Údolí Dalejského potoka v Praze-Hlubočepích se může pyšnit železničním unikátem. Vedou tu dvě jednokolejné železniční tratě. První míří ze železniční stanice Praha-Smíchov osou údolí a stoupá ke stanici Praha-Řeporyje a pak dál přes Rudnou u Prahy do Berouna. Pro svůj podélný profil jí železniční nadšenci přezdívají Hrbatá.
S druhou tratí je to složitější. Vede také z nádraží Praha-Smíchov, ale ze severního nástupiště, které není z hlavní haly přímo přístupné. Musí se k němu dojít přes lávku. Alespoň do doby, než bude železniční stanice Praha-Smíchov zcela přestavěna. Trať vychází stejným směrem jako trať na Rudnou, ale více se přimkne k úpatí Děvína a pak stoupá většinou v zářezu, který ji přivede nad Dalejský potok. Ten překoná Dolním viaduktem, pak se trať v ostrém oblouku stočí (přitom stále stoupá) do opačného směru a totéž údolí překoná ještě jednou Horním viaduktem. Samozřejmě, že při překonávání Dalejského potoka se trať vine nad místní silnicí a nad železniční tratí ve směru Rudná. Poté trať míjí nádherné opuštěné lomy se skalami zvané též Hlubočepské plotny a ve stálém stoupání míří do Hostivic.
Viadukty se v době stavby v l. 1871-72 zcela jistě musely líbit místním, kteří jim pro podobnost s tratí v Alpách u Vídně dali přezdívku Pražský Semmering. Přirovnání je hodně vznosné. Trať v Alpách z l. 1850-54 je totiž dvojkolejná, dnes elektrifikovaná, podobných oblouků a viaduktů je na ní mnohem více a na rozdíl od Pražského Semmeringu stoupání a klesání překonává také tunely. Je na ní vysoká frekvence osobních i nákladních vlaků, zatímco v Praze projede po viaduktech málo obsazený vláček jen jednou za hodinu (stav r. 2020). Však také trať byla na konci 20. a na začátku 21. století málem zrušena, ale ze záměru sešlo. Někoho totiž napadlo, že Pražský Semmering může sloužit jako náhradní spojení pro případ havárie nebo výluky na budoucí trati Kladno - Letiště Václava Havla - Praha Ruzyně - Praha Masarykovo nádraží. A tak místo likvidace byl Pražský Semmering důkladně opraven a mezi železničními nadšenci se čím dál více objevuje také dřívější pojmenování celé trati - Buštěhradská dráha.
Dolní viadukt je veden v oblouku, ve stoupání a přitom nad údolím se klene jeho 7 stavebních oblouků. Mezi 4. a 3. klenutým otvorem je vloženo nad silnicí ocelové pole. Celková délka dolního viaduktu je 115 m, výška 23-25 m. Stavba má prvky pozdního klasicismu.
Podle:
https://pamatkovykatalog.cz/viadukt-bustehradske-drahy-15652619, 22. 8. 2020
http://libri.cz/databaze/mosty/heslo.php?id=766, 22. 8. 2020
Umístění
50°2'18.319"N, 14°23'49.013"E
Adresa
HlubočepskáPraha 5 - Hlubočepy
Praha 152 00
- Katastrální území
- Hlubočepy
- Nadmořská výška
- 207 m.n.m.
- Základní číselné údaje
- Délka viaduktu je 115 m, výška 23-25 m.
Přístup
Příjezd vlakem
Nejlépe učiníte, když si projedete obě tratě v úseku Praha-Smíchov - Praha-Řeporyje, resp. Praha-Smíchov severní nástupiště - Praha-Zličín. K viaduktům je nejbližší zastávka Praha-Hlubočepy na dolní trati, tedy na "Hrbaté" (Praha-Smíchov - Rudná u Prahy - Beroun).
Příjezd jinou hromadnou dopravou
Jeďte např. autobusem linky 120 na trase Nádraží Radotín - Na Knížecí a vystupte na zastávce Nádraží Hlubočepy (blíž k hornímu viaduktu) nebo Michnovka (blíž k dolnímu viaduktu).
Příjezd osobním autem, parkování
U dolního viaduktu jsou jen omezené možnosti k zastavení (nikoli parkování) u autobusové zastávky.
Příjezd zájezdového autobusu, parkování busu
U dolního viaduktu nedoporučujeme zastavení autobusu se zájezdem, proveďte výklad při pomalé jízdě.
Přístup pěšky
Pod viaduktem vede zelená značka ze smyčky tramvají Hlubočepy. Pak pokračuje osou údolí až do Prahy-Řeporyjí.
Příjezd na kole, parkování kol
Pod viaduktem můžete jet po silnici. Musíte dát pozor na provoz motorových vozidel.
Poznámky pro vozíčkáře
Pokud pojedete autem a krátce zastavíte u autobusové zastávky, pak si viadukt z větší vzdálenosti celkem pohodlně prohlédnete.