Opuštěný tunel ve Slavíči

Unikátní technická památka v Moravské bráně, jediná svého druhu na trati mezi Vídní a Bohumínem


Podívejme se do Moravské brány. Její poloha je unikátní. Vždy umožňovala migraci ze severu na jih. Ať už se stěhovaly rostlinné druhy, živočichové nebo lidé v míru nebo armády v době válek, vždy využili na velmi dlouhém horském předělu mezi střední a severní Evropou jediný snížený koridor široko daleko. Ale i putování ze západu na východ, například z Prahy do Vysokých Tater, nutně musí procházet Moravskou bránou mezi Lipníkem nad Bečvou a Hranicemi.

Když po době rozvoje koněspřežných železnic střední Evropu ovládla definitivně myšlenka parního provozu, hledal císař Ferdinand I. (1793-1875) a vídeňští úředníci nejrozumnější železniční spojení mezi hlavním městem Rakousko-Uherska a surovinově bohatým Slezskem. Volba samozřejmě padla na trasu Wien - Břeclav - Přerov - Lipník nad Bečvou - Bohumín - Kraków, která byla naplánována a postavena přes Moravskou bránu a vede tudy dodnes.

Železnice byla postavena takřka v přímé linii v krajině bez terénních překážek. V Moravské bráně sice bylo potřeba překonat několik údolí viadukty a  několik menších kopců pomocí zářezů, ale i tak stavba nepotřebovala ve velkém množství výrazná technická díla. Tunel na trati dlouhé 275 km neměl být původně ani jeden. Ale nakonec se vlaky dlouhou dobu bez jedné takové stavby neobešly. U vesnice Slavíč v Moravské bráně Severní dráhu císaře Ferdinanda procházela přes 200 metrů dlouhým tunelem. Proč?

Ačkoli vysvětlení, jak zanedlouho ukážeme, je velmi prosté, pověstem náchylný lid  jednu takovou pochytil od učitele Františka Jeřábka a šířil ji dál. Císař Ferdinand zvaný Dobrotivý prý alespoň jeden tunel na železniční trati chtěl mít bez ohledu na jeho skutečnou potřebnost. Slavíčská kronika založená roku 1939 doslova uvádí: "....ptal se císař, když měl poprvé po této trati jeti, zdali pojede také přes nějaký tunel? Dána mu záporná odpověď, s čímž prý nesouhlasil, že tak dlouhá a nákladná trať může být bez tunelu. Bylo mu vyhověno a přes obec Slavíč zřízen alespoň krátký tunel, obec jest vystavěna na mírném návrší, tehdy se chalupy a grunty vykoupily a rozbouraly a obec překopána a vystavěn zděný z kamenných kvádrů tunel v elipsovitém tvaru." Některé verze pověsti o císařově tunelu dokonce hovořily o tom, že stavbaři nejdříve vytvořili návrší a jím pak tunel prorazili.

Legenda žila a v archívních materiálech se přitom nenašel dokument, který by zaznamenával průběh onoho rozhovoru mezi císařem a koncesionáři železniční společnosti. Ale chyběl i dokument opačný dokazující, proč tunel nepostavit. Železničním odborníkům v 80.a v 90. letech 20. stol. přitom bylo známo, že ekonomická situace společnosti Severní dráhy císaře Ferdinanda byla v době stavby r. 1845 natolik kritická, že plánovaná magistrála málem skončila jen jako "lokálka" Wien - Lipník nad Bečvou. Ale byl jen nepřímý důkaz. Bylo zřejmé, že společnost před krachem drahý tunel stavět nehodlala.

A tak 140 let po stavbě stále zůstávala nezodpovězena základní otázka: Proč finančními těžkostmi zmítaná KFNB nakonec staví na trase dlouhé 275 km u Slavíče v poměrně rovinatém terénu na první pohled zbytečný tunel?

Odpověď se našla ve fondech bývalého zemského gubernia v Brně, které byly uloženy ve Státním oblastním archívu Brno. Co badatelé našli?

Skrz obec Slavíč měla železnice vést 12 m hlubokým zářezem. V pásu 60 m od dráhy měla být na domech na náklady investora vyměněna hořlavá krytina za nehořlavou  To nařizoval dekret zemského gubernia z 26. 7. 1844, tedy před zahájením stavby.

Ale dne 5. 6. 1845 píše zástupce KFNB, vrchní inženýr Karel Hummel přerovskému krajskému úřadu žádost, kde vysvětluje, že zářez v nesoudržné půdě nelze stavebně provést kvůli sesuvům a navrhuje stavbu tunelu. Nastala neobvykle rychlá reakce úřadů. Krajský úřad poslal žádost zemskému guberniu v Brně a to již za tři dny (!) od přijetí dopisu vyslalo na místo inspekci, která názor vrchního inženýra Hummela nejen potvrdila, ale velmi souhlasně podpořila. Podotkněme, že to se stalo v Rakousku-Uhersku v době metternichovského absolutismu, který byl silně zatížen byrokracií. Již běhen léta 1845 dostala železniční společnost souhlas se změnou projektu. Gubernium dokonce souhlas odůvodnilo. Dojde ke zbourání menšího počtu poddanských budov, bude menší prostor ke stížnostem a menší prostor pro půdní sesuvy. Pak byl na místě plánovaného zářezu ve Slavíči vystavěn tunel.  

