Mapa železničních tratí v Česku dlouhá léta nezaznamenala nový zákres. Od roku 1945 se tratě se pouze opravovaly, některé se elektrifikovaly. Poměrně velké množství místních tratí zaniklo. Nová trať byla postavena málokde. Z větších akcí připomeňme novostavbu železničního spojení Brno - Havlíčkův Brod r. 1953, některé přeložky v Mostecké pánvi v 60.-90. letech 20. století, pak přeložku trati Březno u Chomutova - Chomutov r. 2007, přeložky mezi Českou Třebovou a Zábřehem r. 2015 atd. Úplně novou trať Česko opravdu dlouhá léta nemělo, ačkoli vývoj ve Francii, Itálii, Německu, Španělsku a v Číně směřoval k renesanci železnice a k výstavbě nových spojení.
Představitelé Moravskoslezského kraje měli na začátku 21. století myšlenkové plány na rekonstrukci letiště v Mošnově a na jeho napojení na železniční síť. Jejich úvahy počítaly s mezinárodním provozem letadel, s pravidelným spojením s některými uzlovými letišti v Evropě a s cestami mnoha občanů do dovolenkových destinací. Počítalo se s 1,5 milionem odbavených cestujících za rok. Železnice přivedená odbočkou z místní trati Studénka - Sedlnice - Kopřivnice - Štramberk - Veřovice měla zvýšenému počtu cestujících usnadnit cestu z centra Ostravy přímo k letištnímu terminálu. Mošnov měl také dostat šanci stát se nákladním přístavem mezi letadly, auty a železnicí.
Skeptici varovali, že podobné snahy zkoušeli jinde v Evropě. Regionální letiště přitom nikde nezískala mezinárodní rozměr. Proč? Dopravci na ně nechtějí létat. Ostrava má navíc obrovskou konkurenci v letišti v blízkých Katowicích. Koneckonců i letiště v Praze a ve Vídni jsou pro Ostravu konkurencí. Chcete-li se dnes z Ostravy dostat do Prahy či do Vídně na letiště, jste tam po dálnici či vlakem za 3 - 4 hodiny (což je přijatelné) a máte k dispozici rozsáhlý výběr letů.
I přes varování skeptiků bylo letiště za použití značného množství peněz rekonstruováno a nová jednokolejná elektrifikovaná trať byla r. 2015 dovedena až přímo k terminálu. Tím se Letiště Leoše Janáčka Ostrava stalo prvním mezinárodním letištěm v Česku s napojením na železniční síť. Ostravané předběhli Prahu i Brno, a to na velmi dlouho. Tím ale výčet úspěchů končí.
Nárůst počtu cestujících na letišti se nekonal. R. 2018 z Ostravy odcestovalo v letadlech 377 936 osob (r. 2007 to bylo 332 266 osob). Mnozí se dostali na letiště vlastním autem, taxíkem, autobusem. Proto na vlakovou obsluhu letiště bohatě stačí 10 párů spojů. Některé z nich jsou v jízdním řádu opatřeny poznámkou, že jezdí jen od 7.6. do 3.10. Důvod je zřejmý. Ostravské letiště je provozováno takřka výhradně jen v létě pro charterové lety. Například v zimě 2019/2020 nebyl z letiště vypraven ani jeden pravidelný let. To není úspěch.
Nyní si popišme, jak se vlak z Ostravy do Mošnova dostane.
Souprava vyrazí z Ostravy hl. n. po trati ve směru na Olomouc a Prahu až do Studénky. Ujede 22 km. Trať je dvojkolejná, elektrifikovaná, z města vede zhruba podél toku Odry na jihozápad. Vlak ve Studénce odbočí na jednokolejnou, nově elektrifikovanou trať, která jej směřuje k jihovýchodu. Dojede do zastávky Sedlnice 6 km od Studénky. Až sem vede "stará" trať ve směru na Štramberk a Veřovice. Východně od této zastávky vede přímo trať právě do Veřovic a doleva na severovýchod vede trať k letišti. Projektanti starou a novou trať spojili trianglem, takže i od Veřovic mohou (motorové) vlaky dojet na letiště bez úvratě. Novostavba trati mezi Sedlnicemi a letištěm má délku cca 2,5 km. Samotné nádraží Mošnov, Ostrava Airport má dvě kusé koleje s nástupištěm uprostřed přístupným od letiště. Stanice je krytá, prosklená. Budova má délku asi 210 m, šířku asi 20 m. Mezi nádražní halou a letištním terminálem cestující procházejí krátkým krytým koridorem nebo mohou od vlaku vyjít přímo ven. Cesta mezi Ostravou hl. n. a Mošnovem trvá asi 30 minut. Vlaky jsou zastávkové, nikoli expresní, všechny soupravy jsou nízkopodlažní. Odbavení cestujících v Mošnově provádí průvodčí ve vlaku.
Podotkněme, že nádraží nedovoluje obrat lokomotiv, takže sem mohou přijet jen soupravy se stanovišti strojvedoucího na obou koncích.
Přejme letišti a nádraží v Mošnově více cestujících než doposud.
Podle:
https://itvid.net/video/vlakem-na-letiště-mošnov-ostrava-airport-zoDKLX01DIU.html, 31. 1. 2020
https://cs.wikipedia.org/wiki/Letiště_Leoše_Janáčka_Ostrava, 31. 1. 2020
http://www.vlak.wz.cz/trate-data.html, 31. 1. 2020
Umístění
49°41'38.555"N, 18°7'10.755"E
Adresa
Generála FajtlaMošnov 742 51
- Katastrální území
- Mošnov
- Nadmořská výška
- 248 m.n.m.
- Základní číselné údaje
- Železniční stanice Mošnov, Ostrava Airport byla uvedena do provozu r. 2015.