Regionální úzkokolejné muzeum Nová Bystřice

Unikátní expozice věnovaná historii jihočeských a dolnorakouských úzkorochodných železnic

Kontaktní informace

+420 384 361 165; +420 739 503 408
Oficiální stránky
office@jhmd.cz

Konečná stanice jihočeské úzkorozchodné trati Jindřichův Hradec - Nová Bystřice v létě roku 2014 viditelně ožila. Firma Jindřichohradecké místní dráhy (JHMD) jakožto zadavatel a firma RM-BAU z Jindřichova Hradce jako zhotovitel za podpory evropských fondů zde dokončily stavební úpravy uvnitř výpravní budovy a v objektu bývalé výtopny (obě původní stavby jsou z r. 1897). Dokončený projekt nese poněkud nešťastný název Regionální úzkokolejné muzeum Nová Bystřice, nicméně každý musí uznat, že se povedl.

Co vlastně v Nové Bystřici na nádraží návštěvník uvidí a v čem se poučí?

V přízemí výpravní budovy, která je pro dnešní provoz naprosto naddimenzovaná, byl uskutečněn skvělý nápad shromáždit a ukázat dobové předměty, které se váží k historii jihočeských a dolnorakouských úzkorozchodných drah. V první místnosti uvidíte čepice a svítilny drážních zaměstnanců. V další je naprostým unikátem stroj na tisk lepenkových jízdenek. Je značky Goebl a pochází z r. 1895. Jen odděleně, tedy možnosti vstupu můžete nahlédnout do dopravní kanceláře, nasát atmosféru první republiky a představit si práci výpravčího nebo pokladní.

Co určitě nadchne příznivce železniční historie, je skvělý, v mnoha ohledech uspokojující až vyčerpávající výklad o mnoha skutečnostech provozu na úzkokolejkách (správněji by se zřejmě mělo uvádět úzkorozchodkách, ale připusťme, že pojem úzkokolejka je vžitý). Například pečlivě je rozebrán pojem vývoje rozchodů a jejich vstup na pomezí Rakouska a Čech. Dozvíme se, že z Litschau do Nové Bystřice měla také vést trať, ale že o propojení nikdy nebylo kladně rozhodnuto. Zkrátka kdo chce k historii místních tratí vědět co nejvíce a okem spočinout na zajímavých exponátech, neměl by váhat a muzeum navštívit.

Expozice ve výpravní budově je miniaturní, ale není to vše. Vypravte se ještě podél kolejí směrem k Rakousku. Tady na kusé koleji odpočívá motorová lokomotiva T 47 020, kterou celou můžete prolézt. Děti budou mít určitě radost a dokonce jim ani nebude vadit, že mašinka "jen" stojí.

Poblíž lokomotivy jsou na zemi položeny čtyři typy upevnění kolejnic k pražcům. Můžete porovnat historický vývoj na modelových příkladech.

Vedlejší objekt bývalé výtopny se podařilo zrekonstruovat a navodit v něm dávnou atmosféru. Uvnitř jsou umístěny nákladní vagony, které se dříve běžně používaly v provozu. Návštěvníci si prohlédnou dílnu pro opravu železničních vozidel. Obzvláště zajímavý je podvalník, na který ve stanici Jindřichův Hradec (bylo to možné i v Obratani) najel normálněrozchodný vagon, byl upevněn a bez překládky zboží dojel do cíle na úzkokolejce. Takto spřažená souprava vyhlížela poněkud bizarně, protože nízká lokomotiva táhla robustní a vysoký nákladní vlak, jehož vagony jely na úzkých podvalnících a "normální" kola jim visela ve vzduchu. Velmi zřídka takto koncipované nákladní vlaky jezdí v okolí Jindřichova Hradce i dnes.

Ještě si můžete prohlédnout vodárnu, která je dodnes funkční.

Budete-li mít štěstí, uvidíte na nádraží čilý ruch u běžných osobních či výletních vlaků. Podle jízdního řádu si dokonce můžete výlet naplánovat tak, že v kolejišti zastihnete parní lokomotivu, která právě dovezla vlak ze směru z Jindřichova Hradce, doplní vodu do kotle (železničáři tomuto procesu říkají zbrojení) a následně odjede směr Jindřichův Hradec.

Otevírací doba (2014)

červenec a srpen: 8:30 – 18.00 (denně), červen, září, říjen: 9:00 – 17.00 (víkendy a svátky). V jiném termínu po domluvě.
Vstupné je dobrovolné.


Umístění

GPS souřadnice

49°1'8.498"N, 15°6'39.300"E

Adresa

U Nádraží 381
Nová Bystřice 378 33

Google Maps | Mapy.cz

Katastrální území
Nová Bystřice
Nadmořská výška
600 m.n.m.
Základní číselné údaje
Muzeum bylo otevřeno r. 2014.

Přístup

Příjezd vlakem

Do muzea na nádraží v Nové Bystřici je stylové přijet úzkokolejkou. Trať je dlouhá 33 km a vede z Jindřichova Hradce. Vystupte v konečné stanici Nová Bystřice.

Příjezd jinou hromadnou dopravou

Do Nové Bystřice jezdí poměrně hodně autobusových linek, ale patrně nejpoužívanější jsou spoje na lince Jindřichův Hradec - Nová Bystřice - Slavonice, z nichž některé jezdí (pro Jindřichohradecko nezvykle) také v sobotu a v neděli. Některými linkami se dostanete do Nové Bystřice z Prahy. Autobusové nádraží je umístěno severně od zámku, asi 300 m chůze od náměstí.

Úplně nejblíže k nádraží je zastávka Nová Bystřice, žel. st. nebo Nová Bystřice, Vídeňská.

Příjezd osobním autem, parkování

Před nádražím v Nové Bystřici lze pohodlně zaparkovat.

Příjezd zájezdového autobusu, parkování busu

Bus může zaparkovat před nádražím v Nové Bystřici.

Přístup pěšky

Hezkou krajinou po zelené značce můžete do Nové Bystřice přijít pěšky např. od západu z Lásenice. Tato trasa vyjde na celý den. Modrá značka pro půldenní putování vede z Landštejna. Tu příliš nedoporučujeme, protože je trasována většinou po frekventované silnici.

Příjezd na kole, parkování kol

Nová Bystřice leží v krajině, kterou vyhledávají cykloturisté jako "zemi jim zaslíbenou". Poblíž nádraží vede mj. trasa 32 Praha - Wien, ale další značené trasy, např. k Novomlýnskému rybníku a hotelu Peršlák na západ od města nebo do Romavského výběžku na východ od města např. po trase 1007 jsou cyklistickými lahůdkami.

Poznámky pro vozíčkáře

Vozíčkář si expozici na nádraží v Nové Bystřici může bezbariérově projet jen částečně. Při vstupu do výpravní budovy je schod, který vozík bez pomoci dalších osob nepřejede. K výtopně je možno dojet pohodlně, rovněž tak do jejího interiéru. Na lokomotivu T 47 020 se může vozíčkář podívat jen zvenčí.

Přispěvatelé:

Jan Harmata
Vytvořeno:
Naposledy upraveno:
Datum poslední návštěvy redakce v terénu