Lodní doprava na Brněnské přehradě

Dopravní podnik města Brna provozuje na zajímavých trasách atraktivní lodě s tichým pohonem na akumulátorové baterie


Na Brněnské přehradě od r. 1946 funguje pravidelná lodní doprava provozovaná Dopravním podnikem města Brna.
Myšlenka na provozování lodí na přehradě je starší, pochází už z období první republiky a její uskutečnění bylo plánováno hned po napuštění vod přehrady. O koncesi na provoz lodí bylo požádáno r. 1937, vydána byla r. 1940. Jak je známo, přehrada byla zprovozněna právě r. 1940, takže následující válečné události myšlenku plavby po přehradě odsunuly na dobu míru.

Je ale faktem, že během války byly do Brna převezeny dvě malé lodě, každá pro 103 osob, které byly vyrobeny v Německu, byly ale poškozeny sabotáží.

V roce 1945 proběhlo v Praze školení budoucích kapitánů těchto lodí. Na jaře r. 1946 se obě opravená plavidla ocitla v bystrckém přístavišti, zahájení provozu se konalo 5. 5. 1946. Pohon už tehdy zajišťovaly akumulátorové baterie a elektromotory, což přetrvalo dodnes a činí brněnské lodě unikátními.

Dopravní podnik tehdy provozoval tramvaje a autobusy, takže lodě se staly třetím druhem dopravního prostředku městské hromadné dopravy v Brně (trolejbusy byly zavedeny o tři roky později).

První trasa vedla z Bystrce pod hrad Veveří, později byla prodloužena na Mečkov (r. 1948) a do Veverské Bítýšky r. 1949). Již první roky provozu zaznamenaly lodě u Brňanů obrovský úspěch, jen r. 1946 svezly 128 000 cestujících, pak např. r. 1956 se svezlo 848 000 cestujících, což je dosavadní rekord - lodí ale bylo v provozu již více. Pak počet cestujících klesal, lodě byly odváženy na jiné vodní nádrže nebo vyřazovány z provozu.

Historie provozu zaznamenala i dvě události, které lze označit za neobvyklé - raritní.

Tou první jsou plavby plovoucí prodejny. R. 1955 byla loď nazvaná Veveří prodána národnímu podniku Pramen a přestavěna na plovoucí prodejnu. Takto upravená jezdila po přehradě během letní sezóny jako zásobovací. Zboží se nakládalo na Rakovci u samoobsluhy Pramen, po připlutí k přístavnímu molu loď zahoukala, a každý si mohl v určitém čase koupit, co bylo "na skladě". Na březích je postaveno obrovské množství chat, takže o zákazníky nebyla nouze. Na Brněnské přehradě tato rarita sloužila do r. 1962.

Druhá událost, tentokráte nešťastná, se stala r. 1992 při vytahování na břeh lodi Mír, kdy byl poškozen její trup. Sice čekala na opravu, neboť dalších plaveb nebyla schopna, ale r. 2005 ji Státní plavební správa prohlásila za neopravitelnou. Byla poté částečně rozebrána a sešrotována.

Mezitím rok 1997 se stal dalším nešťastným. Loděmi se svezlo rekordní minimum osob - jen 147 000 cestujících. Tehdy bylo příčin více - díky sinicím trpěla kvalita vody v přehradě a přehrada nelákala k rekreaci. Druhou příčinou bylo i poměrně drahé jízdné. Ale především tento rok byl katastrofální pro domácí cestovní ruch všeobecně. Téměř polovina obyvatel Česka měla starosti s katastrofálními povodněmi na východě republiky.

Roku 2009 se plavební sezóna nekonala. Přehrada byla částečně vypuštěna, protože na březích probíhaly práce spojené s odstraněním sinic z vody.

V r. 2012 dopravní podnik provozoval pět lodí se dvěma palubami. Jmenují se Veveří, Dallas, Lipsko, Utrecht a Vídeň. Kromě nich vlastní ještě historickou jednopalubovou loď Brno. Ta byla spuštěna na vodu r. 1949 pod názvem Úderník, za dobu své životnosti prodělala hlavní opravu r. 1989.

