbližší vsi Nelepeč nejezdí autobusy. Nejbližší zastávkou je tedy buď Předklášteří, obecní úřad, kam jezdí autobusové linky z Tišnova nebo zastávka Nelepeč, Žernůvka, kam jezdí autobusová linka 312 na trase Tišnov - Deblín - Veverská Bítýška - Kuřim.

Příjezd osobním autem, parkování

Autem můžete dojet do vsi Nelepeč a zde zaparkovat na prostranství, které můžeme nazvat návsí, kde se také na jediném místě lze s autem otočit.

Příjezd zájezdového autobusu, parkování busu

Autobusem do nejbližší vsi Nelepeč není možno přijet. Vůz by se tu neotočil. Parkujte v Žernůvce nebo v Předklášteří.

Přístup pěšky

Z Předklášteří: jděte z centra obce prudce vzhůru stoupající cestou po žluté značce až na rozcestí Nad Nelepčí. Rozcestí je v sedle, kudy prochází zelená značka. Tou jděte okrajem lesa nad ves Nelepeč. V místě, kde vlevo budete mít třešňový sad, odbočte vpravo po polní cestě podél lesa. Dál viz společný popis.

Z Nelepče: z místa, kde lze zaparkovat auto, se dejte vzhůru na louku s třešňovým sadem, u něhož objevíte průběh zelené značky. Po ní nejděte, ale dejte se polní cestou podél lesa. Pole máte po levé ruce, les po pravé.

Společný popis: Minete kříž. Pak sejdete do lesa na křižovatku lesních cest. Dejte se po jediné cestě, která vede z rozcestí víceméně ani nahoru ani dolů. Odtud stále rovně dojdete k Orlímu hnízdu. Z Předklášteří asi 3,5 km, z Nelepče asi 1 km.

Příjezd na kole, parkování kol

Obě přístupové cesty popisované pro pěší jsou sice sjízdné pro horská kola (místy s velkými potížemi), ale pěší výlet doporučujeme více.

Poznámky pro vozíčkáře

Pro vozíčkáře jsou terény severně od Nelepče nesjízdné.

Přispěvatelé:

Jan Harmata
Vytvořeno:
Naposledy upraveno:
Datum poslední návštěvy redakce v terénu