Pomník Ernsta Kreutzera

Vzpomínka v lese mezi Křtinami a Jedovnicemi na vynikajícího lesníka a matematika

Čeští lesníci budováním pomníků v rámci tzv. Lesnického Slavína vzdávají in memoriam hold svým slavným kolegům. Tak tomu bylo i na návrší v lese v blízkosti vrcholu Proklestu mezi Jedovnicemi a Křtinami nedaleko hranic Moravského krasu. Obdivovaným a uctívaným kolegou je Ernst (Arnošt) Kreutzer, který 40 let skvěle řídil velkostatek v Lesonicích u Znojma a navíc napsal několik významných knih. Nic na tom nemění skutečnost, že Ernst Kreutzer psal výhradně německy a že místa okolo Proklestu pravděpodobně nikdy nenavštívil.

Pomník byl vybudován péčí Josefa Zamazala a tvoří jej mohyla z kamenů a tabulka s nápisem, který uvádí Kreutzerovo jméno, jeho základní životopisná data a rok vybudování pomníku.

Podle:

Nadmořská výška
568 m.n.m.
Základní číselné údaje
Pomník byl vybudován r. 1929.

Přístup

Příjezd vlakem

Nejbližší železniční stanicí je Adamov, odkud lze k pomníku přicestovat autobusem či jít pěšky. Z Adamova zastávky po modré značce přes jeskyni Býčí skálu do Křtin a odtud po žluté a nakonec po zelené je to k pomníku 13 km.

Příjezd jinou hromadnou dopravou

K blízkému arboretu, odkud se dá k pomníku dojít, jezdí autobus č. 201 na trase Brno-Židenice, nádraží - Brno-Stará Osada - Křtiny - Jedovnice. Zastávka se jmenuje Křtiny, hájovna Na Lukách.

Do blízké vesnice Bukovina jezdí autobus č. 157 na lince Adamov - Vyškov. Zastávka se jmenuje Bukovina.

Příjezd osobním autem, parkování

Osobní auta mohou parkovat na prostorném parkovišti před křtinským arboretem.

Příjezd zájezdového autobusu, parkování busu

Autobusy mohou parkovat na prostorném parkovišti před křtinským arboretem.

Přístup pěšky

Z parkoviště před křtinským arboretem jděte lesní cestou označenou cedulí Schindlerova cesta (na starých mapách Moravského krasu 1:25 000 je označena jako Müllerova). Dojdete nejdříve ke studánce a pomníku K. J. Schindlera. Odtud můžete pokračovat k pomníku Ernsta Kreutzera třemi cestami: buď

- vpravo po žluté na rozcestí Liščí leč a pak doleva po zelené nebo

- přímo po cyklotrase 5077 na rozcestí někdy zvané Triangl, zde vpravo po silničce až na místo, kde silničku křižuje zelená značka a zde prudce vlevo nebo trasou, kdy ještě uvidíte pomník Eduarda Duchoslava, tedy

- vlevo po žluté odbočce nahoru k pomníku Eduarda Duchoslava, ale od tohoto pomníku se nevracet zpět, ale pokračovat přímo bývalým hlavním průsekem, až dojdete na lesní silničku, zde mírně vlevo na rozcestí někdy zvané Triangl, zde vpravo po silničce až na místo, kde silničku křižuje zelená značka a zde prudce vlevo.

Nejdelší je trasa první, asi 3 km, další dvě měří cca 2,4 km.

Z Bukoviny jděte nejdříve polní, pak lesní silnicí víceméně pořád na sever, v místě křížení se zelenou značkou odbočte vpravo. Celkem asi 2 km.

Příjezd na kole, parkování kol

Oblast Proklestu, kde byl vybudován pomník Ernsta Kreutzera, je velmi krásnou pro jízdu na kole, dokonce na zdejší lesní silničky není třeba horské kolo, stačí silniční. Jet můžete od Jedovnic k jihu, či od Bukoviny na sever nebo od křtinského arboreta na východ. Lesní komplex protínají cyklotrasy 5077 a 5081 a trasy systému Singletrail Moravský kras. K pomníku sice cyklotrasa nevede, ale ze silnice je to jen asi 100 m.

Poznámky pro vozíčkáře

Vozíčkářům s doprovodem doporučujeme výlet např. z Jedovnic. Od křtinského arboreta nebo z Bukoviny vede sice hezká šotolinová silnice, ale je to poněkud více do kopce. Na zdolání posledních metrů pěšiny od silnice k pomníku je zapotřebí vyšší obratnosti.

Přispěvatelé:

Jan Harmata
Vytvořeno:
Naposledy upraveno:
Datum poslední návštěvy redakce v terénu