Lodě jezdí podle jízdního (nebo chcete-li plavebního) řádu. Kotví v bystrckém přístavišti, jehož provozní budova má také tvar lodě a zastavují na molech po obou březích. Některé spoje se otáčejí v Rokli a jedou zpět, některé jedou až do Veverské Bítýšky. Pravidelnými cestujícími jsou chataři, pěší turisté a cyklisté a lidé, kteří jdou na přehradu na výlet či se koupat. Občasnými cestujícími jsou především návštěvníci Brna. Všichni shodně oceňují tichý chod plavidel a nádherné přírodní scenérie na březích.

Seznam zastávek:
Bystrc
Kozí horka
Sokolské koupaliště
U Kotvy
Obora
Rokle
Pod Trnůvkou
Hrad Veveří
Mečkov
Skály
Veverská Bítýška
Trasa Bystrc - Veverská Bítýška je dlouhá 9,3 km a loď ji ujede za 65 - 70 minut.


Umístění

GPS souřadnice

49°13'49.552"N, 16°30'57.797"E (nástup na lodě v přístavišti Bystrc)

Adresa

Brno-Bystrc, Brno-Kníničky
Brno 635 00

Google Maps | Mapy.cz

Katastrální území
Bystrc, Kníničky
Nadmořská výška
219 m.n.m. (hladina stálého nadržení)
Základní číselné údaje
Počet lodí v provozu - dvoupalubových: 5 (r. 2012) Počet lodí v provozu - jednopalubových: 1 (r. 2012) Začátek provozu lodí na Brněnské přehradě: 5. 5. 1946 První hangár v přístavišti: od r. 1947 Zprovoznění ocelové provozně-správní budovy lodní dopravy: r. 1995 Výstavba přístavního mola v Bystrci: r. 2009

Přístup

Příjezd vlakem

Nejbližší "rozumnou" železniční stanicí je Brno hlavní nádraží, odkud pokračujte do zastávky Přístaviště tramvají č. 1.

Příjezd jinou hromadnou dopravou

Podél pravého břehu přehrady jezdí autobus č. 303 na trase Brno, Zoologická zahrada - Hrad Veveří - Veverská Bítýška. Některé spoje jezdí přes zastávku Mečkov, některé přes malou vesnici Hvozdec. Trasa autobusu č. 303 vhodně doplňuje trasu lodní dopravy a umožňuje sestavit plán výletu. 

Jízdní řád lodí: http://www.idsjmk.cz/jrady/lod.pdf 

Příjezd osobním autem, parkování

Autem se celkem pohodlně dostanete k Přístavišti, ovšem o víkendech na jaře nebo o prázdninách zde nenajdete místo k parkování. Proto doporučujeme zaparkovat uvnitř zástavby Bystrce, např. naproti úřadu městské části, kde je též hypermarket Albert a jednu zastávku dojet na přístaviště tramvají. Další parkoviště lze využít na Osadě, pod hradem Veveří, na Rakovci, nad Roklí, nad Kozí horkou. Zákaz vjezdu platí od Osady proti "proudu", na většinu komunikací v lesích na pravém břehu a také dovnitř chatové osady Mečkov.

Příjezd zájezdového autobusu, parkování busu

Je-li místo na parkovištích pro osobní auta, může sem vjet a parkovat tu i autobus.

Přístup pěšky

Ke všem zastávkám lodní dopravy se pohodlně dostanete pěšky, k hlavnímu přístavišti je to od stejnojmenné tramvajové zastávky jen 450 m.

Příjezd na kole, parkování kol

Lodní doprava je přizpůsobena přepravě kol. Všechny zastávky jsou pro cyklisty přístupné, ovšem na některých jsou schody, kde je nutno kolo nést.

Poznámky pro vozíčkáře

Lodní doprava je pro vozíčkáře sice dostupná (na dolní palubě), ale zastávky či přístup k nim často bezbariérové nejsou. Nástup a výstup poměrně bez problémů je v těchto zastávkách: Přístaviště, U Kotvy, Rokle, Hrad Veveří.

Rady a tipy

Doporučujeme výlet lodí z Přístaviště do Veverské Bítýšky a návrat zpět pěšky po levém břehu (asi 9 km).

Přispěvatelé:

Jan Harmata
Vytvořeno:
Naposledy upraveno:
Datum poslední návštěvy redakce v terénu