Kontaktní informace
Poznámky
Kontakt: Rhätische Bahn, Bahnhofstrasse 25, CH-7001 ChurMezi Sankt Moritzem (Svatým Mořicem) ve Švýcarsku a italským Tiranem vede úchvatná železniční trať. Jezdí na ní na úzkém rozchodu 1000 mm červené vlaky společnosti Rhätische Bahn, která provozuje ještě další tratě v této části Alp. Scenérie okolo trati a vlaky na ní zaručeně nadchnou každého. I lidi, kteří v životě vlakem necestovali a slovo železnice jim nic neříká.
Na trati železniční fanoušci, ale i "obyčejní" turisté uvidí hned několik pozoruhodností.
Železnice z obou stran (ze severu i z jihu) stoupá do vysoko položeného průsmyku Bernina o nadmořské výšce přes 2200 metrů. Přitom nejníže položený bod trati na severu od Berniny u Svatého Mořice má nadmořskou výšku asi 1730 metrů a od jihu z Tirana vlaky do průsmyku stoupají z nadmořské výšky 430 metrů. Trať sice vede většinou údolím, ale v jejím okolí se tyčí mohutné hory. Již nad Tiranem je to Monte Masucchio, který převyšuje údolí o 2400 výškových metrů. Když vlak jede okolo jezera Miralago, cestující mohou pozorovat horu Pizzo di Canciano s nadmořskou výškou přes 3000 metrů. Nad vrcholovou stranicí Ospizio Bernina se tyčí obrovitý, téměř stejnojmenný štít Piz Bernina (4048 m.n.m.). Krásné hory - to je fenomén, který lze pozorovat z pohodlí vlaku.
Ještě více vyniknou klimatické rozdíly. Ve vrcholném létě v italském Tiranu panuje subtropické vedro a farmáři čekají úrodu jablek a pečují o palmy. Jen kousek odtud na sever v průsmyku Bernina leží sníh.
Obrovitý výškový rozdíl železnice překonává bez pomoci ozubnice, tedy adhezním způsobem. Vrcholová stanice Ospizio Bernina je v tomto ohledu nejvýše položenou stanicí v Evropě (2253 m.n.m.).
A nyní se dostáváme k tomu hlavnímu.
Projektanti a stavbaři museli k překonání výškového rozdílu použít spoustu technických vymožeností. Jsme ve Švýcarsku, takže nepřekvapuje, že je použita elektrická trakce. Při stoupání musely být využity tunely, mosty a velmi často minimální poloměry oblouků. Opravdu krásné oblouky najdete například v místě o souřadnicích 46°27'26.300"N, 9°56'34.804"E. Tomuto fascinujícímu místu se říká Montebellokurve a od železničního přejezdu na hlavní silnici zde můžete pozorovat nejen vlaky, ale i ledovce nad nimi. Nad vesnicí San Carlo projektanti naplánovali soustavu mnoha protisměrných oblouků o minimálních poloměrech. Často je schovali do tunelů, kde se vlak ve stoupání stočí o 180°.
U obce Brusio vlak také překonává značné stoupání. Na stavbě trati je použito ojedinělé řešení. Vlak tu jede smyčkou. Technická konstrukce smyčky je ve světě poměrně častá, o některých lokalitách píšeme zde. Vtip je v tom, že patrně všude jinde je část železniční smyčky schována v tunelu. V Brusiu je celá smyčka v otevřené krajině a vlaky "samy sebe" nadjíždějí na viaduktu. Smyčka je tedy přehledná, fotogenická a pro ulovení ojedinělého snímku do vaší sbírky stačí vylézt na některý blízký kopec a počkat na nejbližší vlak.
Viadukt u Brusia byl otevřen r. 1908. Je 110 m dlouhý, poloměr oblouku je 70 metrů, trať má stoupání 70 promile. Ve Švýcarsku jsou na něj patřičně hrdi. Když trať slavila 100 let, hlavní sešlost se konala právě u něj.
Železnice Svatý Mořic - Tirano a krajina okolo ní je od roku 2008 zapsána na Seznam kulturního dědictví UNESCO.
Podle:
https://www.rhb.ch/en/unesco-world-heritage, 9. 3. 2019
https://shop.rhb.ch/en/, 9. 3. 2019
https://www.valposchiavo.ch/en/discover/unesco, 9. 3. 2019
Umístění
46°15'15.226"N, 10°7'40.402"E
- Nadmořská výška
- 720 m.n.m.
- Základní číselné údaje
- Viadukt byl otevřen r. 1908. Je 110 m dlouhý, poloměr oblouku je 70 metrů, trať má stoupání 70 promile.
Přístup
Příjezd vlakem
Ke smyčce Brusio se dostanete samozřejmě nejlépe vlakem. Doporučujeme projet si celou trať ze Svatého Mořice do Tirana a zpět. Ovšem počítejte, že vám tento železniční výlet trochu provětrá finance. V březnu 2019 stálo jízdné tam a zpět pro jednu osobu 64 CHF.Příjezd jinou hromadnou dopravou
Údolím jezdí taktéž autobusy, které v Brusiu zastavují.Příjezd osobním autem, parkování
Západně od železniční smyčky je malé parkoviště, odtud lze do 5 minut dojít ke smyčce.Příjezd zájezdového autobusu, parkování busu
Kapacita parkoviště v Brusiu je malá, autobus se tam nevejde.
Doporučujeme uspořádat zájezd tak, aby jeho účastníci část železnice přes Bernina pass a přes smyčku u Brusia projeli vlakem a autobus na ně čekal v cíli. Lze takto absolvovat i celý úsek St. Moritz - Tirano. Vzhledem k velkému, atraktivnímu stoupání od Tirana možná ještě více doporučujeme trasu Tirano - St. Moritz. Docela často se takto jezdí i jen část Tirano - Ospizio Bernina.
.