Špýchar a brána v Praze-Pitkovicích

Zbytek staršího dvorce, památka na dřívější osídlení


Barokní špýchar, brána a torza ohradních zdí v Praze-Pitkovicích jsou zbytkem dvorce ze druhé poloviny 18. století. Na místě stávala nejdříve pravděpodobně tvrz, pak poplužní dvůr a pak teprve stavba, jejíž zbytky můžeme vidět dnes. Jedná se o velmi cennou památku osídlení lokality. 

Špýchar je vystavěn na půdorysu tvaru obdélníka. Má na delší straně šest okének po třech ve dvou řadách, na kratší straně podobně čtyři okénka. Ve stěně obrácené do dvora je prostý kamenný portál. Budova má valbovou střechu krytou taškami. Ke špýcharu přiléhá ohradní zeď, z níž je dnes zachováno jen torzo, a brána s půlkruhově ukončený vjezdem se středním klenákem a s odsazenými, konkávně prohnutými křidélky a prejzovou krytinou. 

Bývalý špýchar slouží jako restaurace (vinotéka). Je dominantou okružní křižovatky. 


Podle:

sýpka a brána - Památkový Katalog, 1. 12. 2025


Umístění

GPS souřadnice

50°1'1.920"N, 14°35'2.016"E

Adresa

Žampiónová 193
Praha 22 - Pitkovice
Praha 104 00
Katastrální území
Pitkovice
Nadmořská výška
287 m.n.m.

Přístup

Příjezd vlakem

Jeďte do žst Praha-Uhříněves.

Příjezd jinou hromadnou dopravou

Od žst Praha-Uhříněves jeďte busem č. 126 směr Koleje Jižní Město. Vystupte na zastávce Nové Pitkovice. 

Příjezd osobním autem, parkování

Parkovat lze např. v ulici Hlívová. Delší stání je tu ale dovoleno jen o víkendech. 

Příjezd zájezdového autobusu, parkování busu

V Pitkovicích jsou úzké ulice (mnohé jsou slepé bez možnosti otočení vozu), takže tady parkování nedoporučujeme. 

Přístup pěšky

Špýchar zcela jistě uvidíte hned, jakmile blízko zaparkujete autem nebo pokud vystoupíte z autobusu v zastávce Nové Pitkovice. 

Příjezd na kole, parkování kol

Na kole je možno do Pitkovic přijet jen po silnicích. Je na nich docela rušný provoz a jsou poměrně úzké.

Poznámky pro vozíčkáře

Okolí špýcharu je dobře přístupné pro vozíčkáře. 

Přispěvatelé:

Jan Harmata
Vytvořeno:
Naposledy upraveno:
Datum poslední návštěvy redakce v terénu