Trajekt

Popis

Trajekt je loď přizpůsobená pro přepravu osob, automobilů, autobusů a někdy též vlaků přes části moře, přes řeky nebo přes jezera. V některých částech světa představuje doprava trajektem jedinou možnost, jak např. z pevniny dopravit na ostrov zásoby potravin, pohonných hmot a dalších potřeb k životu. 

Někde není nutno přepravu trajektem rezervovat předem. Řidič s vozem na pobřeží počká na nejbližší trajektový spoj, s vozem najede na loď a nechá se převézt. Tento způsob přepravy se uskutečňuje například na Bodamském jezeře (Bodensee) nebo na italských jezerech v Alpách. Jinde se doporučuje anebo je to nutné přepravu rezervovat, někdy i hodně dlouho předem (např. trajekt z pevniny na ostrov Korsika). 

Přeprava se také liší cenami. Obvykle je levnější v předprodeji, může se odlišovat podle sezony. Lístky lze zakoupit na internetu, na pobřeží na přepážce v přístavu (terminálu), v menších cílových místech lze zaplatit až po nalodění.

Trajektové lodě existují v různých velikostech. Například mezi chorvatskými ostrovy se doprava uskutečňuje plavidly, která lze označit jako "malá". Automobily tam "cestují" uskladněné v jednom "podlaží". Ale třeba mezi ostrovy Kréta a Santorini jezdí trajekty "střední", kde auta zaberou jedno palubní "patro" a velký počet osob cestuje ve vyšších patrech. Opravdu "velké" trajekty dopravují auta např. mezi Livornem v Itálii a městem Bastia na Korsice nebo mezi Livornem a Olbií (či přístavem Golfo Aranci) na Sardinii. Auta nebo autobusy na těchto lodích dlouhých kolem 200 m zaujmou několik pater, paluby jsou určeny asi pro 2000 cestujících. Podobně je tomu na linkách mezi evropskou pevninou a Skotskem.

Samozřejmě můžeme zmínit problém délky přepravy a rentability. Řada řidičů se přepravuje trajektem z tohoto důvodu, že si na lodi odpočine k další cestě a na delších vzdálenostech volí přepravu přes noc s pohodlím kajuty. Tím trajekty představují zásadní konkurenci pro leteckou dopravu a na linkách různých dopravců lze nalézt zajímavě nízké ceny oproti letadlům. Ostrá konkurence panuje mezi leteckou přepravou, trajekty a přepravou v Eurotunelu mezi Evropou a Velkou Británií.

Obecně se ale při plánování dovolené ve vlastní režii připravte na skutečnost, že doprava trajektem s vlastním autem je spíše drahá. Pokud si lístek koupíte v předprodeji, musíte být bezpodmínečně v přístavu včas (někde až 2 hodiny předem), protože zvlášť u velkých lodí je proces naloďování zdlouhavý. Doporučujeme připravit se na poměrně hodně velký "frmol" v přístavech (angličtina je velmi potřebná). V některých přístavech není dostatečně regulováno oddělení pěších cestujících od motorizovaných, takže se obě skupiny různě prolínají. Zajímavé je přitom sledovat mistrovské kousky řidičů kamionů, kteří do některých trajektů musejí nacouvávat a zvládají to s přesností na centimetry. 

Při čekání na trajekt v některých přístavech obsluha obchází automobily a kontroluje lodní lístky, které mají obvykle motoristé vytištěny z internetu nebo si je koupili na terminálu. Ihned pak dostanete další pokyny, například číslo kajuty, pokud jste si ji připlatili. 

Připravte se na to, že čekání na nalodění je zvláště zajímavou nudou, do které navíc v létě praží slunce, před kterým se není kam schovat. Popisovaný jev má zvláštní vyznění, pokud má loď zpoždění. 

Také doporučujeme bezpodmínečné respektování pokynů obsluhy. Při zaparkování jsou auta na palubě těsně u sebe. Na většině trajektů je nutno po zaparkování z vozu vystoupit a kochat se plavbou mimo něj. Samozřejmě - na obřích trajektech si musíte zapamatovat číslo paluby, kde jste auto zanechali. 

Plavbu na velkých trajektech si cestující mohou zpříjemnit návštěvou restaurace, kterých bývá na palubách několik. Na velkých lodích bývají i hrací koutky pro děti nebo malé bazény. 

Pokud je přepravní plavidlo malé, pak se většinou nazývá přívoz. Slouží k přepravě malého počtu osob, cyklistů a automobilů přes řeku, jezero nebo přehradní nádrž. Mají motorový (elektrický nebo dieselový) pohon nebo přepravu uskutečňuje převozník vlastní silou. 

 

Přispěvatelé:

Jan Harmata
Vytvořeno:
Naposledy upraveno: