Kontaktní informace
Téměř na okraji zástavby Brna-Obřan při řece Svitavě před rokem 1990 začal ing. Miloš Kovář budovat miniaturní zahradní železnici. Měla připomínat provoz ve 30. až 50. letech 20. století. Protože zahrádku má vskutku malou, zvolil poměrně velké zmenšení provozních rozměrů vůči skutečnosti - přibližně 1 : 10. Koleje mají rozchod 160 mm a modely mají "za úkol" po takto zmenšené trati vozit děti. Jak?
Modelové lokomotivy mají za sebou seřazeny zmenšeniny nákladních vagonů, do nichž se děti pohodlně vejdou. Za dobrovolný poplatek se mohou vézt na trati, které vede mimo jiné tunelem, kam se samozřejmě cestující těší nejvíc. Provozovatel nestanovil "jízdní řád" v němž by například bylo ustanovení, jak dlouho má trvat jízda či kolikrát se děti mohou svézt. A tak při jízdách panuje pohoda, pokud se mezi návštěvníky nenajde "narušitel".
V provozu je parní souprava, dvouvozová motorová souprava, dieselová lokomotiva, motorový vůz na zubačce, drezína - pracovní vlak s postavičkami, "dieselmotorový brejlovec" ve svérázném designu spíše připomínajícím elektrickou lokomotivu "Eso". Posledně jmenovaný stroj je základem většiny jízd.
Nadšený tvůrce trati má zařízení v provozu obvykle v neděli od 11 do 13 a pak od 14 do 17 hodin. Jeho dílo je obdivováno dětmi i dospělými, cestu sem si našly i hromadné sdělovací prostředky. Návštěvníky láká také svérázný, ale velmi srozumitelný web.
Podle:
http://www.zahradnizeleznice.net/, 31. 8. 2020
Umístění
49°13'39.978"N, 16°39'30.004"E
Adresa
Mlýnské nábřeží 35aBrno-Maloměřice a Obřany
Brno 614 00
- Katastrální území
- Obřany
- Nadmořská výška
- 215 m.n.m.
- Základní číselné údaje
- Délka kolejí na železnici je přibližně 100 m. Použitý rozchod je 160 mm. Pro pohon železničních vozidel bylo zvoleno el. napětí 24 V stejnosměrného proudu z trafo zdroje s usměrňovačem. Na trati je v činnosti 9 výhybek. Stavbu trati majitel zahájil před r. 1990.