Komořanský tunel

Stavebně zdařilé dílo na dálničním okruhu okolo Prahy

Kontaktní informace

+420 241 084 111
Oficiální stránky
posta@rsd.cz

Poznámky

Ředitelství silnic a dálnic ČR , Čerčanská 12, Praha, Sídlo organizace: Na Pankráci 56, Praha

Domácí i zahraniční řidiči jedoucí českým územím od západu na východ nebo obráceně často nemíří do Prahy. Potřebují ji objet. Nejdříve neměli k dispozici žádnou kapacitní obchvatnou trasu. Od roku 1988 byla otevřena jižně od centra Prahy důležitá spojnice, takže řidiči se Praze mohli vyhnout po Jižní spojce, po Barrandovském mostě a přes sídliště Barrandov. Trasa byla pro řidiče i Pražany velkou úlevou, i když neměla všude dálniční charakter. Brzy po roce 1989 se s nárůstem dopravy začala Jižní spojka zahlcovat auty a dopravní inženýři museli přikročit k dalšímu řešení. Jím se stal plán dálničního Pražského okruhu, který v té době již měla většina evropských měst (ale třeba Mnichov nikoli). 

Dlouhá část Pražského okruhu jižně od hlavního města se stavěla jako ucelený úsek najednou. V plánu bylo propojit dálnici D1 od Brna, silnici R4 od Strakonic (dnes D4), dálnici D5 od Plzně, D6 od Karlových Varů a D7 od Chomutova (tehdy R6 a R7). 

Stavbaři v poměrně krátké době vybudovali dva dlouhé tunely, obří estakádu nad údolím Vltavy a Berounky a mosty u Lochkova. Kromě toho je součástí stavby několik "normálních" úseků s dálničními křižovatkami a nezvykle vysokým počtem ekoduktů. 

Komořanský tunel je elegantním řešením, jak rychle a ekologicky motoristy navést z Pražské plošiny jižně od hlavního města o 85 metrů níž do údolí Vltavy (nebo vystoupat obráceně). Průzkumnou štolu razili horníci v l. 2004-05. Zjistili poměrně příznivé složení hornin -  jílovité břidlice, droby, křemité břidlice a křemence, jen místy byla přítomna podzemní voda. 

Tunel má impozantní parametry„Stoupací“ tubus  je třípruhový s délkou 1937 metrů a  světlou šířku 19 metrů, druhý tunel je dvoupruhový a má délku tubusu 1924 metrů a světlou šířku 16 metrů. Vzhledem ke značné délce tunelu jsou v něm kvůli bezpečnosti v každém tubusu dva odstavné zálivy a osm evakuačních propojek. 

U Cholupického portálu v délce 84 metrů a u Komořanského v délce 173 metrů stavbaři hloubili tunel z otevřené stavební jámy, na podstatnou část ale použili Novou rakouskou tunelovací metodu. Stavba byla uskutečněna v l. 2006-10. 

Když byla otevřena část Pražského okruhu mezi dálnicemi D1, D4, D5, D6 a D7, okamžitě se ulevilo Jižní spojce. Ne nadlouho. Brzy se intenzita provozu na Barrandovském mostě dostala na dřívější úroveň vysoko nad 100 000 vozidel denně. Definitivně Praha s dopravou vyhráno nemá - pokud někdy vůbec taková situace nastane...

Mnohé dálkové silnice v Praze a okolí jsou trvale beznadějně přetížené a ve špičkách na nich doprava kolabuje. Smutným příkladem je silnice č. 2 z města na Kutnou Horu nebo komunikace severně od mostu Barikádníků. 
     
