Ulice Vídeňská v Praze poblíž jejího mimoúrovňového křížení s Jižní spojkou podchází železniční trať Praha - Vrané nad Vltavou - Dobříš (-Čerčany) zvanou Posázavský Pacifik. Torzo pilíře bývalého železničního mostu je technickou památkou, která připomíná původní vedení trati.
Úsek Posázavského Pacifiku Nusle - Modřany je stavebně na této trati nejstarším. Stavba začala v létě roku 1881 a už v listopadu po ní začaly jezdit nákladní vlaky, od března r. 1882 také osobní vlaky. Původním posláním této železnice bylo připojení cukrovaru v Modřanech na hlavní železniční tahy. Na konci 19. století se jednalo o výrazný technologický posun celého regionu a rozmach Krče, Braníka i Modřan. Na trati existovala stanice Krč nedaleko Kunratického potoka, byla dvojkolejná, asi o 200 m blíže ku Praze s budovou na opačné straně než dnes, situovaná v ostrém oblouku. V oblasti Vídeňské trať vedla ostrými oblouky o poloměru kolem 200 metrů a stoupání až 24 promile.
Přestavba stanice Krč (později Praha-Krč) proběhla v několika etapách. Situaci nad dnešní Vídeňskou ulicí vyřešila přeložka, díky níž trať vede o několik desítek metrů severněji. Stavěla se v l. 1958-60. Po opuštění původního mostu nad ulicí z něj zbyly jen základy pilíře. Asi 430 m odtud na severovýchod se zachoval ještě jeden most, tentokráte celý.
Během stavby byla trať elektrifikována a vybavena autoblokem. Od té doby krčské ulice překračuje širokými mosty. Roku 1962 bylo změněno trakční napětí všech tratí v Praze z 1,5 kV na 3 kV. Nová budova stanice Praha-Krč na opačné straně kolejiště byla otevřena r. 1963.
Poslední rekonstrukce proběhla r. 2024 v souvislosti s přestavbou nedalekého Mostu Inteligence.
Podle:
Posázavský pacifik - Praha-Krč, 8. 4. 2025
Umístění
50°2'5.788"N, 14°27'23.427"E
Adresa
VídeňskáPraha 4 - Krč
Praha 140 00
- Katastrální území
- Krč
- Nadmořská výška
- 219 m.n.m.
- Základní číselné údaje
- Na železniční trati Nusle - Modřany byl zahájen nákladní provoz r. 1881, osobní provoz r. 1882. Přeložka nad dnešní ulicí Vídeňskou funguje od r. 1960. V téže době byl zrušen provoz na původním mostě.
Přístup
Příjezd vlakem
Jeďte do žst. Praha-Krč.
Příjezd jinou hromadnou dopravou
Nejbližší zastávka několika linek autobusů, které sem jezdí z terminálu metra C Kačerov, se jmenuje U Labutě.
Příjezd osobním autem, parkování
Parkovat lze na rozšířeném místě ulice U Michelského lesa (50°2'7.277"N, 14°27'22.579"E)
Příjezd zájezdového autobusu, parkování busu
Parkovat lze na rozšířeném místě ulice U Michelského lesa (50°2'7.277"N, 14°27'22.579"E)
Přístup pěšky
Okolo blízkého rybníka Labuť vede žlutá značka, kterou se od zastávky metra Roztyly můžete vydat údolím Kunratického potoka na jih až do Vestce a Průhonic.
Příjezd na kole, parkování kol
Po trase se žlutou pěší značkou vede v souběhu cyklotrasa A 212. Je mezi cyklisty velmi oblíbena.
Poznámky pro vozíčkáře
Lokalita je bez problémů dostupná pro vozíčkáře.