Mimoúrovňové křížení železnic u Macomeru

Dopravní zajímavost ve vnitrozemí severozápadní Sardinie


Železniční fanoušci mají v oblibě některé oblasti Evropy, kde najdou zajímavá nádraží, tratě, muzea, lokomotivy nebo vlaky. Sardinie k těmto oblastem spíše nepatří. Většina zájemců sem jezdí za letní rekreací u moře, sem tam někdo navštíví historické památky, hory a jeskyně. Ale Sardinie a železnice?

Dopravní síť tohoto ostrova se na železnici na konci 19. století jednoznačně spoléhala. Výsledkem tehdejší snah byla výstavba železničních tratí mezi největšími hospodářskými středisky. Dnes je v této síti zapojeno Cagliari, odkud koleje vedou na sever, kde se větví. Jedna z tratí vede do Sassari, druhá do Olbie (méně významné místní trati u Cagliari neuvádíme). Tato síť má normální rozchod a jsou na ní provozovány osobní vlaky vedené motorovými jednotkami. 

Jiná společnost se na konci 19. století vydala odlišnou cestou. Vystavěla hustou síť úzkorozchodných tratí (rozchod 950 mm), které se sice v několika uzlech s normálněrozchodnou sítí potkávaly, ale jinak na ní byly zcela nezávislé. Tratě tohoto typu potkáváme na Sardinii velmi často, některé jsou ještě v provozu, většinou ale zanikly. Píšeme o nich např. pod hesly Železniční stanice Perfugas, Železniční stanice Tempio Pausania. O smyčce na této trati u vesnice Bortigiadas píšeme zde

Jedním z měst, kde působí nádraží dvou rozchodů (podobně jako v ČR Kamenice nad Lipou, Jindřichův Hradec, Třemešná ve Slezsku nebo do jisté míry Zastávka u Brna), je na Sardinii Macomer. Zatímco ale například v Jindřichově Hradci obě nádraží působí v jednom celku, v Macomeru jsou v těsné blízkosti nádraží dvě. Normálněrozchodné vlaky Macomerem projíždějí od Cagliari k Sassari (či Olbii) zhruba ve směru jih - sever, úzkorozchodné vlaky končí na hlavové stanici o kousek vedle. 

Tedy přesně řečeno - končily. Větev Macomer - Nuoro je dodnes provozována (od Macomeru na východ), větev Macomer - Bosa (od Macomeru na západ) je provozována jen sporadicky, v sezoně r. 2021 po ní jezdily jen občasné turistické vlaky. Když píšeme "občasné", myslíme tím 1 krát za týden a slovem "vlaky" se rozumí osamocený motorový vůz. A provoz se nekonal po celé trati ale jen na úseku Sindia - Bosa, který je turisticky atraktivní, trať tu překonává výškový rozdíl 600 metrů mezi centrální planinou a mořem v četných obloucích. 

Obě trati - normálněrozchodná a "úzká" se mimoúrovňově kříží severně od Macomeru. Křížení je atraktivní mj. tím, že do dolní úrovně pro úzkorozchodku se ještě "vecpala" silnice. Tím se křížení dostalo dostupným pro železniční fanoušky. Jinak než autem se totiž na popisované místo nedostanete. 



Umístění

GPS souřadnice

40°16'44.736"N, 8°45'50.163"E

Adresa

Macomer 08015

Google Maps | Mapy.cz

Nadmořská výška
594 m.n.m.

Přístup

Příjezd vlakem

Nejbližší žst se jmenuje Macomer, ale k železniční zajímavosti se paradoxně nejlépe dostanete autem. 

Příjezd jinou hromadnou dopravou

U popisované zajímavosti není zastávka autobusu. Ale blízko cca 800 m je poliklinika se zastávkou městské dopravy s názvem Macomer, Scalarba (linka A z Macomeru s intervalem ve špičkách 30 minut). 

Příjezd osobním autem, parkování

Pod mostem v místě křížení tratí lze u silnice zastavit na mírně rozšířeném místě. 

Příjezd zájezdového autobusu, parkování busu

Menší typy busů mohou zastavit např. na křižovatce východně od popisovaného místa 40°16'43.968"N, 8°46'0.531"E. 

Přístup pěšky

Místo je pěšky přístupné, ale vzhledem k velkému provozu na všech okolních silnicích to nedoporučujeme. Přijeďte autem a vystupte přímo u popisovaného místa. Při pořizování fotodokumentace musíte lézt po náspech. 

Příjezd na kole, parkování kol

Místo je cyklistům přístupné, ale vzhledem k velkému provozu na všech okolních silnicích tady jízdu na kole o silnici s minimálními krajnicemi nedoporučujeme. 

Poznámky pro vozíčkáře

Vozíčkář si sice může technickou zajímavost prohlédnout, ale jen omezeně. Z dolní úrovně od zaparkovaného auta neuvidíte ani jednu železniční trať, jen ji tam tušíte. 

Přispěvatelé:

Jan Harmata
Vytvořeno:
Naposledy upraveno:
Datum poslední návštěvy redakce v terénu