Na železniční trati Přerov - Hranice na Moravě fanoušci techniky a dopravy mohou obdivovat Jezernické viadukty, stavební dílo, které pamatuje počátky železnice na území Česka a které se podařilo velice zdárně na přelomu tisíciletí rekonstruovat.
Naši předkové vybudováním trati Wien - Bohumín - Krakow sledovali hospodářský cíl propojení rakouské metropole s doly v Ostravské pánvi. Na této spojnici nemuseli ve 40. letech 19. století překonávat mnoho přírodních překážek, trasa vede rovinatým územím, jen mezi Hranicemi a Ostravou překonává hlavní evropské rozvodí v Moravské bráně, ale i to je nízko položené a nevyžadovalo náročná technická řešení. Jen ve stoupání Moravskou branou od Lipníka je čekalo poměrně nenápadné příčné údolí potoka Jezernice, pravostranného přítoku Bečvy.
Připomeňme, že tou dobou byla v jižních Čechách v plném provozu koněspřežní železnice z Českých Budějovic do Lince. Provoz na ní byl zahájen r. 1832. Pak se roku 1841 dokončila trať Wien - Přerov, kde se už objevily parní lokomotivy. Neexistovala žádná trať v Vídně do Olomouce ani do Prahy, ale už se plánovala.
Roku 1842 byl dokončen a roku 1847 dán do provozu první Jezernický viadukt, stavba na svou dobu průkopnická, odvážná. Byl vybudován z cihel, jeho délka je 426 metrů a celkově má 42 klenutých oblouků, z toho 35 je větších o světlosti 759 cm a 7 menších o světlosti 569 cm. Výška stavby nad terénem činí až 10,6 metru. Když velmi brzy jedna kolej na vytížené trati nestačila, bylo rozhodnuto, že souběžně s cihlovým viaduktem vedle povede ještě jeden kamenný, takřka totožný - jen o něco kratší s délkou 415 metrů, takže na první pohled se zdá, že krajinou Moravské brány vede viadukt jeden. To se psal rok 1873.
Pak viadukty sloužily na trati s nejvyššími frekvencemi nákladní i osobní dopravy v Československu - a pak v Česku, ale zub na nich pracoval. Objekty měly vypadané spáry, trhliny v pilířích, podélné trhliny v kenbách, utržené klenební věnce, vykloněné průčelní zdivo atd.
V rámci rekonstrukce II. koridoru v l. 1999-2001 byly Jezernické viadukty bez přerušní provozu kompletně opraveny. Kamenný viadukt dostal novou injektáž, spárování, opravu trhlin, novou železobetonovou desku a hydroizolaci. Cihlený viadukt má od přelomu tisíciletí sanovánu spodní stavbu a jeho klenby jsou veskrze nové, neboť vzhledem k degradaci cihel musely být staré klenby vybourány. Hlavní nosnou konstrukci pak tvoří železobetonové klenby kotvené do cihelných kleneb kovovou sítí. Čelní zdi byly postaveny z původních kamenů. Mostovka byla z původní šířky 8,8 m rozšířena na 10,6 m. Rekonstrukce obdržela cenu Stavba roku 2001.
Viadukty si můžete prohlédnout jednak při cestě vlakem - to ale z konstrukce neuvidíte nic - nebo ze silnice, která vede od jihu do obce Jezernice. Na malém přírodním parkovišti obec nachystala informační tabuli mj. s několika zajímavými snímky z doby rekonstrukce.
Na trati Přerov - Hranice na Moravě najdete ještě jedno technicky zajímavé místo - opuštěný tunel ve Slavíči.
Podle:
Jezernice - viadukt II. | Databáze mostů a tunelů ČR (mosty-tunely.cz), 28. 9. 2023
SUDOP PRAHA a.s. | Rekonstrukce Jezernických viaduktů | SUDOP PRAHA a.s., 28. 9. 2023
Umístění
49°32'13.417"N, 17°37'43.530"E
Adresa
Jezernice 751 31- Katastrální území
- Jezernice
- Nadmořská výška
- 245 m.n.m.
- Základní číselné údaje
- Cihlový viadukt délky 426 m byl dokončen r. 1842 a do provozu uveden r. 1847. Kamenný má délku 415 m, byl postaven r. 1873. Rekonstrukce proběhla v l. 1999-2001.
Přístup
Příjezd vlakem
Nejbližší železniční stanicí je Lipník nad Bečvou, ale k Jezernickým viaduktům se nejlépe dopravíte autem nebo autobusem.
Příjezd jinou hromadnou dopravou
Jeďte do zastávky Jezernice, rozc. linkami z Lipníku nad Bečvou buď směr Hranice na Moravě nebo směr Dolní Újezd. Příliš velká frekvence spojů tady ale ani v pracovní dny ani o víkendu není.
Příjezd osobním autem, parkování
Parkovat lze na malém přírodním parkovišti při silnici, která míří do Jezernice od jihu - přímo u viaduktů.
Příjezd zájezdového autobusu, parkování busu
Viz příjezd autem.
Přístup pěšky
Pod viadukty (ale nikoli kolem silničního parkoviště) vede žlutá turistická značka Jezernice - Rybáře.
Příjezd na kole, parkování kol
Pod viadukty vede dálková cyklotrasa č. 5 a není to sem daleko z cyklostezky Bečva. Ta ovšem poblíž Jezernice vede po druhém břehu řeky, buď v Lipníku nebo v Rybářích musíte přejet na odpovídající, tj. pravý břeh.
Poznámky pro vozíčkáře
Od parkoviště si vcelku pohodlně můžete viadukty prohlédnout.