Železnice 600 ve Vracově

Unikátní provoz elektrifikované zahradní železnice hojně navštěvovaný malými i velkými obdivovateli

Kontaktní informace

+420 774 600 289
Oficiální stránky
objednavky@zeleznice600.cz

Naprosto unikátní technické dílo vytvořila parta nadšenců v čele se Zdeňkem Išem ve Vracově na Kyjovsku. Zahradní železnice o rozchodu 600 mm si během krátké doby své existence vydobyla pověst nádherné atrakce pro malé i velké. Zavítá sem kolem 10 000 návštěvníků ročně. Přitahuje je věrná simulace jízdy tří "velkých" elektrických a motorových vlaků, provoz moderního zabezpečovacího zařízení, funkční elektrifikace ("dráty" nad tratí), železniční přejezdy, výhybky, slepé koleje, návěstidla, staniční budovy, výpravčí a strojvedoucí ve stejnokrojích a opravdové návěstidlo ("semafor") s možností jej ovládat a zistit, co má učinit strojvedoucí, vidí-li na návěstidle různé barvy nebo jejich kombinace. Celá scenérie je zasazena do krásné zahrady, která ve venkovské zástavbě vznikla scelením několika pozemků, jež provozovatel dráhy koupil. 

Zdeněk Iš železnici začal stavět r. 2007. Postupně se spolupracovníky rozšiřoval a zveleboval kolejiště i provozní zázemí. Jeho mašinky jsou věrnými kopiemi skutečných strojů v poměru asi 1 : 2,5.  Uspořádání vagonů pro cestující už skutečnost nekopíruje. Plně elektrifikovaná trať má liniový dvojkolejný průběh se dvěma smyčkami na obou koncích a se dvěma slepými odbočkami. Vlaky jezdí pod dohledem dispečera, který spolupracuje s výpravčími ve stanicích. Na celý areál dohlíží kamerový systém. 

Soupravy na trati jsou tři (stav r. 2023). První je vedena kopií lokomotivy české výroby modré barvy, které se mezi železničáři říká ESO, druhou táhne lokomotiva žehlička a třetí tvoří samostatný vůz, kopie motoráku řady 810, který ve Vracově ale nemá spalovací motor, nýbrž elektromotor poháněný na baterie. Všechny vlakové zvuky jsou pečlivě nahrány (tedy i zvuk spalovacího motoru u vlaku 810) a linou se z reproduktorů, aby iluze skutečného vlaku byla co nejdokonalejší. Stroje majitel vyrobil ve vlastní dílně kousek po kousku. 

Zajímavé jsou i názvy stanic: Vracov hlavní nádraží, Záboří (za borovým lesem) a Tábořiště (u ohniště). 

Po ukončení sezony r. 2023 majitel spolu s dobrovolníky uskutečnili velkou rekonstrukci areálu. Kolejiště bylo zcela obnoveno, bylo vybudováno zastřešení nástupišť a do areálu byla zavedena vodovodní přípojka a kanalizační odvod kvůli stavbě pevného WC, když se mobilní Toi-Toi stal historií. 

Areál bývá ve špičkách svátečních dnů velmi vytížen, Kromě železnice jsou tady hřiště, skákaci hrad, kolotoč, trampolína, posezení a občerstvení. Pro vstup není třeba rezervace, dobrovolné vstupné r. 2023 činilo 80 Kč. Otevírací doba je obvykle od května do října vždy v neděli jednou za 14 dní od 14 do 18 hodin. 


Podle:

Železnice 600 – Elektrifikovaná úzkorozchodná zahradní železnice ve Vracově. (zeleznice600.cz), 15. 1. 2024



Umístění

GPS souřadnice

48°58'16.518"N, 17°12'57.202"E

Adresa

Dubová (vjezd a vstup)
Vracov 696 42

Google Maps | Mapy.cz

Katastrální území
Vracov
Nadmořská výška
196 m.n.m.
Základní číselné údaje
Rozchod železnice v areálu je 600 mm. Na trati jsou současně v provozu tři vlaky o souhrnné kapacitě asi 100 cestujících. Areál má rozlohu asi 0,7 ha, vlaky jezdí na ploše 0,4 ha.

Přístup

Příjezd vlakem

Jeďte do žst Vracov na trati Brno - Veselí nad Moravou. 

Příjezd jinou hromadnou dopravou

Jeďte buď do zastávky Vracov, obecní úřad nebo Vracov, Drahy. 

Příjezd osobním autem, parkování

Při parkování v areálu se řiďte pokyny místních hasičů. Pokud nebude místo, jeďte parkovat do ulic Strážnická a Řadová (jen v jedné řadě) nebo až k 500 m vzdálenému stadionu. 

Příjezd zájezdového autobusu, parkování busu

Parkujte např. na náměstí Míru.

Přístup pěšky

Poblíž areálu vede žlutá značka Bzenec - Milotice a zelená značka do žst. Rohatec kolonie a do Hodonína přes lesy Moravské Sahary. 

Příjezd na kole, parkování kol

Kola musíte zamknout a nechat stát před areálem. 

Poznámky pro vozíčkáře

Areál je pro vozíčkáře dobře dostupný. K nástupu do soupravy ale budete potřebovat dopomoc. 

Přispěvatelé:

Jan Harmata
Vytvořeno:
Naposledy upraveno:
Datum poslední návštěvy redakce v terénu