Bývalá železniční zastávka Praha-Královské Vinohrady

Nádraží u jižních portálů Vinohradských tunelů sloužilo cestujícím v letech 1888-1944


Bývalé nádraží Praha-Královské Vinohrady poblíž jižních portálů Vinohradských tunelů bylo svědkem několika důležitých událostí. 

Budova nádraží působí dnes zvenku z ulice naprosto nezajímavě, ze strany od železniční trati je poničeny sprejery. 

Od jižního portálu původně jednoho Vinohradského tunelu (toho, který je dnes nejblíže Národnímu muzeu) vedly od r. 1869 koleje do Vršovic, Hostivaře, Benešova a Vídně. Brzy přibyla druhá kolej, ale to ještě nádraží Královské Vinohrady neexistovalo.

Teprve od r. 1888 byla u jižního portálu tunelu zřízena výhybka a některé vlaky kromě směru na Benešov mohly pokračovat na Smíchov. Mezi obě kolejiště byla včleněna hrázděná budova zastávky, která se jmenovala Königliche Weinberge (Královské Vinohrady). Hezké dobové pohlednice si můžete prohlédnout na webu Miluju Prahu, který uvádíme v podkladech jako poslední v pořadí. 

Z pohlednic a popisů víme, že nástupiště pro cestující na obou stranách byla krytá a vedl k nim nadchod. Smíchovská (berounská) trať překonávala tehdejší Havlíčkovu ulici (dnešní Bělehradskou) přejezdem. Dnes je tady mimoúrovňové křížení. 

Od roku 1904 mohli cestující k nádraží přijet tramvají, jejíž trať sem byla přivedena od Václavského náměstí. 

V letech 1911-14 (někteří autoři uvádějí rozmezí 1912-13) byla zastávka přestavěna. Budovu navrhl architekt Jan Heindl, nové uspořádání kolejí a křížení s Havlíčkovou ulicí V. Němeček. Nová secesní budova už nestála uprostřed kolejiště a zmizel úrovňový přejezd na berounské trati. Pak od r. 1914 mohly tramvaje pod berounskou tratí jezdit dále do Vršovic. Nástupiště dostala zvýšenou nástupní hranu a nový nadchod. 

V l. 1923-33 byla zastávka povýšena na stanici. Od Vršovic sem vedla jedna kusá kolej navíc. Jezdily po ní některé vlaky výchozí z nebo koncové do Královských Vinohrad. Nejely do nebo z hlavního nádraží. 

V květnu roku 1942 bylo před slovo Vinohrady v názvu zastávky přidáno slovo Prag - Praha. 

V souvislosti s výstavbou druhého a třetího vinohradského tunelu zastávka přestala pro cestující sloužit roku 1944. Vzhledem k tomu, že je vybudována v oblouku a ve velmi stísněných poměrech, nepočítá se s ní v budoucnu pro rozvoj cestování na železnici v rámci Prahy. 

Budova není veřejnosti přístupná. 



Podle:

Zastávka Královské Vinohrady | Encyklopedie Prahy 2, 20. 12. 2025

Praha-Královské Vinohrady (nádraží) – Wikipedie, 20. 12. 2025

Zapomenuté nádraží. Víte, kde byla železniční stanice Praha - Královské Vinohrady? - Miluju Prahu, 20. 12. 2025




Umístění

GPS souřadnice

50°4'6.652"N, 14°26'11.282"E

Adresa

Bělehradská 22
Praha 2 - Vinohrady
Praha 120 00
Katastrální území
Vinohrady
Nadmořská výška
203 m.n.m.
Základní číselné údaje
Nádraží sloužilo cestujícím v l. 1888-1944. Zděná budova byla postavena v l. 1911-14.

Přístup

Příjezd vlakem

Jeďte do žst Praha hlavní nádraží nebo Praha-Masarykovo nádraží.

Příjezd jinou hromadnou dopravou

Zastávka tramvají Nuselské schody. 

Příjezd osobním autem, parkování

Využijte systém záchytných parkovišť na okraji města, v centru téměř není možnost zaparkovat. Dále viz parkování | Prague City Tourism. Můžete zvolit také placené podzemní parkoviště pod obchodním domem Palladium na nám. Republiky nebo parkoviště u hlavního nádraží nebo u Státní opery. 

Příjezd zájezdového autobusu, parkování busu

  Viz https://bezpecneparkovani.cz/BUS_parking.cms 

Přístup pěšky

Budovu bývalé zastávky snadno najdete u tramvajové zastávky Nuselské schody. 

Příjezd na kole, parkování kol

Tato část Prahy není k cyklistům přátelská. Pokud někde v blízkosti existují cyklotrasy nebo cyklostezky, jsou jejich úseky krátké a nedostatečně oddělené od motorové dopravy. 

Poznámky pro vozíčkáře

Budova není přístupná pro vozíčkáře. 

Přispěvatelé:

Jan Harmata
Vytvořeno:
Naposledy upraveno:
Datum poslední návštěvy redakce v terénu