Rotunda sv. Kateřiny v České Třebové

Jediná dochovaná románská stavební památka ve východních Čechách


Severně od centra České Třebové se nad pravým břehem říčky Třebovky zvedá mírné návrší s bývalým hřbitovem a s ojedinělou stavební památkou - rotundou sv. Kateřiny. Stavba jediná dochovaná svého druhu na území Pardubického kraje pochází z 1. poloviny 13. století, byla původně románská, ale pozdější úpravy ji změnily z rotundy spíše na kapli v duchu renesance i baroka. Sgrafita byla zhotovena v 16. století. V průvodcích nebo v literatuře se setkáme nejen s označením rotunda, ale i kaple. 

Literatura klade na návrší nejstarší osídlení v oblasti, snad ještě před rok 1200. 

Rotunda má na východní straně půlkruhovou apsidu, na západě z osy vysunutou předsíň s kruchtou v patře a se schodištěm. Loď i předsíň jsou plochostropé. Triumfální oblouk stavitelé zaklenuli polokruhem, apsidu sklenuli mírně asymetrickou křížovou žebrovou klenbou. Žebra vybíhají na západě z konzol tvaru komolého kužele, na východě z konzoly, jež má tvar lidské masky. Světlo do interiéru vstupuje obdélnými, polokruhem zaklenutými okny. V levém boku lodi nad římsou je okno segmentově zaklenuté ve špaletě. Napravo nad bočním vchodem do lodi jsou taková okna dvě. Budova má zajímavé vchody. Na jihu je portál s lomeným okoseným ostěním, vchod z předsíně je obdélný s kamenným ostěním. 

Střecha nad lodí je kryta helmicí s lucernou, apsida a předsíň mají valbovou střechu. Dřevěná kruchta je podepřena čtyřmi sloupy. Jsou tu lidové obrázky svatých (Jana Evangelisty, Jana Křtitele, Marie Pomocnice, Jakuba Většího, Petra, Pavla a Antonína Paduánského).

Věžová zvonice v areálu stojí samostatně. Plní funkci brány na hřbitov. Přízemí je zděné, hladce omítnuté, konstrukce střechy je bedněná, štenýřová, ve tvaru jehlanu, kryta je šindelem. Průchod je zastropen trámy a jsou v něm instalována dvoukřídlá dřevěná vrata s motivem slunce. 

Z historie je známo, že hřbitov byl obehnán zdí se dvěma vchody - na severu a jihu. Zvonice vždy sloužila jako vstup na hřbitov a ke kapli s výjimkou období od konce 19. století do r. 1922, kdy byl vchod zazděn a interiér sloužil jako márnice. 

Na hřbitově roste pozoruhodná skupina stromů, které byly vyhlášeny památnými r. 1995. Návrší díky nim tvoří nádhernou dominantu. Skupinu tvoří stromy v těchto počtech: lípa srdčitá (21), lípa velkolistá (14), jeřáb ptačí (1), trnovník bílý (6), jilm vaz (1), jasan ztepilý (2), javor mléč (7), modřín opadavý (1). 


Podle:

kaple sv. Kateřiny - Památkový Katalog, 5. 5. 2025

zvonice - Památkový Katalog, 5. 5. 2025

Památné stromy, 5. 5. 2025





Umístění

GPS souřadnice

49°54'15.941"N, 16°27'1.381"E

Adresa

U Kostelíčka
Česká Třebová 560 02
Katastrální území
Česká Třebová
Nadmořská výška
383 m.n.m.
Základní číselné údaje
Rotunda pochází z první poloviny 13. století. Na bývalém hřbitově roste 53 stromů, které byly vyhlášeny památnými r. 1995.
Kategorie chráněného území
Památné stromy Skupina u sv. Kateřiny

Přístup

Příjezd vlakem

Jeďte do žst Česká Třebová.

Příjezd jinou hromadnou dopravou

Autobusové nádraží v České Třebové je vedle vlakového. Pokud byste chtěli dojet autobusem až těsně k rotundě, plak můžete využít busy linky do Ostrova a vystoupit na zastávce Česká Třebová, Zámostí. 

Příjezd osobním autem, parkování

Parkovat lze v ulicích u rotundy. Kdybyste snad neměli štěstí, pak nejbližší parkoviště je v ulici Na Slunečné. 

Příjezd zájezdového autobusu, parkování busu

Do úzkých ulic u rotundy autobusy vjet nemohou. Ani v širší ulici Lidické nemusíte mít štěstí. Proto doporučujeme parkoviště v ulici Na Slunečné. 

Přístup pěšky

Ze železniční stanice vede k rotundě modrá značka. 

Příjezd na kole, parkování kol

Viz přístup pěšky. Doporučujeme výlet Česká Třebová - Ústí nad Orlicí - Choceň. Cyklotrasa je na mnoha místech oddělená od motorového provozu a některá místa v údolí Tiché Orlice mezi Ústím n. O. a Chocní jsou úchvatná. 

Poznámky pro vozíčkáře

Přístup je možný shora z ulice U Kostelíčka. Vezměte si doprovod. 

Přispěvatelé:

Jan Harmata
Vytvořeno:
Naposledy upraveno:
Datum poslední návštěvy redakce v terénu