Zbytky bývalého železničního mostu v Praze u ulice Vídeňské

Připomínka vedení trati před její přeložkou


Ulice Vídeňská v Praze poblíž jejího mimoúrovňového křížení s Jižní spojkou podchází železniční trať Praha - Vrané nad Vltavou - Dobříš (-Čerčany) zvanou Posázavský Pacifik. Torzo pilíře bývalého železničního mostu je technickou památkou, která připomíná původní vedení trati. 

Úsek Posázavského Pacifiku Nusle - Modřany je stavebně na této trati nejstarším. Stavba začala v létě roku 1881 a už v listopadu po ní začaly jezdit nákladní vlaky, od března r. 1882 také osobní vlaky. Původním posláním této železnice bylo připojení cukrovaru v Modřanech na hlavní železniční tahy. Na konci 19. století se jednalo o výrazný technologický posun celého regionu a rozmach Krče, Braníka i Modřan. Na trati existovala stanice Krč nedaleko Kunratického potoka, byla dvojkolejná, asi o 200 m blíže ku Praze s budovou na opačné straně než dnes, situovaná v ostrém oblouku. V oblasti Vídeňské trať vedla ostrými oblouky o poloměru kolem 200 metrů a stoupání až 24 promile. 

Přestavba stanice Krč (později Praha-Krč) proběhla v několika etapách. Situaci nad dnešní Vídeňskou ulicí vyřešila přeložka, díky níž trať vede o několik desítek metrů severněji. Stavěla se v l. 1958-60. Po opuštění původního mostu nad ulicí z něj zbyly jen základy pilíře. Asi 430 m odtud na severovýchod se zachoval ještě jeden most, tentokráte celý. 

Během stavby byla trať elektrifikována a vybavena autoblokem. Od té doby krčské ulice překračuje širokými mosty. Roku 1962 bylo změněno trakční napětí všech tratí v Praze z 1,5 kV na 3 kV. Nová budova stanice Praha-Krč na opačné straně kolejiště byla otevřena r. 1963.

Poslední rekonstrukce proběhla r. 2024 v souvislosti s přestavbou nedalekého Mostu Inteligence. 


Podle:

Posázavský pacifik - Praha-Krč, 8. 4. 2025


Umístění

GPS souřadnice

50°2'5.788"N, 14°27'23.427"E

Adresa

Vídeňská
Praha 4 - Krč
Praha 140 00
Katastrální území
Krč
Nadmořská výška
219 m.n.m.
Základní číselné údaje
Na železniční trati Nusle - Modřany byl zahájen nákladní provoz r. 1881, osobní provoz r. 1882. Přeložka nad dnešní ulicí Vídeňskou funguje od r. 1960. V téže době byl zrušen provoz na původním mostě.

Přístup

Příjezd vlakem

Jeďte do žst. Praha-Krč. 

Příjezd jinou hromadnou dopravou

Nejbližší zastávka několika linek autobusů, které sem jezdí z terminálu metra C Kačerov, se jmenuje U Labutě. 

Příjezd osobním autem, parkování

Parkovat lze na rozšířeném místě ulice U Michelského lesa (50°2'7.277"N, 14°27'22.579"E)

Příjezd zájezdového autobusu, parkování busu

Parkovat lze na rozšířeném místě ulice U Michelského lesa (50°2'7.277"N, 14°27'22.579"E)

Přístup pěšky

Okolo blízkého rybníka Labuť vede žlutá značka, kterou se od zastávky metra Roztyly můžete vydat údolím Kunratického potoka na jih až do Vestce a Průhonic.

Příjezd na kole, parkování kol

Po trase se žlutou pěší značkou vede v souběhu cyklotrasa A 212. Je mezi cyklisty velmi oblíbena. 

Poznámky pro vozíčkáře

Lokalita je bez problémů dostupná pro vozíčkáře. 

Přispěvatelé:

Jan Harmata
Vytvořeno:
Naposledy upraveno:
Datum poslední návštěvy redakce v terénu