Kontaktní informace
office@jhmd.cz
Konečná stanice jihočeské úzkorozchodné trati Jindřichův Hradec - Nová Bystřice v létě roku 2014 viditelně ožila. Firma Jindřichohradecké místní dráhy (JHMD) jakožto zadavatel a firma RM-BAU z Jindřichova Hradce jako zhotovitel za podpory evropských fondů zde dokončily stavební úpravy uvnitř výpravní budovy a v objektu bývalé výtopny (obě původní stavby jsou z r. 1897). Dokončený projekt nese poněkud nešťastný název Regionální úzkokolejné muzeum Nová Bystřice, nicméně každý musí uznat, že se povedl.
Co vlastně v Nové Bystřici na nádraží návštěvník uvidí a v čem se poučí?
V přízemí výpravní budovy, která je pro dnešní provoz naprosto naddimenzovaná, byl uskutečněn skvělý nápad shromáždit a ukázat dobové předměty, které se váží k historii jihočeských a dolnorakouských úzkorozchodných drah. V první místnosti uvidíte čepice a svítilny drážních zaměstnanců. V další je naprostým unikátem stroj na tisk lepenkových jízdenek. Je značky Goebl a pochází z r. 1895. Jen odděleně, tedy možnosti vstupu můžete nahlédnout do dopravní kanceláře, nasát atmosféru první republiky a představit si práci výpravčího nebo pokladní.
Co určitě nadchne příznivce železniční historie, je skvělý, v mnoha ohledech uspokojující až vyčerpávající výklad o mnoha skutečnostech provozu na úzkokolejkách (správněji by se zřejmě mělo uvádět úzkorozchodkách, ale připusťme, že pojem úzkokolejka je vžitý). Například pečlivě je rozebrán pojem vývoje rozchodů a jejich vstup na pomezí Rakouska a Čech. Dozvíme se, že z Litschau do Nové Bystřice měla také vést trať, ale že o propojení nikdy nebylo kladně rozhodnuto. Zkrátka kdo chce k historii místních tratí vědět co nejvíce a okem spočinout na zajímavých exponátech, neměl by váhat a muzeum navštívit.
Expozice ve výpravní budově je miniaturní, ale není to vše. Vypravte se ještě podél kolejí směrem k Rakousku. Tady na kusé koleji odpočívá motorová lokomotiva T 47 020, kterou celou můžete prolézt. Děti budou mít určitě radost a dokonce jim ani nebude vadit, že mašinka "jen" stojí.
Poblíž lokomotivy jsou na zemi položeny čtyři typy upevnění kolejnic k pražcům. Můžete porovnat historický vývoj na modelových příkladech.
Vedlejší objekt bývalé výtopny se podařilo zrekonstruovat a navodit v něm dávnou atmosféru. Uvnitř jsou umístěny nákladní vagony, které se dříve běžně používaly v provozu. Návštěvníci si prohlédnou dílnu pro opravu železničních vozidel. Obzvláště zajímavý je podvalník, na který ve stanici Jindřichův Hradec (bylo to možné i v Obratani) najel normálněrozchodný vagon, byl upevněn a bez překládky zboží dojel do cíle na úzkokolejce. Takto spřažená souprava vyhlížela poněkud bizarně, protože nízká lokomotiva táhla robustní a vysoký nákladní vlak, jehož vagony jely na úzkých podvalnících a "normální" kola jim visela ve vzduchu. Velmi zřídka takto koncipované nákladní vlaky jezdí v okolí Jindřichova Hradce i dnes.
Ještě si můžete prohlédnout vodárnu, která je dodnes funkční.
Budete-li mít štěstí, uvidíte na nádraží čilý ruch u běžných osobních či výletních vlaků. Podle jízdního řádu si dokonce můžete výlet naplánovat tak, že v kolejišti zastihnete parní lokomotivu, která právě dovezla vlak ze směru z Jindřichova Hradce, doplní vodu do kotle (železničáři tomuto procesu říkají zbrojení) a následně odjede směr Jindřichův Hradec.
Otevírací doba (2014)
červenec a srpen: 8:30 – 18.00 (denně), červen, září, říjen: 9:00 – 17.00 (víkendy a svátky). V jiném termínu po domluvě.
Vstupné je dobrovolné.
Umístění
49°1'8.498"N, 15°6'39.300"E
Adresa
U Nádraží 381Nová Bystřice 378 33
- Katastrální území
- Nová Bystřice
- Nadmořská výška
- 600 m.n.m.
- Základní číselné údaje
- Muzeum bylo otevřeno r. 2014.
Přístup
Příjezd vlakem
Do muzea na nádraží v Nové Bystřici je stylové přijet úzkokolejkou. Trať je dlouhá 33 km a vede z Jindřichova Hradce. Vystupte v konečné stanici Nová Bystřice.Příjezd jinou hromadnou dopravou
Do Nové Bystřice jezdí poměrně hodně autobusových linek, ale patrně nejpoužívanější jsou spoje na lince Jindřichův Hradec - Nová Bystřice - Slavonice, z nichž některé jezdí (pro Jindřichohradecko nezvykle) také v sobotu a v neděli. Některými linkami se dostanete do Nové Bystřice z Prahy. Autobusové nádraží je umístěno severně od zámku, asi 300 m chůze od náměstí.
Úplně nejblíže k nádraží je zastávka Nová Bystřice, žel. st. nebo Nová Bystřice, Vídeňská.