Pont du Gard

Obdivuhodné mostní dílo v jižní Francii z římské doby

Kontaktní informace

04 66 37 50 99
Oficiální stránky

V 1. století našeho letopočtu byla dnešní jižní Francie římskou provincií. Správci území pro udržení a rozvoj měst potřebovali především vodu. Římské město Nȋmes jí nemělo na svém území mnoho, a proto se Římané rozhodli přivést životodárnou kapalinu z pramenišť od 50 km vzdálené obce Uzès. Stavba proběhla patrně někdy kolem roku 19 našeho letopočtu za císaře Augusta (některé zdroje uvádějí dobu kolem r. 50 n.l.) a trvala nejspíše jen 3 roky. Římané měli k dispozici nesmírně chytré matematické propočty a takřka neomezené množství otroků zejména pro výkopové práce a dobývání kamene v lomech. Spád připravovaného kanálu mezi počátečním a koncovým bodem činil 15 metrů, tj. 30 cm na 1 kilometr nebo 0,3 mm na 1 metr. Stavitelé tento minimální spád použili v členité krajině, kde místy vodu dokonce museli vést tunely. 

Trasa vodního přivaděče končila v nádrži nad Nȋmes, odkud tekla do kašen ve městě.

Všechno výše uvedené bychom zajisté na Římanech obdivovali, ale víme, že takto prostě uvažovali, přemýšleli a stavěli běžně. Výjimečné bylo stavitelské dílo, kterým vodní přivaděč překonal hluboké údolí řeky Gardon

Římané tady postavili mohutný, třípatrový, takřka 50 m vysoký akvadukt délky přibližně 275 metrů, který byl vybudován bez užití malty. Byl užíván až do 9. století, kdy zarostl. V 18. století byl upraven zúžením pilířů 2. patra, aby se most stal průchodným po nejnižším patře. Rekonstrukce proběhla až 19. století. Všechny tyto skutečnosti činí z akvaduktu zvaného Pont du Gard mimořádnou památku zařazenou od r. 1985 na seznam světového dědictví UNESCO

Akvadukt sestává ze tří arkád. Dolní patro je dlouhé 142 metrů, má 6 oblouků, patro je 6 m široké a 22 m vysoké. Střední patro je 242 m dlouhé , má 11 oblouků, je 4 m široké a 20 m vysoké. A konečně horní patro je 275 m dlouhé, má 35 oblouků, je 3 m široké a 7 m vysoké. Voda tekla po mostě ve spádu 0,4 mm na 1 metr ve žlabu krytém kamennými deskami. rozměry oblouků se zmenšují ve směru od středu k okrajům. 

První dvě patra mají oblouky stavěné nad sebou, takže klenby nejsou přetěžovány gravitačním účinkem hmoty nad nimi. 

Kamenné kvádry byly těženy v nedalekém lomu Estel 600 m od mostu ve směru po proudu a pro stavbu byly připravovány s přesností na milimetry už při těžbě. To umožnilo stavitelům kvádry jen přikládat k sobě, spojit je pomocí klínů a nepoužívat maltu jako pojivo. 

Vstup k mostu je zdarma, počítejte ovšem s parkovným, které je poměrně vysoké (9 euro r. 2023). 

Most je ve večerních hodinách až do půlnoci osvětlen. 

Přilehlé informační centrum má otevírací dobu denně kromě pondělí: 

XI.-II. 9:00 - 17:00, III. a X. 9:00 - 18:00, IV.-VI. a IX. 9:00 - 19:00, VII.-VIII. 9.00 - 20:00. 

Zde je také možno domluvit si prohlídku s průvodcem. 


Podle:

https://pontdugard.fr, 19. 11. 2023

Pont du Gard – Wikipedie (wikipedia.org), 19. 11. 2023




Umístění

GPS souřadnice

43°56'50.066"N, 4°32'7.173"E

Adresa

Vers-Pont-du-Gard 30210

Google Maps | Mapy.cz

Nadmořská výška
30 m.n.m. - 50 m.n.m.
Základní číselné údaje
Pont du Gard byl postaven v 1. století našeho letopočtu. Most je vysoký 48,8 metru. Jeho délka je 275 metrů. Zapsán do světového seznamu UNESCO je od r. 1985.

Přístup

Příjezd vlakem

Nejbližší žst se jmenuje Remoulins.

Příjezd jinou hromadnou dopravou

Nejbližší zastávka autobusu je na levém břehu. Jmenuje se Rond-Point Pont du Gard. 


Příjezd osobním autem, parkování

Parkoviště jsou na obou březích. Na parkoviště na pravém břeh se dostanete od jihu ze silnice D-6086, na parkoviště na levém břehu ze silnice D-981. 

Příjezd zájezdového autobusu, parkování busu

Viz příjezd pro auta. 

Přístup pěšky

Od parkoviště jděte po betonových cestách. Most můžete pohodlně přejít na druhý břeh. K mostu vedou dálkové trasy GR 6 a GR 63. 

Příjezd na kole, parkování kol

K mostu vede cyklotrasa z Vers-Pont-du-Gard a z Remoulins. Po mostě můžete přejet na druhý břeh, jen dávejte pozor na pěší. 

Poznámky pro vozíčkáře

Z parkovišť na pravém i levém břehu se velmi pohodlně dostanete k mostu i přes něj. 

Přispěvatelé:

Jan Harmata
Vytvořeno:
Naposledy upraveno:
Datum poslední návštěvy redakce v terénu