Lochkovský most

Dálniční stavba, velkolepé dílo na jihozápadě Prahy


Lochkovský most byl vybudován na dálničním okruhu kolem Prahy, konkrétně na stavbě 514 Lahovice - Slivenec. Je nejvyšším mostem v Praze, výškový rozdíl mezi dnem údolí a úrovní silnice je až 65 m. Most má délku 461 m, hmotnost asi 20 000 tun, z toho 4 700 tun tvoří ocel. Projektanty byli Patrik Kotas a Petr Šafránek a společnosti Bögl a Krýsl a také Stráský, Hustý a partneři. Ocelovou konstrukci vyrobila společnost Max Böhl Stahl ve Slaném. 

Most disponuje hned několika unikátními řešeními a pozoruhodnostmi. 

Podstatným způsobem odvádí tranzitní dopravu z centra Prahy na jihozápadě metropole, zejména ve směru východ - západ, tj. mezi dálnicemi D1 a D5. Je tvořen pěti poli, přičemž hlavní nosné podpěry jsou šikmé. Jejich rozpětí u patek je 157,1 m. Komunikace na mostě je vedena v oblouku o poloměru 747,5 m. 

Projektanti zvolili spřaženou ocelobetonovou konstrukci jednokomorového uzavřeného průřezu, která je společná pro oba jízdní pásy. Na dálnicích je přitom obvyklé, že pro každý směr jízdy se staví samostatná nosná konstrukce. 

Pro výrobce ocelové konstrukce nebyla obtíží technologie, ale rozměry dílů, zejména v příčném řezu. Šířka dolní pásnice činí 11 m, výška vnější stěny 4,8 m, výška vnitřní stěny 4,3 m. Extrémní jsou tloušťky plechů: stěny mají tloušťku od 18 do 65 mm, ale podlahové plechy jsou tlusté až 190 mm. Z toho pak vycházely nezvykle velké hmotnosti přepravovaných dílů mezi Slaným a Lochkovem - až 95,5 tuny. 

Velmi zajímavý byl výsun konstrukce mostu. Stavbaři nejdříve vykopali provizorní jámu o délce asi 90 m a šířce asi 18 až 30 m. Z ní postupně most vysouvali nad údolí, přičemž dodržovali sklon cca 2,4 % a výškovou pozici 3 cm nad definitivní úrovní. Do jámy dopravovali stavební dílce o hmotnosti 20 až 100 tun pomocí dvou portálových jeřábů. Svařování dílců prováděly čtyři automaty. Na konci byl most spuštěn o 30 mm níže na ložiska. Konec vysunování r. 2009 pojaly stavební firmy slavnostně a pozvaly na akci několik hostů. 

Most je nesporně dominantou jihozápadního okolí Prahy. R. 2013 získal ocenění European Steel Design Awards, které uděluje Evropská asociace ocelových konstrukcí každé dva roky za nápadité využití oceli v architektuře a při realizaci staveb. 

Jen dvě věci se při stavbě nepodařily. Po zahájení provozu se v konstrukci objevovaly trhliny, ale problém je údajně vyřešen. 

Pod mostem bylo vybudováno koryto pro odvod srážkové vody z vozovky. Při některém z přívalových dešťů bylo zcela zničeno a nepomohla mu ani ocelová výztuž, kterou liják zlikvidoval také. 

Nicméně most slouží a je účelnou a elegantní stavbou na dálnici D0 .


Podle:

ČAOK – Most přes Lochkovské údolí získal mezinárodní ocenění, 17. 6. 2025

Výroba OK mostu přes Lochkovské údolí v MCE Slaný, 17. 6. 2025

Montáž ocelové konstrukce mostu přes Lochkovské údolí, 17. 6. 2025


Umístění

GPS souřadnice

50°0'6.402"N, 14°20'36.287"E

Adresa

Praha-Lochkov
Praha 154 00
Katastrální území
Lochkov
Základní číselné údaje
Most byl postaven v l. 2007-10. Je 461 metrů dlouhý. Jeho výška je až 65 m nade dnem údolí.

Přístup

Příjezd vlakem

Jeďte do žst Praha-Radotín nebo do žst Praha-Hlubočepy. Pak pokračujte autobusem.

Příjezd jinou hromadnou dopravou

Jeďte busem 120 na trase Na Knížecí - Nádraží Hlubočepy - Lochkov - Nádraží Radotín (nebo obráceně). Některé spoje ve směru od Knížecí končí v Lochkově. Vystupte v Lochkově. 

Příjezd osobním autem, parkování

Parkovat lze na hrázi retenční nádrže pod mostem. 

Příjezd zájezdového autobusu, parkování busu

Parkovat lze na hrázi retenční nádrže pod mostem. 

Přístup pěšky

Přijít můžete po silnici z Lochkova nebo od cementárny Praha-Radotín. Pod mostem také vede naučná stezka od mostu nad Slavičím údolím. Při chůzi po ní je třeba dbát zvláštní opatrnosti, protože vede přes místa porušená erozí pro prudkém přívalovém dešti (stav r. 2025). 

Příjezd na kole, parkování kol

Přijet můžete po silnici nebo po cyklotrase A 114 po místní komunikaci Na Dražkách. 

Poznámky pro vozíčkáře

Most si od hráze retenční nádrže můžete zdola dobře prohlédnout. Naučná stezka pod mostem je pro vozíčkáře nedosažitelná. 

Přispěvatelé:

Jan Harmata
Vytvořeno:
Naposledy upraveno:
Datum poslední návštěvy redakce v terénu