Nedokončená dálnice na hlavním hřbetu Chřibů

Zbytky stavby z let 1938 - 1941

Za první republiky řešili českoslovenští architekti na podnět Jana Antonína Bati dopravní spojení Prahy a východních oblastí státu. Naplánovali dálnici z Prahy do Zlína a na trase mezi Brnem a Otrokovicemi se rozhodli neobejít pohoří Chřiby ze severu, ale vést komunikaci přímo po hlavním hřbetu zhruba mezi Chvalnovem a Novou Dědinou.

Stavba probíhala v l. 1938 - 1941, tedy i za protektorátu. Budovatelé stihli vyhloubit na linii dlouhé asi 18 km několik terénních zářezů, vystavět náspy a mnohé mosty a propustky.  Některé byly kamenné, jiné betonové.

Část staveb se dochovala dodnes

Velice dobře patrné je těleso dálnice mezi chatovou osadou Bunč a vrcholem Brdo, kde v lokalitě zvané Na Salárně lze z cesty pozorovat v lese betonový most a sledovat linii zářezů.

Roku 1941 okupační správa práce na dálnici z nedostatku financí zastavila. Nestihlo se tak například zahájit otevřít staveniště mimoúrovňové křižovatky na Bunči.

Zajímavé je, že opuštěné dálniční těleso od roku 1945 nikdo nevyužil. Mezinárodní silnice E50, která přetíná v západovýchodním směru celou Evropu, vede okolo motorestu Samota asi 8 km od Bunče. Dálnice D1 Chřiby obchází ze severu.

O stavbě dopravního spojení Praha - Zlín i o okolní přírodě hezky pojednává kniha Chřiby stopami dálnice. Jejími autory jsou Pavel Zrna a Bořek Žižlavský.

Podle:

https://www.denik.cz/zlinsky-kraj/expedice-chriby-se-v-nove-knize-zamerila-na-chribskou-dalnici-20160428-kr09.html, 19. 10. 2019

Umístění

Nadmořská výška
505 m.n.m.
Základní číselné údaje
Zbytky dálnice lze najít na linii dlouhé asi 18 km.

Přístup

Příjezd vlakem

Jeďte buď do žst Zdounky na místní trati Kroměříž - Zborovice nebo do žst Staré Město u Uherského Hradiště na trati Přerov - Břeclav. Ze Zdounek pokračujte pěšky, ze Starého Města autobusem nebo pěšky.

Pokud plánujete vícedenní přechod Chřibů, pak výchozím místem může být žst Otrokovice na severovýchodě pohoří nebo žel. zast. Bohuslavice u Kyjova na jihozápadě pohoří.

Příjezd jinou hromadnou dopravou

Ze Starého Města se můžete dopravit do obce Salaš a pak pokračovat pěšky. Pozn.: Nejbližším výchozím místem k pozůstatkům dálnice je chatová osada Bunč na silnici Modrá - Zdounky, sem ale linkové autobusy nejezdí.

Příjezd osobním autem, parkování

Nejbližším výchozím místem je parkoviště v chatové osadě Bunč na silnici Modrá - Zdounky. Přijet sem lze i z Kostelan.

Příjezd zájezdového autobusu, parkování busu

Zaparkujte u chatové osady Bunč.

Přístup pěšky

Z chatové osady Bunč: jděte po dobře upravené lesní cestě po červené značce ve směru na Brdo. Celkem asi 1,5 km. Pak můžete pokračovat další 2 km k rozhledně

Ze Salaše: modrá značka na rozcestí pod rozhlednou Brdo, místy příkré stoupání, pak můžete buď strmě vzhůru po červené na  rozhlednu nebo doprava ve směru na Bunč okolo nedokončené dálnice. Celkem asi 6 km.

Ze Zdounek, žst: nejdříve po žluté vystoupejte na hlavní hřbet Chřibů k přírodní památce Komínky. Odtud přes Bunč po červené. Celkem asi 11,5 km. Pak můžete pokračovat další 2 km k rozhledně

Příjezd na kole, parkování kol

Lesními šotolinovými silničkami podél nedokončené dálnice  vede cyklotrasa 5158, kterou bikeři využívají pro jízdu na hlavním hřbetu Chřibů na úseku mezi motorestem Samota a chatovou osadou Bunč.

Poznámky pro vozíčkáře

Z chatové osady Bunč se vozíčkář s fyzicky zdatným doprovodem může k nedokončené dálnici dostat.

Přispěvatelé:

Jan Harmata
Vytvořeno:
Naposledy upraveno:
Datum poslední návštěvy redakce v terénu