Železniční stanice Tempio Pausania

Izolovaný ostrůvek železniční nostalgie na severu Sardinie


Na severu Sardinie byla r. 1880 vybudována pozoruhodná úzkorozchodná železniční trať o délce 151 km o rozchodu 950 mm. Spojovala vnitrozemskou cestou Sassari, Perfugas, Tempio Pausania a přístav Palau. Ve své době přinesla pokrok a nebývalé dopravní možnosti pro zapomenuté vesnice a města na ostrově. Téměř ve všech sídlech na trase byla železnice impulsem pro rozvoj průmyslu, ve všech stanicích byla v provozu nákladiště. 

V osobní dopravě železnice měla konkurenci jen v podobě koňských povozů a když se parní lokomotivy řítily suchou krajinou po trase plné oblouků a prudkých stoupání šílenou rychlostí 18 km/h, museli koně jen závidět.

Jen do doby, než byl vynalezen automobil a benzin.

Brzy také byly vynalezeny dieselové lokomotivy, ale postupný nárůst cestovní rychlosti aut už nikdo nezastavil. 

Na úzkorozchodce na severu Sardinie se dodnes cestovní rychlost nezměnila. Auta a autobusy zcela ovládly dopravu na severu ostrova. Všemu nasadila korunu covidová epidemie, při níž byl zastaven provoz mezi Sassari a Tempio Pausania, takže vlaky dnes neuvidíte např. na nádraží v Perfugasu nebo na železniční smyčce u Bortigiadas. Na stránkách společnosti Trenino Verde se sice dozvíme, že na trati probíhají opravné práce, ale my jsme je při redakční návštěvě viděli jen v omezené míře u Bortigiadas, jinak byla trať docela pustá. 

Železniční stanice Tempio Pausania byla na celé trase nejvýznamnější. Jednak představovala vrchol stoupání z obou stran, byla dopravním uzlem pro středisko v podobě docela velkého města, východištěm pro výlety. Není divu, že tu bylo v provozu 6 staničních kolejí a že ve zdejším depu měly svůj domov lokomotivy a vagony pro celou trasu. Mezi vozy je nejúžasnějším "Bauchiero" se sedadly potaženými sametem a s mosaznými úchyty a klikami. 

Unikátní stroje jsou v depu dodnes. Redakci ale není známa otevírací doba, kdy by je zájemci mohli vidět. 

Mezi stanicí Tempio Pausania a městem Palau je provoz alespoň v malé míře zachován.  Na trase jezdí buď motorový vůz nebo dieselová lokomotiva se dvěma typy vagonů, z nichž jeden je otevřený. Velmi vzácně se můžete setkat s "párou". Cestu z Palau do Tempia (tedy 59 km do kopce) vláček zvládne za 3:30 hod., cestu zpět za 3:15 hod. Pokud se pro jízdu rozhodnete, neočekávejte žádný luxus, ale spíše romantiku v odlehlých místech ostrova. Dobře se zásobte jídlem a vodou. Pro nalezení jízdního řádu použijte první z odkazů pod naším článkem. Nedivte se tomu, pokud vlak pojede třeba jen v létě a jen jednou za týden. Ale pokud jste firma, pak vám provozovatel může vypravit vlak na přání, třeba na teambuilding. 

Pokud jste železniční fanoušek a jste zvědavi na vozidlový park, pak použijte listování ve druhém odkazu pod naším článkem. 

Čekárna v Tempiu se nepoužívá k původnímu účelu. Je tu výstava děl známého italského malíře, který se jmenoval Guido Biasi a žil v l. 1933-1984. Zabýval se hlavně zobrazováním života na venkově. 


Podle:

PALAU TEMPIO NEW – Trenino Verde della Sardegna, 21. 11. 2021

I treni storici – Trenino Verde della Sardegna (galerie lokomotiv a vagonů), 21. 11. 2021


Umístění

GPS souřadnice

40°53'51.726"N, 9°6'19.376"E

Adresa

Traversa 3 Limbara
Tempio Pausania 07029

Google Maps | Mapy.cz

Nadmořská výška
549 m.n.m.
Základní číselné údaje
První vlak do města Tempio Pausania přijel r. 1880.

Přístup

Příjezd vlakem

Viz jízdní řád PALAU TEMPIO NEW – Trenino Verde della Sardegna

Příjezd jinou hromadnou dopravou

Do Tempia se dostanete autobusy z Olbie, Palau, Arzacheny nebo ze Sassari. Autobusové nádraží Tempio Stazione je hned u vlakového. 

Příjezd osobním autem, parkování

Parkovat lze přímo u nádraží. 

Příjezd zájezdového autobusu, parkování busu

Parkovat lze přímo u nádraží. 

Přístup pěšky

Přijít k nádraží lze odkudkoliv. Pohyb po železniční stanici je volný. 

Příjezd na kole, parkování kol

Přijet lze odkudkoliv. 

Poznámky pro vozíčkáře

Pohyb v prostorách železniční stanice je v podstatě volný, ale nikoli cíleně bezbariérový. Pro překonání drobných překážek si raději vezměte doprovod. 

Přispěvatelé:

Jan Harmata
Vytvořeno:
Naposledy upraveno:
Datum poslední návštěvy redakce v terénu