Podle:

https://www.casopisstavebnictvi.cz/specifika-tunelu-stavby-513-na-silnicnim-okruhu-kolem-prahy_A205_..., 3. 3. 2020


Umístění

GPS souřadnice

49°58'55.299"N, 14°24'20.650"E (Komořanský portál)

Adresa

Praha 12 - Točná, Praha 12 - Komořany, Praha 12 - Cholupice
Praha 143 00

Google Maps | Mapy.cz

Katastrální území
Točná, Cholupice, Komořany
Nadmořská výška
320 m.n.m. (Cholupický portál), 235 m.n.m. (Komořanský portál)
Základní číselné údaje
Tunel byl zprovozněn r. 2010. „Stoupací“ třípruhový tunel (jižní) má délku tubusu 1937 metrů a světlou šířku 19 metrů, severní tunel je dvoupruhový a má délku tubusu 1924 metrů. Jeho světlá šířka je 16 metrů.

Přístup

Příjezd vlakem

Z vlaku si tunel moc neprohlédnete. Ale pro úplnost dodáváme, že nejbližší žst je Praha-Zbraslav na trati Praha - Dobříš/Čerčany. 

Příjezd jinou hromadnou dopravou

Komořanský portál si můžete prohlédnout ze silnice, na níž zastavuje autobus č. 165 na trase metro Háje - Sídliště Zbraslav. Zastávka se jmenuje Nad Závistí. 

K Cholupickému portálu se nejlépe dostanete autobusem č. 113 od metra Kačerov. Zastávka se jmenuje Točná a je pro tuto linku konečnou. 

Příjezd osobním autem, parkování

Kromě toho, že si tunel normálně můžete projet autem (s dálničním poplatkem), můžete dojet nad Komořanský portál a prohlédnout si zdejší stavebně i krajinářsky zajímavou situaci. Nad portálem vede silnice z Prahy-Komořan na Zbraslav. Jižně od křížení silnice s dálnicí odbočuje místní silnice k chatové osadě, kterou můžete využít k zaparkování auta a ke krátké vycházce k portálu. Uvidíte dálnici, ekodukt, Vltavu, dálniční křižovatku za ní a dlouhý Radotínský most. 

Pokud budete chtít vidět Cholupický, méně zajímavý portál, zaparkujte v Praze-Točné a odtud se vydejte neznačenou cestou na sever. 

Příjezd zájezdového autobusu, parkování busu

Nad Komořanským portálem neexistuje pro zaparkování busu rozumná a bezpečná možnost. Pokud byste vedli odborný zájezd, prohlédnout si můžete Cholupický portál (parkování v Točné, chůze na sever odtud). 

Přístup pěšky

U Komořanského portálu je postaven ekodukt, na němž vede okružní stezka s místním červeným značením. Výchozí bod má ve Zbraslavi na pravém břehu Vltavy na mostě Závodu míru. Kromě toho u silničky z ulice Komořanské k chatové osadě můžete nad portálem zanechat auto a vydat se na krátkou vycházku. 

K Cholupickému portálu se dostanete místní cestou z Prahy-Točné směrem k severu. 

Příjezd na kole, parkování kol

Pod dálničním Radotínským mostem vede na pravém břehu Vltavy asfaltová cyklostezka. Z ní si ale Komořanský  portál tunelu neprohlédnete, museli byste jet výše po silnici Komořany - Zbraslav. 

K Cholupickému portálu můžete jet z Prahy-Točné místní silnicí k severu. 

Poznámky pro vozíčkáře

Viz Pokyny pro příjezd autem - Kromě toho, že si tunel normálně můžete projet autem (s dálničním poplatkem), můžete dojet nad Komořanský portál a prohlédnout si zdejší stavebně i krajinářsky zajímavou situaci. Nad portálem vede silnice z Prahy-Komořan na Zbraslav. Jižně od křížení silnice s dálnicí odbočuje místní silnice k chatové osadě, kterou můžete využít k zaparkování auta a ke krátké vycházce k portálu. Uvidíte dálnici, ekodukt, Vltavu, dálniční křižovatku za ní a dlouhý Radotínský most. 

Přispěvatelé:

Jan Harmata
Vytvořeno:
Naposledy upraveno:
Datum poslední návštěvy redakce v terénu