Výhled z úbočí Horky

Pěkná podívaná v poměrně ploché části Vysočiny poblíž Křižanova

Vysočina u Křižanova není příliš členitou krajinou. Geomorfologický název je Českomoravská vrchovina, jejím menším celkem je Křižanovská pahorkatina. Dodejme, že pahorkatinou se rozumí krajina s relativní výškovou členitostí 30 až 150 m, vrchovinou se členitostí 150 až 300 metrů. Trochu zmatek, ale tak to v geografii České republiky prostě je.

V krajině s malou výškovou členitostí obvykle není mnoho vyhlídkových míst. Jihovýchodní úbočí kopce Horka mezi Osovou Bítýškou a Ořechovem je výjimkou. Výhled sice "funguje" jen na polovinu obzoru, ale je skvělý. Uvidíte na jihu obec Ruda s výrazným kostelem a za ním díky hluku sice neuvidíte, ale tušíte dálnici Praha - Brno. Pokud u Rudy na horizontu spatříte velké množství aut, pak vězte, že jedou odklonem po staré silnici, když dálnici uzavřela nehoda.

Na východě je nejnápadnější obec Osová Bítýška s několika rybníky v okolí a s potokem Bitýškou, jehož údolí se směrem na východ stále více a více zahlubuje, protože se chystá překonat okraj kry Českomoravské vrchoviny. U Osové Bíitýšky je nápadným prvkem v krajině železniční trať Brno - Havlíčkův Brod. S teleobjektivem by tady šotouši mohli pořídit docela zajímavé dokumentační snímky z provozu.

Na Horce někdy dojem z výhledu "zpestřuje" polní hnojiště "citlivě" založené v pramenné oblasti potoka Bítýška.

Umístění

599 m.n.m.

Přístup

Příjezd vlakem

Na železniční trati Brno - Havlíčkův Brod vystupte v zastávce Ořechov nebo Osová Bitýška.

Příjezd jinou hromadnou dopravou

Autobusem jeďte buď do Ořechova, do jeho místní části Ronov nebo do Osové Bítýšky. Autobusová doprava v této části Vysočiny funguje ale v podstatě jen v pracovní dny.

Příjezd osobním autem, parkování

Autem zaparkujete např. v Ronově, což je místní část Ořechova, přes který vede silnice I/37. Auto můžete zanechat také u zemědělské samoty Tři Dvory severozápadně od Osové Bítýšky. Dál za samotu nedoporučujeme jezdit. Zákaz vjezdu tam sice není, ale polní komunikace k Horce je značně rozbitá.

Příjezd zájezdového autobusu, parkování busu

Doporučujeme parkování ve středu Ronova.

Přístup pěšky

Z Ořechova, žel. zast.: jděte po modré značce do Ronova a pak lesem k vyhlídkovému místu.

Z Osové Bítýšky, žel. zast.: jděte do dolní části vsi, kde najdete cyklotrasu 5242, po které pokračujete okolo Třídvorského rybníka a samoty Tři Dvory na vyhlídku. Cílem této cesty může být dále Ořechov.

Příjezd na kole, parkování kol

Vyhlídkové místo leží na cyklotrase 5242. Cesta je lepší ve směru od Ronova. Směrem dolů z vyhlídky na Osovou Bítýšku vede silně rozbitá kamenitá silnice, po níž se dá jet ve směru dolů, tedy od vyhlídky, ale směrem nahoru, tedy od Osové Bítýšky v podstatě nikoli.

Doporučujeme cyklovýlet Křižanov, žst. - Křižanov - Ronov (po trasách 5240 a 5242) - Osová Bitýška (po trase 5242) - Vlkov - Níhov - Níhov, žel. zast. (po trase 5241).

Poznámky pro vozíčkáře

Vyhlídka není pro vozíčkáře dostupná.

Přispěvatelé:

Jan Harmata
Vytvořeno:
Naposledy upraveno:
Datum poslední návštěvy redakce v terénu