Most k zámečku Portz

Krásné spojení pevniny a zámečku na rybničním ostrově postavené v 17. století u Mikulova


R. 2020 se podařilo u Mikulova zachránit zcela unikátní technickou památku ze 17. století. - cihlový most, který původně spojoval břeh rybníka se zámečkem na Tichém ostrově, zvaném též Insel. 

Most nechal původně postavit kardinál Dietrichstein spolu se stavbou zámečku. Rybník kdysi obklopoval zámeček ze všech stran a cihlový most byl jedinou spojnicí s okolím. Stavba je ojedinělá na celé Moravě, ba dokonce i ve střední Evropě. Je totiž vystavěna z cihel a je velmi citlivě zakomponována do okolní krajiny jako součást širšího projektu krajinářských a sadovnických úprav na jihovýchod od Mikulova, reprezentativního sídla šlechtického rodu. 

Původní rozloha rybníka byla 97 ha. Není známo, zda na ostrov vedlo nejdříve nějaké dřevěné provizorium či zda cihlový most byl prvním, tedy původním spojením. Ani neznáme přesný letopočet realizace, jen můžeme odhadovat rok 1629. 

Most spočívá na 15 obloucích. Každý byl odspodu budován z kamenných kvádrů, pálené cihly označené N (Nicolsberg=Mikulov) byly kladeny na ně. Desáté pole od jihu bylo původně opatřeno dřevěnou zvedací mostovkou a dozděno bylo patrně až v 19. století. Zajímavé je, že zedníci cihly do kleneb upravovali do klenáků až na místě stavby. Mostovku lemovala 3/4 m vysoká zídka, jejíž okraj tvořily na každém z obou konců mostu vápencové, volutově zdobené  nákolníky.

Když byl Nový rybník zčásti vysušen, nacházíme v archivních materiálech, že Dietrichštejnové ztrácejí o zámeček Portz kolem r. 1784 zájem. I most ztratil využití, protože vedl odnikud nikam a příjezdové cesty k němu zanikly. Definitivně se rod Dietrichštejnů o zámeček i most přestal zajímat r. 1872, kdy bývalý ostrov přeťala železniční trať, která k zámečku odřízla spojovací komunikaci. 

Most málem upadl v zapomnění, protože v l. 1953 - 89 se ocitl v hraničním pásmu a téměř jej zaplavily bahnité usazeniny. 

Jeho obnova byla součástí širšího projektu. Došlo při ní k vybudování příjezdových šotolinových cest, rekonstrukci silnice od hráze Nového rybníka přes hranici k Drasenhofenu a kolem obnoveného mostu byly postaveny informační cedule naučné stezky. 

Podle:

Informační tabule naučné stezky u mostu, říjen 2020. 



Umístění

GPS souřadnice

48°46'48.050"N, 16°40'7.752"E

Adresa

Mikulov 692 01

Google Maps | Mapy.cz

Katastrální území
Mikulov na Moravě
Nadmořská výška
186 m.n.m.
Základní číselné údaje
Most byl postaven někdy kolem r. 1629. Je 95 m dlouhý a má 15 obloukových polí.

Přístup

Příjezd vlakem

Jeďte do žst Sedlec u Mikulova na trati Znojmo - Břeclav. 

Příjezd jinou hromadnou dopravou

Nejbližší zastávka autobusu se jmenuje Sedlec, pošta

Příjezd osobním autem, parkování

Odbočte ze silnice  I/40 u Sedleckého mlýna a jeďte přes hráz Nového rybníka za železniční přejezd. Asi 200 m za ním je zákaz vjezdu a malé přírodní parkoviště. 

Příjezd zájezdového autobusu, parkování busu

Autobus musí zůstat parkovat u Sedleckého mlýna. Pokud pojedete dál, budete muset couvat, protože se nikde neotočíte. 

Přístup pěšky

Ze Sedlece, žel. zast.: jděte k silnici I/40 a pak po ní směr Mikulov. U Sedleckého mlýna jděte po hrázi Nového rybníku, přes železniční přejezd a stále rovně za něj. Rovně pokračujte i od přírodního parkoviště asi 150 m, pak jděte 100 m po šotolinové cestě vpravo. Ze Sedlece můžete jít také po silničce, bývalé signálce podél železniční trati. Celkem ze Sedlece asi 3 km, z parkoviště asi 250 m.  

Příjezd na kole, parkování kol

Poblíž mostu vede po bývalé signálce cyklotrasa Eurovelo 9, Eurovelo 11 a cyklotrasa Praha - Wien. Také tu vedou cyklotrasy s domácím značením 41 a 411. Jejich křižovatka je na přírodním parkovišti u mostu. 

Poznámky pro vozíčkáře

Most je pro vozíčkáře od parkoviště s mírnými potížemi dostupný. Vezměte si s sebou doprovod pro překonání mírných nerovností. 

Přispěvatelé:

Jan Harmata
Vytvořeno:
Naposledy upraveno:
Datum poslední návštěvy redakce v terénu