Malá vodní elektrárna Háj

Jez a současně cíl vodáckých výletů na řece Moravě


Na katastru obce Třeština 50 km severozápadně od Olomouce existuje osada Háj, v níž byla postavena po 1. světové válce na náhonu řeky Moravy zajímavá vodní elektrárna. 

V osadě Háj existoval dvůr již od poloviny 14. století. Rozhodující impuls pro dnešní podobu území u Háje přinesl rod Plháků, který se v Háji usadil v 70. letech 19. století. Starší elektrárnu nechal postavit  r. 1894 Hubert Plhák pro zásobování mlýnu a pily elektřinou. Elektrárna měla 2 dynama s pohonem vodními koly. Vedl k ní z řeky Moravy dlouhý náhon, jehož první část je zachována dodnes. Život elektrárny byl jepičí. R. 1898 vyhořel mlýn a oheň poničil i zařízení elektrárny. Majitelé neměli dost peněz na obnovu, proto sdružili prostředky s jinými osobami. R. 1901 vznikla "První moravská zemědělské elektrárna s.r.o.", tedy první "družstevní" elektrárna v Rakousku - Uhersku. Dynamo pro výrobu stejnosměrného proudu o napětí 240 až 300 V bylo poháněno vodním kolem a řemenem. I když 2 km dlouhé nadzemní vedení bylo velmi nedokonalé a vykazovalo ztráty až 50 %, stačilo zásobovat elektrickým proudem pohon mlýnských strojů v Hájském mlýně a k osvětlení a pohonu strojů v Třeštině. 

Po neshodách s vedením společnosti se Hubert Plhák r. 1908 rozhodl, že si postaví další, vlastní elektrárnu s vodní turbinou a generátorem na střídavý proud. Té se po čase začalo říkat Stará elektrárna Háj. R. 1914 a později byly na tento zdroj připojeny obce Třeština, Dubicko a Hrabová. Tato elektrárna se zachovala dodnes, není ale v provozu. Odpadní část náhonu je zasypána. 

Hubertův syn Karel Plhák se rozhodl po I. světové válce vybudovat ještě větší Novou elektrárnu. K realizaci pozval tehdy mladé architekty Bernarda Sychravu, Bohuslava Fuchse a Josefa Štěpánka. Podle jejich projektu byl vybudován nový vodní náhon, budova elektrárny a také velká rodinná vila. Elektrárna se r. 1922 stala skvostem moderní architektury. Uvnitř jsou dvě Francisovy turbíny, dva generátory, vše vyrobené ve Škodových závodech v Plzni a v ČKD Praha. Výkon 220 až 240 kW stačil pro zásobování elektrickým proudem 70 obcí severní Moravy. Hala objektu je zastřešena půlkruhovou zaoblenou střechou a prosvětlena obřími okny. 

Vila pro Ellen a Karla Plhákovy stojí nedaleko elektrárny. Pro začínající architekty Fuchse a Štěpánka představovala zajímavou výzvu ve venkovském prostředí, kde se předtím ani poté moc neangažovali. Budovu navrhli ve stylu art deco, podle názoru jiných autorů se jedná o rondokubismus. Dnešní majitelé ji přebudovali na penzion se šesti pokoji. Mají v ní zázemí pro kempink, který je hojně v létě využívaný vodáky, cyklisty, pěšáky i motorizovanými návštěvníky. K dispozici je také venkovní bufet a zastřešení. 

U elektrárny a vily Háj je vhodné ukončit jednodenní plavbu z Postřelmova. 

Kromě elektrárny, vily a táboření je osada Háj dnes známa především chovem koní. 


Podle:

Vodní elektrárna Háj Třeština – Kudy z nudy, 28. 1. 2024

nová vodní elektrárna Háj - Památkový Katalog (pamatkovykatalog.cz), 28. 1. 2024

vila Ellen a Karla Plhákových - Památkový Katalog (pamatkovykatalog.cz), 28. 1. 2024

Vila Háj - Třeština (vila-haj.cz), 28. 1. 2024



Umístění

GPS souřadnice

49°48'13.009"N, 16°56'20.637"E

Adresa

Třeština 789 73

Google Maps | Mapy.cz

Katastrální území
Třeština
Nadmořská výška
255 m.n.m.
Základní číselné údaje
Elektrárna byla postavena v l. 1921-24.

Přístup

Příjezd vlakem

Jeďte do žst Mohelnice. 

Příjezd jinou hromadnou dopravou

Do osady Háj nejezdí žádné autobusy. Nejbližší zastávka je v obci Třeština. Jezdí sem autobusy z Mohelnice. 

Příjezd osobním autem, parkování

Příjezd autem je možný buď z Třeštiny nebo z Bohuslavic. 

Příjezd zájezdového autobusu, parkování busu

Viz příjezd pro auta. 

Přístup pěšky

Do osady nevede žádná turisticky značená stezka. Příchod je možný po silnici. 

Příjezd na kole, parkování kol

Přes Háj vede dálková cyklotrasa č. 4 značená též jako Eurovelo 9 Moravská stezka. Vede podél řeky Moravy. 

Poznámky pro vozíčkáře

Po osadě se můžete pohybovat na vozíku jen s vydatnou pomocí doprovodu. 

Přispěvatelé:

Jan Harmata
Vytvořeno:
Naposledy upraveno:
Datum poslední návštěvy redakce v terénu