Starý Vítkovský tunel

Dříve součást jednokolejné železniční trati z pražského hlavního nádraží na východ


V Praze na Žižkově existuje zajímavá železniční technická památka s novým využitím. 

Na trati TKPE (Turnovsko-kralupsko-pražská dráha) z Prahy hlavního nádraží do Turnova byl v letech 1870 - 72 pod Vítkovem postaven tunel. Z hlavního nádraží jednokolejná trať vedla nejdříve po jižním úbočí kopce Vítkov, u západního konce Kališnické ulice se vnořovala do 270 m dlouhého tunelu. Na jeho druhém konci pokračovala nad karlínskou Invalidovnou do výhybny Vítkov a směrem k Vysočanům. Tunel již v době své stavby byl připraven jako dvojkolejný, nicméně druhá kolej v něm nikdy nebyla položena. 

Roku 1926 byla z trati postavena železniční spojka do Libně a od 80. let 20. století existovala z odbočky Rokytka možnost jízdy Holešovickou přeložkou do Prahy - Holešovic. 

Tehdy tunel zažíval velmi intenzívní provoz. Mezi Libní a hlavním nádražím existovaly jen dvě možnosti jízdy vlaků (ta druhá vedla od Libně po severním úpatí Vítkova a pak vzhůru k hlavnímu nádraží Hrabovskou spojkou). Ale tunelem nebo Hrabovskou spojkou totiž musely projet všechny vlaky na trase Praha hl. n. - Pardubice - Morava - Slovensko a jedině tunelem jezdily vlaky Praha hl. n. - Lysá nad Labem nebo Turnov a také vlaky Praha hl. n. - Děčín. 

V době největší zátěže dokonce ještě tunel nebyl elektrifikován, takže vlaky od východu čekaly před východním portálem na dieselovou lokomotivu, která je tunelem na hlavní nádraží provezla. 

Dne 1. září 2008 tento nevyhovující stav skončil. Pod Vítkovem bylo dokončeno Nové spojení v podobě dvou dvoukolejných tunelů a složitého rozpletu mezi jejich východními portály a Libní. Kolejové uspořádání dovoluje jízdu všemi směry z Masarykova nádraží a hlavního nádraží do Vysočan nebo do Libně. 

Starý tunel pod Vítkovem ztratil význam. Hrabovská spojka mohla být zrušena. Zachována ale zůstala spojka mezi bývalou turnovskou tratí a Libní, která slouží k jízdám některých souprav do libeňského depa. 

Jednou z prvních otázek, kterou město Praha vyřešilo, bylo pojmenování tunelu. Dostal název Starý Vítkovský tunel. Po diskusích, co se starou tratí pod Vítkovem, zvítězil návrh cyklostezky. Ta byla zprovozněna r. 2010. Patří k nejoblíbenějším vycházkovým a cyklistickým cílům v Praze. Dokonce i obyvatelé okolních domů si nebývalého ruchu na cyklostezce všimli a pohotově otevřeli na několika místech pod Vítkovem u cyklostezky občerstvovací "stanice", které o zákazníky nemají nouzi. 

Až někdy pojedete do Prahy, pak si zajímavou cyklostezku s tunelem můžete projet. Je to zajímavý technický i vlastivědný zážitek. 


Podle:

Starý Vítkovský tunel – Wikipedie (wikipedia.org), 2. 10. 2024



Umístění

GPS souřadnice

50°5'25.564"N, 14°27'43.761"E

Adresa

Praha 3 - Žižkov
Praha 130 00
Katastrální území
Žižkov
Nadmořská výška
226 m. n. m.
Základní číselné údaje
Tunel je dlouhý 270 m. Byl postaven v l. 1870 - 72. Cyklostezka v něm byla otevřena roku 2010.

Přístup

Příjezd vlakem

Jeďte do žst Praha hlavní nádraží nebo Praha Masarykovo nádraží.

Příjezd jinou hromadnou dopravou

Nejbližší zastávka tramvají na západním začátku cyklostezky má název Hlavní nádraží, u západního portálu tunelu je zastávka autobusů Černínova. K východnímu portálu Starého Vítkovského tunelu se dostanete dobře např. od zastávky tramvají Krejcárek. 

Příjezd osobním autem, parkování

Využijte systém záchytných parkovišť na okraji města, v centru téměř není možnost zaparkovat. Dále viz parkování | Prague City Tourism

Příjezd zájezdového autobusu, parkování busu

  Viz https://bezpecneparkovani.cz/BUS_parking.cms 

Přístup pěšky

Doporučujeme projít nebo projet si celou cyklostezku od mostu přes Seifertovu ulici u hlavního nádraží nebo od zastávky tramvají Krejcárek. 

Příjezd na kole, parkování kol

Doporučujeme projít nebo projet si celou cyklostezku od mostu přes Seifertovu ulici u hlavního nádraží nebo od zastávky tramvají Krejcárek. 

Poznámky pro vozíčkáře

Celá cyklostezka od hlavního nádraží po Krejcárek je pro vozíčkáře snadno dostupná. Vřele doporučujeme. 

Přispěvatelé:

Jan Harmata
Vytvořeno:
Naposledy upraveno:
Datum poslední návštěvy redakce v terénu