Kontaktní informace
Oficiální stránkyinfo@smpd.cz
Mezi znalci železnice existuje zvláštní skupina nadšenců, kteří touží postavit si vlastní trať a na ní provozovat vlaky. Někteří nakonec skončí jako železniční zaměstnanci, jiní si pořídí nebo postaví modelovou trať v obýváku, někteří se sdruží a postaví si velké kolejiště (např. ve Žďáru nad Sázavou). Obojí má nevýhody.
"Velkou" železnici nadšenci nevlastní, není jejich, jsou jen jedni z davu. A na modelové železnici se zase nesvezete. A tak řada z fanoušků, kteří touží po vlastní trati s možností svezení, si postaví parkovou železnici. Všechno na ní se podobá opravdové železnici - železniční svršek, koleje, výhybky, zabezpečovací zařízení, nádraží, nástupiště, mosty, tunely, železniční přejezdy - jen je všechno miniaturní, ale tak, aby se na lokomotivě mohl vézt strojvůdce a na malinkých vagóncích cestující.
V l. 2009 - 2012 takovou parkovou železnici postavila skupina nadšenců ze spolku S.P.M.D. u obchodního centra Olympia, které zčásti stojí na katastru Brna, zčásti na katastru Modřice. Blízkost megamarketů (a pomoc jejich majitele) měla zajistit projektu komerční úspěch. K dispozici byl poměrně rozsáhlý pozemek, jímž již před vznikem parkové dráhy chodili lidé a jezdili cyklisté mezi nákupním centrem a Brnem. Nadšenci se rozhodli nevyužívat žádné dotační tituly či evropské fondy. Výše jmenovaná předsevzetí naplnili.
Dráha se dvěma rozchody 127 mm a 184 mm ve splítce má rozsáhlé nádraží se čtyřmi kolejemi, kryté nástupiště a stylovou nádražní budovu se zázemím pro vlakové čety i pro železniční techniku. Po opuštění nádraží vlaky v několika obloucích zamíří na sever a pak se vracejí. Při jedné jízdě ujedou 1,5 km za 12 minut. Na trati můžete spatřit modely motorových i parních lokomotiv a různé typy vagonů přizpůsobených k sezení dětí, ale na sedačky se vejde i dospělý. Některé úseky tratě jsou dvojkolejné, je tu i jeden krátký tunel. Některé soupravy jezdí na užším, některé na širším rozchodu. Křížení s pěšími a cyklistickými stezkami jsou zabezpečena světelnou signalizací, jinde jsou osazeny výstražné kříže. Prostě hodně prvků, jak na velké železnici.
Správci železnice kromě běžného provozu o sobotách, nedělích a svátcích pořádají různé akce. Například při některých si můžete přivézt a provozovat vlastní model traťového vozidla. Členové spolku S.P.M.D. obvykle provozují nejméně jeden vlastnoručně postavený model. Ohromnou výhodou je možnost skladovat modely v zastřešeném depu s pěti dlouhými kolejemi anebo v rotundě s 22 paprskovitými kolejemi.
Kromě jiného spolek S.P.M.D provozuje i modelovou železnici o rozchodu 45 mm.
Přejme parkové železnici u Olympie v Brně dlouhou a úspěšnou existenci.
Otevírací doba: So + Ne a svátky, 10 - 18, základní jízdné činí 50 Kč.
Podle:
http://www.smpd.cz/vozpark/vozpark.html, 2. 6. 2020
Umístění
49°8'18.010"N, 16°37'44.909"E
Adresa
U Parkové dráhy 1Brno-jih
Brno 619 00
- Katastrální území
- Přízřenice
- Nadmořská výška
- 192 m.n.m.
- Základní číselné údaje
- Trať délky 1,5 km je tvořena splítkou dvou rozchodů - 127 mm a 184 mm. Maximální stoupání na trati je 10‰. Minimální poloměr oblouků na trati je 12 m. První provoz se uskutečnil r. 2012.