Pamětní deska Karla Gangloffa

Vzpomínka na lesníka přezdívaného "Český Archimédes" na skále u Bílovic nad Svitavou

Pamětní deska Karla Daniela Gangloffa má připomenout život a dílo lesníka-vynálezce, který své hlavní myšlenky přivedl do života za svého působení v brdských lesích.

Deska je umístěna ve skále těsně vedle železničního podjezdu lesní cesty pojmenované jako Gangloffova. Cesta vede z brněnské městské části Útěchov dolů ke Svitavě do rokle zvané Myší díra. Desku nechal vyhotovit r. 1929 doc. Gustav Artner. Je na ní uvedeno jméno Karel Gangloff, roky jeho narození a úmrtí a rok instalace pamětní desky.

Podle:

Truhlář, J. (2003): Památníky adamovských lesů, Primus Praha, s. 40.

Umístění

230 m.n.m.

Přístup

Příjezd vlakem

Pokud chcete projít rokli zvanou Myší díra, Gangloffovu cestu a vidět Gangloffovu pamětní desku, pak pro jízdu vlakem na trati Brno - Česká Třebová máte dvě možnosti.

Vystupte v železniční zastávce Bílovice nad Svitavou a odtud jděte podle popisu cesty pěšky.

Nebo vystupte v železniční zastávce Babice nad Svitavou a odtud jděte podle jedné ze dvou možností, viz popis cesty pěšky.

Příjezd jinou hromadnou dopravou

Do blízkých Bílovic nad Svitavou jezdí některé spoje linky 75 z Brna-Staré Osady. Pak je nutno pokračovat pěšky.

Také si za výchozí místo k výletu můžete zvolit brněnskou městskou část Útěchov. Sem jezdí městské autobusy č. 57 z Brna-Husovic, Tomkova náměstí přes Soběšice. Z Brna, od nádraží Královo Pole jede směrem na Útěchov autobus č. 43, na konečné, která se jmenuje Soběšice, Klarisky přestupte na číslo 57. Vystupte na zastávce Rozcestí.

Příjezd osobním autem, parkování

Blízko rokle Myší díra vede silnice z Bílovic nad Svitavou do Adamova. Zhruba 3 km severně od bílovické sokolovny zastavte u mostu přes Svitavu. Jděte pak pěšky 280 metrů k rokli po pravém břehu řeky. Cesta je sice sjízdná i pro auta, avšak u rokle se velmi špatně dá parkovat. Pamětní deska je na skále na druhé straně železničního náspu, takže musíte podejít mostek.

Příjezd zájezdového autobusu, parkování busu

Autobus může jet stejně jako osobní auto - ale jen od Bílovic. (Velmi vysoké autobusy navíc nepodjedou železniční most v Bílovicích - v. 3,8 m). Vysoký autobus nemůže pokračovat dál na Adamov, protože jsou tu podjezdy s nízkou výškou. Otočit se ale u mostu přes Svitavu 3 km severně od bílovické sokolovny lze.

Přístup pěšky

Z Babic nad Svitavou, žel. zastávky jděte buď po silnici cca 2 km po proudu Svitavy po jejím pravém břehu. Tam, kde silnice přechází na levý břeh, odbočte doprava na nezpevněnou cestu, pak pokračujte asi 280 metrů a podejděte železniční mostek. Pamětní deska je na skále vlevo za ním.

Nebo z Babic nad Svitavou, žel. zastávky můžete jít i přes kopec. Nad babickou zastávkou vyjděte po pěšince strmým stoupáním nad nástupiště, kde zastavují vlaky směr Blansko. Nad nástupištěm se vine v kopci zhruba po vrstevnici lesní cesta. Jmenuje se Rosenauerova. Vydejte se po ní doprava přes menší sedlo a stále po ní klesejte ke Svitavě. Minete Rosenauerovu pamětní desku těsně před vyústěním cesty na silnici, pak se dáte přes most doprava, ihned za mostem doleva na nezpevněnou cestu, pak pokračujte asi 280 metrů a podejděte železniční mostek. Pamětní deska je na skále vlevo za ním.

Z Bílovic nad Svitavou jděte po pravém břehu po pěšince a pak po nezpevněné cestě k jezu na řece Svitavě. Dále proti proudu od jezu ujdete asi 2 km k ústí rokle Myší díra, jděte vlevo a podejděte železniční mostek. Pamětní deska je na skále vlevo za ním.

Z Brna-Útěchova se vydejte ze zastávky Rozcestí autobusu č. 57. Jděte co centra obce, ale po 160 metrech odbočte vpravo ulicí kolem úřadu městské části. Ulice začne klesat a pak vejde do lesa. Jděte stále přímo, od okraje zástavby ke skále v rokli Myší díra u železničního mostku s Gangloffovou pamětní deskou je to 3 km.

Příjezd na kole, parkování kol

Po silnici Bílovice - Adamov vede mezinárodní cyklotrasa č. 5, oblíbená Brňany jako základní přibližovací komunikace do Moravského krasu. Odbočte doleva do lesa 3 km severně od bílovické sokolovny a jeďte asi 280 metrů po pravém břehu po proudu. Poté odbočte doprava pod mostek, za ním vlevo na skále je pamětní deska.

Zajímavá jízda s kopce je z Útěchova dolů kolem úřadu městské části dolů ke Svitavě 3 km. Pamětní deska je na skále těsně před železničním mostkem. Na jízdu z Útěchova potřebujete horská kola.

Poznámky pro vozíčkáře

Vozíčkář s doprovodem se k pamětní desce dostane od silnice Bílovice nad Svitavou - Adamov. Viz příjezd autem.

Rady a tipy

Přispěvatelé:

Jan Harmata
Vytvořeno:
Naposledy upraveno:
Datum poslední návštěvy redakce v terénu