Lávka přes Brněnskou přehradu pod hradem Veveří

Elegantní mostní konstrukce nad Brněnskou přehradou


Nad hladinou vod Brněnské přehrady pod hradem Veveří se klene zajímavá konstrukce lávky pro pěší a cyklisty, která nesmírně zatraktivňuje turistům a cyklistům tuto část brněnského okolí.

Představme si hluboké průlomové údolí Svratky s kulisami hradu. Stával tu dřevěný most používaný zejména lesními zaměstnanci při svozu dřeva. R. 1931 byla na obou březích vybudována silnice, ale již tehdy bylo jasné, že most nepřežije kvůli stavbě přehrady a plánovanému vzdutí.  První železobetonový most v místě starších přemostění byl vybudován firmou ing. Homoly r. 1940, kdy byla přehrada uvedena do provozu. Existoval jen krátce.  R. 1945 jej podminovala a zničila ustupující německá armáda.

Po válce most nebyl obnoven a tehdejší režim dokonce jeho trosky, zejména část mostovky na levém břehu, celá desetiletí nechával bez povšimnutí. Byla to zajímavá atrakce a snad i memento před válečným běsněním. Část obyvatelstva si přála spojení břehů obnovit, část poukazovala na značnou ekologickou cenu levého břehu a chtěla ho nadále izolovat před turistickými davy.

Skupina "stavitelů" zvítězila nad skupinou "ekologů" a 30. 10. 2002 začala stavba. Projektantem byla kancelář Antonína Pechala. Samotná montáž (firmy Firesta, Hutní montáže Ostrava, SDS Exmost) probíhala ale až od dubna 2003 z plovoucích pontonů, což byla velmi atraktivní podívaná pro nadšence mostního stavitelství. Jednotlivé konstrukční díly byly vyráběny v hale "Staré mostárny" v areálu Královopolské strojírny Brno (Firesta halu speciálně pro tuto montáž koupila), v nočních hodinách se díly přepravovaly k přehradě na obří molo rozměrů 55 x 26 m naproti Zouvalce, kde se svařovaly či montovaly do větších celků. Práce na výstavbě v zásadě nepřerušily lodní dopravu, protože lodě vždy montážní ponton obepluly.  

Lávka nejprve dostala mostní oblouk složený ze třech dílů a poté mostovku. 

V poslední den prací 22. 9. 2003 se na ostrůvek pod lávkou vrátil dřevěný kříž, který byl po dobu stavby schován.

Otevření lávky dne 23. 9. 2003 proběhlo za účasti nejvyšších představitelů města a kraje, doprovodil ho velmi zdařilý ohňostroj.

Firma Firesta technicky lávku na svých stránkách doslovně popisuje takto: "Na obloucích je přes uzavřený skříňový profil průvlaku uložen nosný trám. Nosný trám je zavěšen na šesti dvojicích trubkových táhel. Mostovka je ortotropní ocelová s podélnými a příčnými výztuhami."

Díky nové lávce mohli členové Klubu českých turistů zcela nově vyznačit systém tras na obou březích. Tohoto úkolu se zhostil mj. Milan Pernica, patrně nejvýznamnější postava KČT v Brně.

Podle:

http://www.prygl.net/rejstrik/most-veveri.php, 17. 5. 2013

http://www.brunn.cz/lavka-pro-pesi-a-cyklisty-pod-hradem-veveri/, 17. 5. 2013

http://www.firesta.cz/article.php?id_article=144&up=&roky, 11.5. 2015


Umístění

GPS souřadnice

49°15'31.946"N, 16°27'49.316"E (pravý břeh)

49°15'32.197"N, 16°27'44.153"E (levý břeh)

Adresa

Brno-Bystrc, Brno-Kníničky
Brno 635 00

Google Maps | Mapy.cz

Katastrální území
BystrcKníničky
Nadmořská výška
240 m.n.m.
Základní číselné údaje
Otevření nové lávky proběhlo 23. 9. 2003. Typ konstrukce: ocelová oblouková o jednom otvoru s mezilehlou zavěšenou mostovkou délky 101 m. Celková délka je 116 m. Volná šířka mezi zábradlím je 3,50 m, Celková šířka je 4,00 m. Cena prací: 25 miliónů Kč

Přístup

Příjezd vlakem

Nejbližší "rozumnou" železniční stanicí je Brno hlavní nádraží, odkud pokračujte do zastávky Přístaviště tramvají č. 1. Dál pokračujte autobusem č. 303.

Příjezd jinou hromadnou dopravou

Podél pravého břehu přehrady jezdí autobus č. 303 na trase Brno, Zoologická zahrada - Hrad Veveří - Veverská Bítýška. Vystupte na zastávce Lávka pod hradem.

Na přehradě Dopravní podnik města Brna provozuje lodní dopravu. Jízdní řád lodí: http://www.idsjmk.cz/jrady/lod.pdf.  Je dražší, pomalejší, ale atraktivnější než autobus. Přepravuje i jízdní kola. Vystupte na zastávce Hrad Veveří, přístaviště.

Příjezd osobním autem, parkování

Osobní auto zaparkujte pod hradem Veveří, kde je velké bezplatné parkoviště. Odtud jděte pěšky po stezce podél silnice celkem 700 m. Nepokoušejte se parkovat těsně u lávky. Městská policie tu je velmi obezřetná. Na levý břeh se autem nedostanete.

Příjezd zájezdového autobusu, parkování busu

Autobus může též parkovat pod hradem Veveří

Přístup pěšky

Ze zastávky autobusů 303 Lávka pod hradem: Jděte k lávce asi jen 200 m.

Ze zastávky lodní dopravy Hrad Veveří, přístaviště: vyjděte na silnici, pak vpravo, celkem jen 100 m.

Z parkoviště pod hradem Veveří: Jděte po pěší stezce, která lemuje silnici, k řece, celkem 700 m.

Z parkoviště na Osadě: jděte po červené značce podél levého břehu asi 6 km.

Příjezd na kole, parkování kol

Oba břehy přehrady jsou vyhledávány milovníky kol. Levý břeh je od Osady k lávce "přírodní" se zákazem vjezdu motorových vozidel a až na úsek na Zouvalce celkem rozumně sjízdný, ale jen pro horská kola. V úseku od lávky do Chudčic můžete jet po žluté pěší trase, ale slabší povahy nezvládnou na úzkých místech a mezi srázy dávku adrenalinu. Také hrozí kolize s pěšími. Oficiální trasa vede po modré značce (širší lesní cesta) a je daleko bezpečnější.  Na pravém břehu jsou cyklisté po celé délce nuceni jet po nebezpečné silnici s hustou frekvencí vozidel a s konstrukcí vozovky takřka bez krajnic. Pravý břeh nedoporučujeme zejména pro výlety s malými dětmi!

Lávka samotná cyklistům zpřístupnila zejména levý břeh a umožnila jim lépe plánovat výlety. Škoda, že nenásledovala další opatření k bezpečnosti provozu na obou březích.   

Poznámky pro vozíčkáře

Vozíčkářům doporučujeme zaparkovat auto pod hradem Veveří a odtud si dojet 700 m po bezpečné stezce vedle silnice k lávce. Mohou dobře dojet až na druhý břeh, ale další terén je pro ně nesjízdný.

Rady a tipy

Zajímavý výlet lze od lávky do Bystrce po levém břehu absolvovat v mrazivých dnech, když je zamrzlá voda v přehradě.

Přispěvatelé:

Jan Harmata
Vytvořeno:
Naposledy upraveno:
Datum poslední návštěvy redakce v terénu