Kontaktní informace
info@trendesoller.com
Pokud na Mallorce pobýváte jen u moře a užíváte si slunce, pláže a třeba také restaurací a diskoték, pak si zřejmě ani nevšimnete, že na tomto ostrově kromě přívalu rekreantů žijí také domácí občané, kteří řeší své běžné problémy a že tu existuje regionální vláda, která se snaží povznést ekonomiku ostrova.
Na Mallorce je jedním z hlavních témat veřejná doprava. Místní vláda ji vyřešila polovičatě. Z hlavního města ostrova Palmy vedou z podzemního terminálu na Plaça d´ Espanya téměř všechny vlakové i autobusové linky a jedna linka metra. Až na jednu výjimku nejsou vlakové linky turisticky použitelné. První větev vede z Palmy přes Incu do městečka Sa Pobla a končí nedaleko severního pobřeží a druhá větev vede z Palmy přes Incu do Manacoru, což je také vnitrozemské, turisty málo vyhledávané město. Ku cti Malločanů slouží, že pokud nemáte vlastní či půjčené auto, pak se docela pohodlně na většinu míst na ostrově dostanete autobusy. Takže proč říkáme, že problém hromadné dopravy je na Mallorce vyřešen polovičatě? Místní obyvatelé se v době mimo sezónu do práce a do školy dopravují auty, vlaky, metrem a autobusy. Kdyby ale železniční tratě vedly z Palmy přes Sa Poblu až do Alcúdie a druhá větev z Manacoru do Porto Cristo a Cala Rajady, pak by si železnice na těchto linkách nepochybně zákazníky našly.
Doplňme, že jediná linka metra spojuje Plaça d´ Espanya s univerzitním čtvrtí na severu města.
Naznačili jsme, že jedinou železnici turisté i místní využívají. Je to historické spojení Palma - Sóller.
Sóller je městem a přístavem na severozápadním úbočí pohoří Tramuntana. Od Palmy jej odděluje vysoký hřeben, který byl ještě na začátku 20. století obtížně překonatelný. Vedla tu sice přes průsmyk Coll de Sóller klikatá prašná cesta, ale překonávání převýšení okolo 500 metrů bylo vyčerpávající pro tažná zvířata. Většina nákladů se vozila po moři západní trasou. Situace začala být neudržitelná, když se v Sólleru začal rozvíjet moderní průmysl a když si Mallorčané významně oblíbili pomeranče ze Sólleru pro jejich nezaměnitelnou chuť.
R. 1893 poslanec a podnikatel Jerónimo Estades zformuloval žádost o stavbu železnice Palma - Valdemossa - Sóller. Projekt nebyl uskutečněn, neboť byl příliš drahý. Většina trati by totiž vedla v horách.
Roku 1903 průmyslník Juan Morell navrhl přímé spojení Palma - Sóller s dlouhým tunelem pod pohořím Tramuntana pod průsmykem Coll de Sóller. Trať měla vést od Palmy víceméně rovně k průsmyku, na straně Sólleru ovšem musela být rozvinuta kvůli zmenšení spádu do velkého množství oblouků, měla vést po četných náspech, několika dalšími kratšími tunely, přes 52 m dlouhý viadukt Cinc-Ponts a končit měla v těsné blízkosti centra Sólleru. Myšlenka byl zpočátku odmítnuta, ale když ji podpořil Jerónimo Estades a když pověřil vypracováním studie ing. Petra Garaua, bylo skoro rozhodnuto. Obyvatelé Sólleru se r. 1904 vyslovili pro stavbu.
Roku 1907 se začalo se stavbou trati z obou stran současně. Tunel pod pohořím má délku 2856 m. První pracovní vlak z Palmy do Sólleru přijel r. 1911. Stavbaři pod vedením Luise Bovia položili koleje o rozchodu 914 mm. Největší stoupání na trati je 23 promile, kromě hlavního tunelu vlak jede ještě dvanácti dalšími a projíždí oblouky s velmi malými poloměry často menšími než 190 metrů.
V Palmě je dnes nádraží na Plaça d´ Espanya jako jediné ze stanic terminálu na povrchu. Plně přístupné je jen při příjezdu nebo odjezdu vlaku. Zajímavá nádraží umožňující křižování souprav jsou např. v Son Reus a v Bunyole.
Železnice dlouhá 27 km je od r. 1929 plně elektrifikovaná a jízdu uskutečňují rozmanité historické, převážně dřevěné vagony, některé otevřené, jiné uzavřené, v rekreačních špičkách řazené do dlouhých souprav, udržované v pečlivé čistotě.
