Kontaktní informace
lode@dpmb.cz
Poznámky
Sídlo Dopravního podniku města Brna: Brno, Novobranská 18Již v době projektování Brněnské přehrady se začaly objevovat myšlenky na provozování lodní dopravy. Přehrada byla otevřena r. 1940. O koncesi k provozu bylo zažádáno již v roce 1937, vydána byla r. 1940. Za 2. světové války byly do Brna dodány dvě lodě, které byly vyrobeny v Německu, na vodu ale nebyly spuštěny z důvodu jejich poškození sabotáží. Po válce byly lodě opraveny a převezeny do bystrckého přístaviště. Slavnostní zahájení provozu lodní dopravy se konalo dne 5. května 1946.
Základna provozu byla od počátku do dnešních dní na stejném místě - v přístavišti v Bystrci. Začátky ovšem byly velmi skromné, personál neměl k dispozici krytá místa pro kontroly a opravy, první dřevěný hangár byl postaven r. 1947.
V l. 1978-85 proběhla celková rekonstrukce provozovny, kdy byly mj. vybudovány 2 zděné hangáry. R. 1995 byla postavena ocelová provozně-správní budova lodní dopravy, která symbolizuje svým tvarem a barvou loď. Přístavní molo bylo nově zrekonstruováno (spíše však nově postaveno) r. 2009, tedy v roce, kdy byla přehrada upuštěna a mohlo se budovat zdola.
Přístaviště má veřejnou část, která je tvořena místem, kde se nastupuje na lodě a část neveřejnou - správní budovu a místa sloužící k opravám a zimování lodí.
V přístavišti je soustředěno velké množství stánků s občerstvením, restaurace, jeden hotel, je tu také hřiště na minigolf a středně velké parkoviště. Panuje tu čilý ruch, který vzniká chaotickým propojením provozu aut, pěších a cyklistů.
Cestou od zastávky tramvají si všimněte náspu, který kolmo přetíná přístupovou komunikaci. Je to těleso tvz. německé exteritoriální dálnice.
O lodní dopravě pojednáváme pod heslem Lodní doprava na Brněnské přehradě.
Podle:
http://www.brnenskaprehrada.cz/p_doprav.html (30.8. 2012)
http://www.dpmb.cz/Default.aspx?seo=historie-lodni-dopravy (31.8. 2012)
Umístění
49°13'47.271"N, 16°31'0.131"E
Adresa
Přístavní 40Brno-Bystrc
Brno 635 00
- Katastrální území
- Bystrc
- Nadmořská výška
- 230 m.n.m.
- Základní číselné údaje
- Počet lodí v provozu - dvoupalubových: 5 (r. 2012) Počet lodí v provozu - jednopalubových: 1 (r. 2012) Začátek provozu lodí na Brněnské přehradě: 5. 5. 1946 První hangár v přístavišti: od r. 1947 Zprovoznění ocelové provozně-správní budovy lodní dopravy: r. 1995 Výstavba přístavního mola: r. 2009
Přístup
Příjezd vlakem
Nejbližší dobře využitelnou železniční stanicí je Brno hlavní nádraží, odkud jeďte ve směru Bystrc, Ečerova tramvají č. 1 na zastávku Přístaviště. Ze železniční stanice Brno-Královo Pole na trati Brno - Havlíčkův Brod jeďte trolejbusem č. 30 směr Bystrc, Černého na zastávku Podlesí, kde přestupte na tramvaj č. 1.Příjezd jinou hromadnou dopravou
Do nejbližší tramvajové zastávky Přístaviště jezdí tramvaj č. 1 od Hlavního nádraží, č. 3, 10 z uzlu Česká.
Zastávka Přístaviště je v zářezu. Nad ní na silnici je také zastávka Přístaviště, tentokráte autobusová. Zastavuje zde autobus č. 303 jezdící podél pravého břehu Brněnské přehrady na trase Brno, Zoologická zahrada - Veverská Bítýška.
Příjezd osobním autem, parkování
U Přístaviště se nachází středně velké parkoviště aut, které kapacitně v rekreačních špičkách nedostačuje (a to ani v zimě při využití možnosti bruslení na zamrzlé hladině). Parkovat je možno v blízké Bystrci, např. u obchodních center. Mnozí Brňané pochopili, že pro toulky okolím Přístaviště je nejlepší auto nechat doma.Příjezd zájezdového autobusu, parkování busu
Autobus se na parkoviště v Přístavišti nevejde. Doporučujeme odstavit jej na ploše u tramvajové zastávky.Přístup pěšky
Ve směru od města jděte od zastávky tramvají Přístaviště. K nástupu na lodě je to od tramvaje 500 m.
Z ostatních směrů se k přístavišti Brno-Bystrc pěšky dostanete po komunikacích podél břehů Brněnské přehrady. Přístaviště nepoznáte ani tak podle kotvících lodí, jako spíše podle nápadné siluety blízkého kopce, na němž byl vystavěn hotel s terasovitými plochými střechami - Santon.
Přístaviště je přirozeným východiskem pro pěší toulky na oba břehy přehrady nebo do oblasti Podkomorských lesů nebo slouží jako nástupní bod pro "túru" k vyhlídnuté pláži.
Příjezd na kole, parkování kol
Komunikace vedoucí Přístavištěm je označena tabulkami dvou cyklotras: č. 1 je dálková trasa Brno - Praha (značení dopravní) a č. 5005 (bílé pásové značení - okruh okolo Brna). To je ale vše, čím Přístaviště cyklistu potěší. Speciální cyklistické komunikace anebo speciální přístupy k cyklistům zde ani jinde okolo přehrady nejsou. A tak se cyklisté na chodnících proplétají mezi chodci a na silnici mezi auty. Tím není dotčen fakt, že přes tyto nedostatky je Přístaviště zajímavým a vyhledávaným výchozím bodem pro cyklistické vyjížďky do okolí přehrady, přičemž ale cyklista není na silnicích či chodnících u přehrady upřednostňován a doufá, že přežije životu nebezpečná místa.
Příjezd z města doporučujeme po cyklotrase č. 1. Vede převážně po cyklostezce odděleně od provozu aut, ale je na ní docela hustý cyklistický provoz a na většině míst je třeba dávat pozor na chodce, v Brně-Komíně pak i na sloupy veřejného osvětlení v tělese stezky.