Železniční smyčka v Brusiu

Unikátní stavební dílo na trati Tirano - St. Moritz (Viadotto elicoidale di Brusio, Kreisviadukt Brusio)

Kontaktní informace

+41 812 886 390

Poznámky

Kontakt: Rhätische Bahn, Bahnhofstrasse 25, CH-7001 Chur

Mezi Sankt Moritzem (Svatým Mořicem) ve Švýcarsku a italským Tiranem vede úchvatná železniční trať. Jezdí na ní na úzkém rozchodu 1000 mm červené vlaky společnosti Rhätische Bahn, která provozuje ještě další tratě v této části Alp. Scenérie okolo trati a vlaky na ní zaručeně nadchnou každého. I lidi, kteří v životě vlakem necestovali a slovo železnice jim nic neříká. 

Na trati železniční fanoušci, ale i "obyčejní" turisté uvidí hned několik pozoruhodností

Železnice z obou stran (ze severu i z jihu) stoupá do vysoko položeného průsmyku Bernina o nadmořské výšce přes 2200 metrů. Přitom nejníže položený bod trati na severu od Berniny u Svatého Mořice má nadmořskou výšku asi 1730 metrů a od jihu z Tirana vlaky do průsmyku stoupají z nadmořské výšky 430 metrů. Trať sice vede většinou údolím, ale v jejím okolí se tyčí mohutné hory. Již nad Tiranem je to Monte Masucchio, který převyšuje údolí o 2400 výškových metrů. Když vlak jede okolo jezera Miralago, cestující mohou pozorovat horu Pizzo di Canciano s nadmořskou výškou přes 3000 metrů. Nad vrcholovou stranicí Ospizio Bernina se tyčí obrovitý, téměř stejnojmenný štít Piz Bernina (4048 m.n.m.). Krásné hory - to je fenomén, který lze pozorovat z pohodlí vlaku. 

Ještě více vyniknou klimatické rozdíly. Ve vrcholném létě v italském Tiranu panuje subtropické vedro a farmáři čekají úrodu jablek a pečují o palmy. Jen kousek odtud na sever v průsmyku Bernina leží sníh. 

Obrovitý výškový rozdíl železnice překonává bez pomoci ozubnice, tedy adhezním způsobem. Vrcholová stanice Ospizio Bernina je v tomto ohledu nejvýše položenou stanicí v Evropě (2253 m.n.m.). 

A nyní se dostáváme k tomu hlavnímu. 

Projektanti a stavbaři museli k překonání výškového rozdílu použít spoustu technických vymožeností. Jsme ve Švýcarsku, takže nepřekvapuje, že je použita elektrická trakce. Při stoupání musely být využity tunely, mosty a velmi často minimální poloměry oblouků. Opravdu krásné oblouky najdete například v místě o souřadnicích 46°27'26.300"N, 9°56'34.804"E. Tomuto fascinujícímu místu se říká Montebellokurve a od železničního přejezdu na hlavní silnici zde můžete pozorovat nejen vlaky, ale i ledovce nad nimi. Nad vesnicí San Carlo projektanti naplánovali soustavu mnoha protisměrných oblouků o minimálních poloměrech. Často je schovali do tunelů, kde se vlak ve stoupání stočí o 180°. 

U obce Brusio vlak také překonává značné stoupání. Na stavbě trati je použito ojedinělé řešení. Vlak tu jede smyčkou. Technická konstrukce smyčky je ve světě poměrně častá, o některých lokalitách píšeme zde. Vtip je v tom, že patrně všude jinde je část železniční smyčky schována v tunelu. V Brusiu je celá smyčka v otevřené krajině a vlaky "samy sebe" nadjíždějí na viaduktu. Smyčka je tedy přehledná, fotogenická a pro ulovení ojedinělého snímku do vaší sbírky stačí vylézt na některý blízký kopec a počkat na nejbližší vlak. 

Viadukt u Brusia byl otevřen r. 1908. Je 110 m dlouhý, poloměr oblouku je 70 metrů, trať má stoupání 70 promile. Ve Švýcarsku jsou na něj patřičně hrdi. Když trať slavila 100 let, hlavní sešlost se konala právě u něj. 

Železnice Svatý Mořic - Tirano a krajina okolo ní je od roku 2008 zapsána na Seznam kulturního dědictví UNESCO. 

Podle: 

https://www.rhb.ch/en/unesco-world-heritage, 9. 3. 2019

https://shop.rhb.ch/en/, 9. 3. 2019

https://www.valposchiavo.ch/en/discover/unesco, 9. 3. 2019


Umístění

GPS souřadnice

46°15'15.226"N, 10°7'40.402"E

Google Maps | Mapy.cz

Nadmořská výška
720 m.n.m.
Základní číselné údaje
Viadukt byl otevřen r. 1908. Je 110 m dlouhý, poloměr oblouku je 70 metrů, trať má stoupání 70 promile.

Přístup

Příjezd vlakem

Ke smyčce Brusio se dostanete samozřejmě nejlépe vlakem. Doporučujeme projet si celou trať ze Svatého Mořice do Tirana a zpět. Ovšem počítejte, že vám tento železniční výlet trochu provětrá finance. V březnu 2019 stálo jízdné tam a zpět pro jednu osobu 64 CHF. 

Příjezd jinou hromadnou dopravou

Údolím jezdí taktéž autobusy, které v Brusiu zastavují. 

Příjezd osobním autem, parkování

Západně od železniční smyčky je malé parkoviště, odtud lze do 5 minut dojít ke smyčce. 

Příjezd zájezdového autobusu, parkování busu

Kapacita parkoviště v Brusiu je malá, autobus se tam nevejde.

Doporučujeme uspořádat zájezd tak, aby jeho účastníci část železnice přes Bernina pass a přes smyčku u Brusia projeli vlakem a autobus na ně čekal v cíli. Lze takto absolvovat i celý úsek St. Moritz - Tirano. Vzhledem k velkému, atraktivnímu stoupání od Tirana možná ještě více doporučujeme trasu Tirano - St. Moritz. Docela často se takto jezdí i jen část Tirano - Ospizio Bernina. 
      . 

Přístup pěšky

Ke smyčce v Brusiu nevede žádná turistická značka. Doporučujeme tedy jízdu vlakem nebo prohlídku jako zastávku při výletě autem.

Příjezd na kole, parkování kol

Průsmyk Bernina je často vyhledáván jistým typem adrenalinových cyklistů. Při jízdě po silnici 1. třídy dbejte osobní bezpečnosti a prohlídku smyčky v Brusiu berte jako povinnou zastávku. Na horském kole lze jet také cyklotrasu "Bernina express", ta ale blízko Brusia nevede. 

Poznámky pro vozíčkáře

Smyčku lze zčásti prohlédnout i z vozíku (po vystoupení z auta na parkovišti)

Přispěvatelé:

Jan Harmata
Vytvořeno:
Naposledy upraveno:
Datum poslední návštěvy redakce v terénu