Cap Fréhel

Jeden z nejkrásnějších mysů na severu Bretaně


Cap Fréhel neboli mys Fréhel je výběžek pevniny mířící na sever do vod zálivu Saint Malo, což je součást Lamanšského průlivu na severu francouzské Bretaně. 

Mys je tvořen pískovci a břidlicemi různých barev, vzhledem k drsným podnebným podmínkám tady neexistují lesy, ale travnaté porosty nebo vřesoviště. Za slunečného počasí skály hrají krásnými barvami a pokud jdete přes vřesoviště, pak se k tomu přidá fialovo žlutá paráda jeho květů. Tím je Fréhel jedním z nejpůsobivějších míst široko daleko. 

Mys si oblíbili mořští ptáci. Jednu ze skal, která izolovaně vedle mysu vyrůstá přímo z moře, ptáci okupují tak intenzivně, že na ní takřka zmizely všechny trávy, protože je zničil ptačí trus. Hnízdí tady mnoho racků, papuchalků, alkounů, kormoránů i buřňáků. Návštěvník může mít pocit, že sem slétli všichni jejich zástupci z celé Bretaně. 

Poloha mysu jej předurčila pro výstavbu majáku. 

První se jmenoval Vaubanova věž. Postavil ji francouzský stavitel Siméon Garangeau, žák Sébastiena Vaubana, což byl inspektor krále Ludvíka XIV., který byl pověřen výstavbou opevnění a majáků a za sebou již stavby podobného druhu měl. Tehdy se svítilo hořícím uhlím, světlo na 15 m vysoké věži bylo údajně vidět z 15 až 21 mil. Psal se rok 1702. Roku 1774 byl maják vybaven 60 plynovými reflektory. Provoz byl financován z poplatků, které musely odevzdávat posádky proplouvajících lodí. Roku 1821 byly plynové svítilny nahrazeny osmi parabolickými reflektory. 

Kolem roku 1840 Léonce Reynaud navrhl novou stavbu, druhý maják,  v těsné blízkosti Vaubanovy věže. Byla to osmiboká, 22 m vysoká věž. Dosah jejího světla rozsvíceného roku 1847 byl 25 mil. Zdrojem světla byl minerální olej. Elektrické osvětlení mys získal po roce 1886. Roku 1944 tuto věž zničila německá armáda.

Po 2. světové válce v l. 1946 - 50 probíhala stavba třetího majáku, který vydržel do současnosti. Je to kamenná čtyřboká věž o výšce 33 m, která stojí uprostřed budovy, jež má půdorys tvaru písmene U. Navrhl ji architekt Yves Hémar, stavitelem byl Jean Boyet. 

Z předchozího textu vyplývá, že dnes na vrcholové plošině mysu Fréhal jsou majáky dva. Vývojově ten první a třetí. Funkční je pochopitelně jen třetí maják. 

Z mysu Fréhel se naskýtají překrásné rozhledy na okolní moře i skály. Za ideálních podmínek uvidíte ostrov Jersey ve vzdálenosti 64 km a ostrov Guernsey (82 km), oba patřící Velké Británii. 

Směrem na jihozápad od mysu při silnici D-34 objevíte několik překrásných pláží

K návštěvě určitě doporučujeme nedaleký hrad Fort-La-Latté


Podle:

Fréhel – Wikipedie (wikipedia.org), 6. 3. 2024

Maják na mysu Fréhel – Wikipedie (wikipedia.org), 6. 3. 2024

Cap Fréhel - PRO TRAVEL CK, s.r.o., 6. 3. 2024


Umístění

GPS souřadnice

48°41'15.861"N, 2°19'3.119"W

Adresa

Plévenon 22240

Google Maps | Mapy.cz

Nadmořská výška
0 m.n.m. - 65 m.n.m.
Základní číselné údaje
První maják na mysu byl rozsvícen již r. 1702. Současný maják byl postaven v l. 1946 - 1950.
Kategorie chráněného území
Přírodní rezervace Land du Cap Fréhel

Přístup

Příjezd vlakem

Jeďte do žst Saint-Brieuc. Také můžete jet do žst Lamballe.

Příjezd jinou hromadnou dopravou

Ze Saint-Brieuc z ulice Clemenceau (asi 770 m od žst) jezdí celoročně do Fréhelu bus č. 2. Jeďte do zastávky Fréhel Bourg. Dále se dostanete jen v letní sezoně do zastávky Cap Fréhel. 

Od žst Lamballe můžete jet busem č. 31 do Matignonu. K popisovanému mysu je to ale odtud ještě velmi daleko. 

Příjezd osobním autem, parkování

U mysu je velmi prostorné parkoviště. Lze tu mj. přenocovat s obytným autem. 

Příjezd zájezdového autobusu, parkování busu

U mysu je velmi prostorné parkoviště.

Přístup pěšky

Od parkoviště vede k mysu pohodlná stezka. Můžete sem přijít i po dálkové Stezce celníků (Chemin des Douaniers). 

Příjezd na kole, parkování kol

Kola musíte nechat na parkovišti a výlet po mysu absolvovat pěšky. 

Poznámky pro vozíčkáře

Na cestu od parkoviště k majáku si vezměte doprovod. Stezka má jen malé nerovnosti a vede víceméně po rovině. Od majáku ke špičce mysu se již stezka svažuje a pravděpodobně ji nezvládnete ani s doprovodem. 

Přispěvatelé:

Jan Harmata
Vytvořeno:
Naposledy upraveno:
Datum poslední návštěvy redakce v terénu