Vojslavický most

Dvoupatrový objekt na dálnici D1


Při jízdě po dálnici D1 mezi Brnem a Prahou motoristé často zcela bez povšimnutí jedou kolem významných míst. Některá jsou historickými památkami (např. zámek Velké Meziříčí, kostel ve Velké Bíteši), krásnými přírodními lokalitami (např. lesy mezi Smrčnou a Jihlavou-Pávovem) nebo technickými zajímavostmi (most u Velkého Meziříčí). 

Jedno místo míjí dokonce tak, že jedou po něm. Ano - jedou po kulturní památce a pokud si o ní něco nepřečtou nebo se tam nezajedou podívat, nemusejí se nikdy dozvědět, že takový unikát na D1 existuje.

Vojslavický most. Nebo také most u Píště. Nebo Dvojmost u Koberovic. 

Proč tady vede dálnice nahoře (ve druhém patře) a "obyčejná" silnice dole (v prvním patře)?

Když československá vláda za první republiky plánovala dálniční spojení, uvažovala nejdříve o trase Praha - Brno - Zlín přes Vysočinu a na této trase vyprojektovala a nechala postavit přes řeku Želivku most u vesnice Vojslavice. Práce probíhaly od r. 1939, ale r. 1942 byly za nacistického režimu zastaveny. Němci měli při napadení Sovětského svazu jiné starosti. 

Po skončení II. světové války se sice nový režim pokoušel výstavbu dálnice znovu rozeběhnout, ale všechno ztroskotalo na nedostatku financí a možná také na nedostatku dobré organizace práce. 

Jenže vzrůstající automobilová doprava mezi Prahou a Brnem začala zahlcovat obě hlavní silnice, ať už myslíme přes Jihlavu nebo přes Hradec Králové. Dálnice se zkrátka musela začít projektovat a stavět, i když to pro socialistický režim byla značná finanční zátěž. 

U Vojslavic už most stál, ale podle předválečných norem k němu mohla dálnice směřovat s klesáním až 6 %, ale poválečné normy dovolovaly jen 4,5 %. Mimochodem - druhé číslo platí dodnes. Takže bylo rozhodnuto na postavených pilířích "vztyčit" druhé patro, projektované sklony zmírnit dle norem, nahoře vést dálnici, dole místní silnici Vojslavice - Hořice. 

Těleso železobetonového mostu s ocelovým druhým patrem (které vede o 12 m výše) je neseno dvěma mohutnými opěrami. Střední pole vynáší čtyři pásy segmentových oblouků s betonovými vzpěrami.

Podle:

https://pamatkovykatalog.cz/dalnicni-most-695302, 8. 8. 2020

https://cs.wikipedia.org/wiki/Vojslavický_most, 8. 8. 2020

     


Umístění

GPS souřadnice

49°35'45.807"N, 15°12'27.160"E

Adresa

Vojslavice, Hořice 396 01

Google Maps | Mapy.cz

Katastrální území
Vojslavice nad Želivkou, Hořice u Humpolce
Nadmořská výška
390 m.n.m.
Základní číselné údaje
Most je dlouhý 138 m. Byl vybudován v l. 1939 - 50.

Přístup

Příjezd vlakem

Most je značně vzdálen od vlakové dopravy. Nejbližší žst je v Ledči nad Sázavou. 

Příjezd jinou hromadnou dopravou

Přes most nejezdí žádná linka hromadné dopravy, která by tu zastavovala. Místními autobusy můžete jet buď z Pehřimova nebo ze Zruče nad Sázavou do obce Píšť nebo z Jihlavy či Humpolce do obce Vojslavice. V obou případech pak pokračujte po silnici pěšky. 

Příjezd osobním autem, parkování

Autem lze sjet z dálnice D1 buď na exitu 81 Koberovice nebo 75 Hořice a pokračovat k mostu silnicemi III. třídy. Parkovat lze například na pravém břehu na začátku mostu. 

Příjezd zájezdového autobusu, parkování busu

Viz pokyny pro auta. 

Přístup pěšky

Z Vojslavic nebo z Píště se k mostu dostanete jedině po silnici. Pozn.: dolů k řece je vstup zakázán. 

Příjezd na kole, parkování kol

Příjezd je možný po silnici z Vojslavic nebo z Píště. 

Poznámky pro vozíčkáře

Vozíčkář může přijet autem a most si pohodlně na "spodním" podlaží prohlédnout. 

Přispěvatelé:

Jan Harmata
Vytvořeno:
Naposledy upraveno:
Datum poslední návštěvy redakce v terénu