Radotínský most je mohutným inženýrským dílem, které překlenuje jižně od pražského centra údolí Berounky a Vltavy před jejich soutokem. Evidenčně se jedná o dva mosty, které na sebe plynule navazují. Stavba proběhla v l. 2006-10.
Projektanti se museli při plánování velkokapacitního silničního propojení mezi dálnicemi D1, D4 a D5 vypořádat s několika úkoly. Doprava po novém dálničním spojení měla odvést velkou část tranzitní dopravy ve směru západ - východ z centra Prahy, zejména pak z Jižní spojky a z Barrandovského mostu. Novému propojení neměla vadit i případná další obrovská povodeň na Vltavě i Berounce, při níž, jak pamětníci vědí, byla r. 2002 zaplavena u Zbraslavi a Lahovic i dálnice D4. Poměrně vysoko byly kladeny požadavky na ochranu přírody, takže velká část nové dálnice byla naprojektována v tunelech a v místech, kde se předpokládala migrace lesní zvěře, projektanti nakreslili ekodukty.
Nad údolím Vltavy a Berounky byla naplánována a postavena mezi Komořanským a Lochkovským tunelem Lahovická estakáda. Provoz na celém úseku byl zahájen 20. 9. 2010 a název nevydržel dlouho. Již 12. 10. 2010 Rada hlavního města Prahy schválila nový název - Radotínský most.
Most přes Vltavu
Řidiči přijíždějící od D1 ve směru na západ nejdříve projedou Komořanský tunel, jehož západní portál vyúsťuje severovýchodně od Prahy-Zbraslavi. Následuje ekodukt Šabatka a most dlouhý 236 metrů, který překlenuje železniční trať Posázavského pacifiku (oficiální číslo 210), tok Vltavy a část mokřadů v přírodní památce Krňák. Končí v obrovité mimoúrovňové křižovatce s dálnicí D4 (i když zrovna tady to ještě úředně není dálnice) a s místní silnicí do Zbraslavi. Pod mostem je zavěšena unikátní cyklistická lávka, po níž se cyklisté nebo pěšáci pohodlně dostanou z jednoho břehu na druhý. Unikátní je průhledná roštová konstrukce vozovky na lávce nebo systém ramp, po nichž cyklisté na lávku vyjedou. Jak most, tak cyklolávka vedou nad Vltavou v mírném stoupání od západu k východu.
Most přes Berounku
Za mostem přes Vltavu následuje most přes Berounku a její širokou údolní nivu. Je dlouhý kolem 2050 metrů (údaje se různí). Ve směru od Vltavy nejdříve překlenuje území nad Lahovicemi, pak řeku Berounku, přičemž jeho výška nade dnem údolí plynule stoupá. Před Lochkovským tunelem se most mírně stáčí do oblouku a jeho výška nade dnem údolí i nad železniční tratí Praha - Beroun je 40 metrů. I nad Berounkou je zavěšena cyklolávka, i když zde nebylo třeba vymýšlet velkolepé nájezdové rampy jako u Zbraslavi. Jedním z autorů budoucí podoby mostu byl Patrik Kotas.
Podle:
https://www.idnes.cz/technet/reportaze/nejdelsi-most-ceska-se-uz-da-cely-prejit.A090716_115919_tec_r..., 8. 8. 2020
Radotínský most – Wikipedie, 11. 2. 2025
Umístění
49°59'21.601"N, 14°23'9.711"E
Adresa
Radotínský mostPraha 16 - Radotín, Praha 5 - Zbraslav, Praha 12 - Komořany
Praha 153 00, 159 00, 143 00
- Katastrální území
- Radotín, Lahovice, Komořany
- Nadmořská výška
- 190 m.n.m. (údolní niva)
- Základní číselné údaje
- Radotínský most byl zprovozněn r. 2009. Most má 37 polí (úseků mezi dvěma sloupy). Nejvyšší pilíř je vysoký 40 metrů. Délka mostu je 2291 m.
Přístup
Příjezd vlakem
Jeďte např. do žst Praha-Zbraslav nebo Praha-Radotín.
Příjezd jinou hromadnou dopravou
Nejbližší zastávky:
V Praze-Radotíně: Přeštínská, u křižovatky mostu s dálnicí D4: Lahovice, u Prahy-Zbraslavi: Nad Závistí.
Příjezd osobním autem, parkování
Auto můžete zaparkovat např. u hospodářských budov v Lahovicích (49°59'14.765"N, 14°23'35.546"E).
Příjezd zájezdového autobusu, parkování busu
Bus můžete zaparkovat např. u hospodářských budov v Lahovicích (49°59'14.765"N, 14°23'35.546"E).
Přístup pěšky
Most lze pohodlně přejít pěšky po cyklistických lávkách, rampách a navazujících cyklostezkách.
Příjezd na kole, parkování kol
Most lze pohodlně přejet po cyklistických lávkách, rampách a navazujících cyklostezkách.
Poznámky pro vozíčkáře
Zavěšené lávky pro cyklisty pod Radotínským mostem jsou pro vozíčkáře dobře dostupné. Některé rampy ale mají prudší sklon, proto si raději vezměte doprovod.