Železniční stanice v Sólleru je situována v táhlém oblouku mezi dvěma depy a ve stínu platanů, které rostou přímo na nástupišti. Kromě samotných vlaků je na nádraží k vidění další atrakce: galerie věnovaná malířům Joanu Mirró a Pablu Picassovi.
V katalánštině v informačních materiálech železnici Palma - Sóller najdete pod slovy Tren de Sóller.
A proč vlastně turisté přijíždějí do Sólleru?
Jednak si mohou prohlédnout krásné centrum, ale mohou pokračovat dál, k věhlasné pláži lemované horami. Tady se jim nabízí dopravně ukázkový přestup v železniční stanici Sóller, na pláž mohou pokračovat tramvají.
Ta byla postavena postavena r. 1913 jako jednokolejná s rozchodem také 914 mm, s několika místy pro křižování souprav a samozřejmě elektrická, i když pro výrobu elektrického proudu o napětí 600 V se zpočátku staraly dieselagregáty. Od počátku sloužila jen pro přepravu cestujících, ale vozila i nákladní vagony s produkty z přístavu (uhlí, ryby v izotermických zásobnících, v době války zbraně). Dodnes má provozu historické vozy, některé jsou dokonce originály z r. 1912, jiné byly dovezeny z Palmy r. 1954 a některé byly jako "ojetiny" koupeny v Lisabonu a upraveny pro místní rozchod.
Zatímco na trati Palma - Sóller je v provozu jen několik vlaků denně, tramvaj v Sólleru má daleko hustější, opravdu městský provoz. Centrem vozy projíždějí v souběhu s auty, na periferii mají separovaný provoz, ale křížení se silniční dopravou jsou úrovňová. Tramvajová trať má délku téměř 5 km.
Cesta vlakem Z Palmy do Sólleru trvá přibližně hodinu, cesta tramvají do přístavu pak dalších 30 minut. Na nádraží v Palmě si můžete koupit "předplatní" jízdenku, a to i v kombinaci vlak+tramvaj, ale pouze v den odjezdu. V pokladně berou pouze hotovost, nejsou zařízeni na karty. Přeprava jízdních kol není dovolena.
V době rekreační špičky mohou být vlak i tramvaj velmi silně obsazeny cestujícími.
Podle:
http://trendesoller.com/en/home, 8. 3. 2022
Mallorka - Sóller - Palma železnice - Technická památka | Turistika.cz, 8. 3. 2022
Umístění
39°45'52.699"N, 2°42'54.185"E (žst Sóller)
Adresa
Palma, Eusebio Estada 1Palma, Bunyola, Sóller 07012
- Nadmořská výška
- 24 m.n.m. (žst Palma), 250 m.n.m. (tunel Sóller), 50 m.n.m. (žst Sóller), 0 m.n.m. (konečná tramvaje Port Sóller)
- Základní číselné údaje
- Železniční i tramvajová trať v Sólleru má rozchod 914 mm. Železnice byla postavena v l. 1907-11. Elektrifikována byla r. 1929. Tramvajová trať byla postavena r. 1913.
Přístup
Příjezd vlakem
Jeďte např. ze žst Palma. Nádraží je jediné z dopravního uzlu na Plaça d´ Espanya situováno na povrchu. Nádraží v Sólleru se nachází velmi blízko centra. Zastávky v Port Sólleru jsou v těsné blízkosti pláže.
Příjezd osobním autem, parkování
Pokud máte vlastní nebo půjčené auto, pak musíte naplánovat, kde začnete výlet. V Palmě vedle nádraží je sice podzemní parkoviště, není ale právě levné. Pokud oželíte průjezd vlaku ulicemi a předměstím Palmy, pak je docela zajímavé parkovat v Bunyole a začít výlet nástupem do vlaku zde. Bezplatné parkoviště je v Palmě u zastávky Son Sardina. Pokud si chcete jen prohlédnout provoz na nádraží v Sólleru, pak najděte parkování blízko centra. Parkoviště jsou tu placená a téměř pořád obsazená.
Velmi obtížně se také hledá parkování v přístavu Port Sóller.
Což samozřejmě všichni Mallorčané vědí, a proto už z Palmy jedou vlakem.
Příjezd zájezdového autobusu, parkování busu
Viz pokyny pro auta. Rozumnou možností je nechat nastoupit účastníky akce do vlaku v Bunyole a tady na ně celý den čekat.
Přístup pěšky
Všechny stanice a zastávky jsou přístupné pěšky.
Příjezd na kole, parkování kol
Ani vlaky ani tramvaje nepřepravují kola.
Poznámky pro vozíčkáře
Vozíčkáři při nástupu do vagonů musí pomoci fyzicky zdatný doprovod. Také musí naložit vozík. Sám vozíčkář to nezvládne.