Kontaktní informace
info@cpost.cz
Každý obyvatel moravské metropole někdy vstoupil do budovy vedle brněnského hlavního nádraží. V duchu funkcionalismu zde podle návrhu Bohuslava Fuchse byla postavena budova nádražního poštovního úřadu. Architektonicky byla přizpůsobena potřebám vlakové přepravy poštovních zásilek. Současně měla umožňovat značnou variabilitu vnitřních prostor, tj. jeho zmenšování, zvětšování a přestavby, ale dokonce se již tehdy počítalo s možným přestěhováním pošty, pokud by se stěhovalo celé nádraží. Alespoň je z návrhu vidět, jak dlouho se v Brně diskutuje o přesunu železničního uzlu.
Stavba poštovního úřadu byla uskutečněna na místě bývalých hradeb a hradebního příkopu. S geologicky problematickým podložím si musel poradit statik Boleslav Bloudek, který navrhl dvoupatrový železobetonový základ.
Skelet budovy tvoří lehká ocelová konstrukce, díky níž lze přesouvat vnitřní příčky. Jak popisujeme výše, již tehdy se počítalo s přesunem celého nádraží, tedy i pošty asi 1 km jihozápadním směrem, kde dosud nebyla žádná výstavba.
Průčelí budovy je výrazně protaženo ve vodorovném směru. Dojem široké a veskrze nízké budovy ještě zesilují dvě řady pásových oken. Pravidelnost čelní fronty úřadu je narušena jen prohnutou markýzou nad vchodem. Ve Fuchsově návrhu se počítalo s honosnějším kamenným obkladem průčelí, ten však kvůli nedostatku peněz na stavbu nakonec nebyl uskutečněn, což činí budovu strohou a poněkud nevábnou. Uvnitř je dominantou hlavní přízemní přepážková hala. Trochu připomíná prvorepublikové průmyslové haly nebo konstrukce mostů, protože je nesena ocelovými prvky, které jsou spojeny nýtováním. První patro tvoří visutou galerii a můžete se do něj dostat páternosterem.
Na poště pracoval jako vyšší úředník Petr Bezruč.
Budova za svou dobu existence nebyla v zásadě přestavována, jen udržována v provozuschopném stavu. Sloužila vždy jako pošta. Největší nápor lidí i zásilek zažívala patrně za socialismu v 80. letech, kdy na blízkém nádraží byly v provozu dvě kusé koleje, na nichž byl stálý oběh poštovních vagonů.
R. 2023 Česká pošta budovu vyklidila a začala využívat novou provozovnu v blízkém obchodním centru Letmo. Budova má nového vlastníka a její další budoucnost přesně neznáme.
Podle:
http://www.bam.brno.cz/objekt/c123-nadrazni-postovni-urad?filter=code, 30. 1. 2018
Nádražní pošta (Brno) – Wikipedie (wikipedia.org), 2. 12. 2023
Umístění
49°11'26.134"N, 16°36'41.300"E
Adresa
Nádražní 7Brno-střed
Brno 602 00
- Katastrální území
- Město Brno
- Nadmořská výška
- 207 m.n.m.
- Základní číselné údaje
- Budova byla postavena v l. 1937-38 (podle jiných pramenů v l. 1938-40).
Přístup
Příjezd vlakem
Jeďte do železniční stanice Brno hlavní nádraží.Příjezd jinou hromadnou dopravou
Budova se nachází v centru Brna na tramvajovém a trolejbusovém uzlu Hlavní nádraží.Příjezd osobním autem, parkování
Blízko hlavního nádraží můžete celkem dobře zaparkovat v horních patrech obchodního centra Vaňkovka. V pracovní dny tu bývá jen úvod stání zdarma, po určité době se platí. O víkendu bývá možnost stání zdarma časově rozsáhlejší.Příjezd zájezdového autobusu, parkování busu
Busem do této části centra Brna nejezděte. Stát lze např. u Janáčkova divadla.Přístup pěšky
Budovu pošty snadno najdete vedle budovy hlavního nádraží.Příjezd na kole, parkování kol
Do centra Brna sice není zakázán vjezd na kole, ale vzhledem k velkému počtu chodců, tramvají a aut jízdu středem města nedoporučujeme.Poznámky pro vozíčkáře
Vozíčkář si funkcionalistickou budovu hlavní brněnské pošty může prohlédnout v přízemí. Na otvírání těžkých dveří doporučujeme vzít si doprovod. Do I. patra se nedostanete.
Od května 2023 je budova zcela uzavřena.