Stavba v nesoudržné zemině proběhla pravděpodobně po vzoru německé tunelovací metody. Nejprve byly vyhloubeny dvě rovnoběžné šachty v místě budoucích tunelových opěr. Ty se v šachtách vyzdily do výše pat horní klenby. Pak byla odtěžena zemina mezi dvěma rovnoběžnými zdmi. Nakonec se nade zdi postavilo pomocné bednění pro vyzdění horní klenby. Podotkněme, že bednění bylo přístupné shora i zespodu, tzn. že tunel byl stavěn v úzkém zářezu. Po vyzdění horní klenby byl tunel shora zasypán. Na některých místech je nad tunelem vrstva zeminy mocná jen 1 metr.  

Potvrdily se i předpoklady, že stavba tunelu bude ohleduplnější pro obyvatelstvo obce. Zatímco původní plán by si vyžadoval demolici (a náhradu) pěti selských statků a 12 chalupnických usedlostí, výstavba tunelu znamenala zbourání dvou gruntů a 8 chalup. Objem vytěžené zeminy se oproti stavbě zářezu snížil z 30 na 16 tisíc metrů krychlových.

První vlak projel tunelem 1. května 1846. Do Krakowa mohly vlaky dojet až o 10 let později. Na svou dobu se jedná o úctyhodné inženýrské dílo.

Nedlouho po dokončení tratě se začaly objevovat úvahy o jejím zdvojkolejnění. Roku 1873 bylo vybudováno nové traťové těleso pro dvě koleje a od roku 1895 nová železnice obchází Slavíč po povrchu a tunel zůstal opuštěn.

Roku 1925 tunel odkupuje obec Slavíč do svého vlastnictví. Po 2. světové válce byl majitelem ONV Přerov a uživatelem místní zemědělské družstvo, které uvnitř v zimě skladovalo brambory, v létě byl tunel průchodný.

Rok 1965 je ve znamení studií, které mají za cíl najít trasu pro třetí kolej na trati mezi Přerovem a Hranicemi. Jedna z úvah byla vést třetí kolej u Slavíče právě starým tunelem. Pokud by se tak skutečně stalo, bylo by třeba dozdít vypadlé kameny, vyčistit odvodňovací kanálky nebo je zřídit, zdivo proinjektovat a vyspárovat, sejmout násyp a tunel shora izolovat proti vodě. jiný návrh zněl - tunel zbořit a trať vést otevřeným zářezem. Ale nakonec se odborníci nepřiklonili ani k jedné metodě. Třetí kolej u Slavíče dodnes, ani po modernizaci koridoru, položena není, ačkoli se jedná o jeden z nejzatíženějších úseků v Česku.

Na trati Přerov - Hranice na Moravě doporučujeme navštívit ještě jednu technickou památku: Jezernické viadukty
 


Podle

http://www.turistika.cz/mista/tunel-ve-slavici, 27. 2. 2015

http://www.zelpage.cz/clanky/posvitili-jsme-si-na-opusteny-tunel, 27. 2. 2015

Hruban, I., Krejčiřík, M. (1991): Železniční tunel ve Slavíči, svérázná technická památka. In: Vlastivědný věstník moravský Brno, 1991/4, str. 465

Jeřábek, F. (1947): Slavíčský tunel, Záhorská kronika XXV. č. 4
    







Umístění

GPS souřadnice

49°32'37.797"N, 17°39'11.004"E (západní portál a informační tabule)

Adresa

Hranice VII. - Slavíč
Hranice 753 61

Google Maps | Mapy.cz

Katastrální území
Slavíč
Nadmořská výška
265 m.n.m.
Základní číselné údaje
Tunel je dlouhý 258,9 m, podle jiných zdrojů 225 m.. Jeho výška je 6,75 metru, šířka 4,8 m. Stavba tunelu byla dokončena r. 1846. V provozu byl v letech 1847-95.

Přístup

Příjezd vlakem

Železniční zastávka na trati Přerov - Hranice na Moravě ve Slavíči není. Nejbližším místem, kde vystoupit z vlaku, je stanice Drahotuše. Lepší je ale vystoupit v Hranicích na Moravě, kde přestoupíte na autobus. 

Příjezd jinou hromadnou dopravou

Do Slavíče, který je místní částí města Hranice, jezdí z autobusového nádraží několik linek, které míří např. do Lipníka nad Bečvou nebo až do Olomouce. Provoz je na nich v pracovní dny poměrně hustý, o víkendech jezdí spojů méně. Rychlíkové spoje Slavíč projíždějí. Jeďte buď do zastávky Hranice, Slavíč, rest. (na hlavní silnici) nebo Hranice, Slavíč, škola (uvnitř zástavby). 

Příjezd osobním autem, parkování

Na silnici I/47 odbočte ve Slavíči dovnitř zástavby a podjeďte železnici jedním ze tří podjezdů. Takto dojedete, podle toho, který podjezd trefíte, buď k západnímu, či k východnímu portálu tunelu.

Příjezd zájezdového autobusu, parkování busu

Vysoké typy autobusů se do podjezdů pod železnicí ve Slavíči nevejdou a musí parkovat před nimi.

Přístup pěšky

Od zastávky autobusů se vydejte víceméně stále na sever. Podejděte současnou železnici a dostanete se k jednomu z portálů. Celkem od hlavní silnice asi 400 m. Tunel je někdy uzavřen, jindy otevřen. 

Příjezd na kole, parkování kol

Platí totéž, co pro pěší. Přes slavíč vede cyklotrasa 6240 Lipník nad Bečvou - Drahotuše značená červeným pásovým značením. Na její zdolání potřebujete horská kola, pro jízdu jen ve Slavíči stačí silniční.

Poznámky pro vozíčkáře

Doporučujeme vydat se k západnímu portálu, východní je pro vozíčkáře hůře dostupný.

Přispěvatelé:

Jan Harmata
Vytvořeno:
Naposledy upraveno:
Datum poslední návštěvy redakce v terénu