V Lamanšském průlivu na severu Francie a jihu Anglie dosahují rozdíly mezi přílivem a odlivem vysokých hodnot. Na severu Francie v Bretani do moře několik řek ústí nálevkou, což z tohoto pobřeží činí dokonalou příležitost pro stavbu hráze, která by kinetickou energii proudící vody využila.
Bretoňci energii přilivu již od 13. století využívali ve vodních mlýnech. Když svět poznal elektřinu, hned se vyrojilo mnoho nápadů, jak energii proudící mořské vody transformovat na energii elektrickou. Revue Génerale d´Electricité z roku 1918 uvádí v této souvislosti 87 (!) patentů.
Řeka Rance ústí do Lamašského průlivu mezi městy Saint-Malo a Dinard. Její ústí je široké téměř 1 km a příliv zejména při rovnodennosti zdvihne hladinu v moři i v řece až o 13,5 m. Masa vody se žene řekou zhruba 6 hodin jedním směrem a 6 hodin zpět. Ideální místo pro stavbu přílivové elektrárny.
Francouzští inženýři se rozhodli v ústí řeky Rance postavit 750 m dlouhou hráz a do jejího tělesa usadit 24 Kaplanových turbín, každou o výkonu 10 MW, výkon celé elektrárny je tedy 240 MW. Připomeňme, že tento typ turbíny vynalezl roku 1912 inženýr Viktor Kaplan v Brně. Turbíny na řece Rance jsou schopny využít jednak energii vody proudící v řece a energii vody při odlivu, kdy voda teče směrem k ústí, tedy k severu. A také jsou schopny opačného otáčení a využívají energii, kdy voda při přílivu teče od severu k jihu. Energetici turbiny, kdy je v síti nadbytek proudu, často využívají i k čerpání vody z dolní úrovně do horní úrovně.
Stavba hráze a elektrárny po 25 letech studií a výpočtů proběhla v l. 1963-66. Ke stavbě byl přizván mj. architekt Louis Arretche, který vedl mj. poválečnou obnovu města Saint-Malo. Jednalo se o projekt nadnárodního významu. Žádná jiná podobná elektrárna tehdy ve světě nestála a i dnes se podobná díla počítají na prstech jedné ruky. Otevření se zúčastnil tehdejší francouzský prezident Charles de Gaulle. Elektrárnu provozuje firma EDF.
Na levém břehu bylo nutno do hráze umístit plavební komoru, neboť řeka Rance slouží provozu rekreačních lodí. Některé z nich jsou značně vysoké, takže přečnívají svým profilem přes silnici, která vede po koruně hráze. Když taková větší loď proplouvá plavební komorou, semafory zastaví provoz na silnici, most přes zdymadlo se zdvihne, loď propluje a velké množství aut čeká, až zdvihací most zase zaujme vodorovnou polohu.
Elektrárna údajně narušila systém migrace vodních organismů v řece, ale podle posledních výzkumů se stav opět postupně vrací do ekologické rovnováhy.
Do informačního střediska elektrárny na levém břehu mohou běžní návštěvníci vstoupit na exkurzi. V horním patře se v muzejní expozici poučíte na modelech o různých typech vodních elektráren a o životě v řekách a na mořském dně. Uvidíte modely Kaplanovy turbíny. Vrcholem exkurze je procházka po rampě nad obrovskou halou s turbínami. Vstup je zdarma.
Podle:
Nejstarší přílivová elektrárna ve Francii vyrábí stejně jako Dlouhé Stráně - Ekolist.cz, 20. 4. 2024
Přehrada na Rance – Wikipedie (wikipedia.org), 20. 4. 2024
Informační tabule v elektrárně, červenec 2023
Umístění
48°37'2.512"N, 2°1'40.094"W
Adresa
Barrage de la RanceSaint-Malo, La Richardais 35400
- Nadmořská výška
- 0 m.n.m. - 5 m.n.m.
- Základní číselné údaje
- Stavba přehrady proběhla v l. 1963-66. V hrázi pracuje 24 Kaplanových turbín s celkovým výkonem 240 MW. Hráz je dlouhá 750 metrů.
Přístup
Příjezd vlakem
Nejbližší žst je v Saint-Malo. Vlakem se sem dostanete např. z Paříže nebo z Rennes.
Příjezd jinou hromadnou dopravou
Ani městská hromadná doprava Saint-Malo ani městská hromadná doprava Dinardu nemají zastávku na hrázi elektrárny. Doporučujeme dopravu vlastním autem.
Příjezd osobním autem, parkování
Parkoviště jsou na obou stranách silnice, nedá se tady ale přejet z jedné strany silnice na druhou.
Příjezd zájezdového autobusu, parkování busu
Parkovat můžete jen na jižněji situovaném parkovišti, tj. ve směru od Dinardu do Saint-Malo.
Přístup pěšky
Přes hráz a po pobřeží vede Stezka celníků (Chemin des Douaniers).
Příjezd na kole, parkování kol
Jízda s kolem po hrázi je možná jen po silnici. Je tu velmi intezívní provoz, dejte pozor.
Poznámky pro vozíčkáře
Po hrázi se nemůžete pohybovat po chodníku. Exkurze do elektrárny podle našeho pozorování není přizpůsobena vozíčkářům. Uvnitř je mnoho schodů, výtahy jsme neviděli.