Zámek Lány

Nejvýchodnější stavba Lednicko-valtického areálu


Zámek Lány v lužních lesích 2 km jižně od Břeclavi vybudovali v l. 1810-12 Lichtenštejnové jako empírovou jednopodlažní stavbu. Měla jim poskytovat zázemí při vyjížďkách a lovech.

Stavbu projektoval Josef Hardtmuth, vedl ji architekt Josef Poppelack, úpravou terénu byl pověřen Laurenz Vogel. 

Dnešní podoba zámku pochází z počátku 20. století, kdy projekt na dostavbu pro knížete Jana II. z Lichtenštejna vypracoval ředitel stavební kanceláře Carl Weinbrenner. Podle jeho plánů byla v l. 1911-18 vybudována půlkruhová místnost na západní straně se sloupovou lodžií a centrálním krbem. Do střední části zámku bylo vestavěno půdní patro s trojúhelníkovým štítem a ubytovacím prostorem uvnitř. Fasáda zámku byla scelena lizénovými rámy a shodnými okenními výplněmi. Přestavbou dostal zámek architektonicky vydařenou klasicizující podobu. Nové hospodářské budovy u zámku navrhl Max Zehenter. 

V dobách socialismu byl zámek v pohraničním pásmu a veřejnost ani odborníci neměli možnost ani budovu ani okolí navštěvovat. Budova ale zůstala zachována, kupodivu i v původní dispozici.

Zámek je jednopatrová budova na půdorysu tvaru obdélníku. Na jižní straně má půlkruhový ochoz. Ve střední části vystupuje rizalit se třemi okenními osami a půlkruhovým završením. Místnosti uvnitř jsou plochostropé.

Dnes má stavba soukromého majitele, který hlavní budovu opravil. Provozuje ubytovací služby, což může být zajímavá příležitost pro výletníky a hlavně cyklisty, protože široko daleko podobný objekt neexistuje a v lužních lesích je dokonalý klid. 


Podle:

zámeček Lány - Památkový Katalog, 8. 7. 2025

Hosák, L., Zemek, M. a kol. (1981): Hrady, zámky a tvrze v Čechách, na Moravě a ve Slezsku - Jižní Morava, Svoboda Praha, s. 135



Umístění

GPS souřadnice

48°42'44.330"N, 16°55'6.080"E

Adresa

Břeclav 690 02
Katastrální území
Břeclav
Nadmořská výška
157 m.n.m.
Základní číselné údaje
Zámek byl postaven v l. 1810-12.
Kategorie chráněného území
Chráněná krajinná oblast Soutok

Přístup

Příjezd vlakem

Jeďte do žst Břeclav nebo žst Lanžhot.

Příjezd jinou hromadnou dopravou

Jeďte buď do zastávky Břeclav, Pohansko, rozcestí nebo do zastávky Lanžhot, Jednota.

Příjezd osobním autem, parkování

K Pohansku vede z Břeclavi jediná příjezdová silnice. Odbočte na ni z křižovatky z ulice Bratislavské na 48°44'58.166"N, 16°53'58.366"E a jeďte až k železničnímu podjezdu, kde je malé, nedůstojné parkoviště. 

Pokud půjdete z Lanžhota, pak zaparkovat lze např. k zemědělskému objektu 48°43'24.968"N, 16°56'44.451"E.

Příjezd zájezdového autobusu, parkování busu

Na příjezdovou komunikaci pro auta směrem od Pohanska sice bus vjet může, ale až na parkoviště k železničnímu podjezdu nejezděte, protože pro množství aut byste se tady nemuseli otočit. Zůstaňte stát na širší ploše na 48°44'49.344"N, 16°53'54.815"E asi 280 m od ulice Bratislavské. 

V Lanžhotě lze parkovat v centru u kostela. 

Přístup pěšky

Z Lanžhota: jděte po cyklotrase č. 43 a na křižovatce 48°43'22.719"N, 16°55'16.244"E z ní odbočte k jihu. 

Z Břeclavi: od žst. ulicí Břetislavovou, Bratislavskou a pak po zelené značce, asfalt, asi 3,5 km k zámku Pohansko. Od parkoviště asi jen 1,5 km. Od Pohanska vedou dvě možné přístupové trasy. První vede k jihu, na třech křižovatkách se dáte vždy vlevo, od Pohanska asi 3,5 km. Druhá vede od Pohanska nejdříve k západu, na dvou křižovatkách jděte vždy vpravo. Také asi 3,5 km. 

Příjezd na kole, parkování kol

Viz přístup pěšky. 

Okolí Pohanska je cyklistickým rájem. Po místních silničkách a bývalých vojenských signálkách můžete naplánovat mnoho dlouhých i krátkých výletů. Výchozími místy může být Břeclav, Valtice nebo Lanžhot. Doporučujeme krásný výlet k soutoku Moravy a Dyje. 

Pozor při plánování výletu: Při vyšších vodních stavech může být krajina podél Dyje a Moravy zatopena, tedy neprůjezdná. Vezměte také na vědomí, že při výletě nemůžete nikde přejet Dyji do Rakouska a řeku Moravu na Slovensko. Mosty tady nejsou. 

Poznámky pro vozíčkáře

Druhá varianta cesty z Pohanska k Lánům je vhodná i pro vozíčkáře. Asfalt ale není všude kvalitní, vezměte si doprovod. 

Přispěvatelé:

Jan Harmata
Vytvořeno:
Naposledy upraveno:
Datum poslední návštěvy redakce v terénu