Studánka Páně pod Javořicí

Místo údajných tajných evangelických setkání v 17. a 18. století

V Jihlavských vrších se v době po bitvě na Bílé hoře udrželo velké množství lidí, kteří odmítali přijmout katolickou víru. Mnoho z nich bylo tajnými evangelíky a dle tradičního podání se jejich bohoslužebná shromáždění konala právě u studánky pod Javořicí. Pověst říká, že jednou bylo tajné setkání u studánky přepadeno ozbrojenci a duchovní prý hodil kalich - symbol nekatolické víry - do studánky, aby nepříteli nepadl do rukou. Jisté je, že v kraji pod Javořicí se kališnická víra udržela i v době tvrdé protireformace a příslušníci náboženské menšiny si mohli oddechnout až roku 1781 po vydání tolerančního patentu císaře Josefa II.

Studánka má čistou vodu a pověsti jí připisují léčivé až zázračné vlastnosti.

Umístění

784 m.n.m.

Přístup

Příjezd vlakem

Nejbližší železniční stanicí je Jihlávka na trati Jihlava - Veselí nad Lužnicí. Bohužel sem od prosince 2019 nejezdí osobní vlaky. Můžete jet do žst Telč

Příjezd jinou hromadnou dopravou

Do nejbližší vsi Světlé jezdí ze Studené jen jeden spoj denně, pouze v pracovní dny. Poněkud lépe je na tom oblast severně od Javořice, kam jezdí autobusy např. do Janštejna (z Počátek, Telče, Třeště a Jihlavy), ale opět jen ve velmi malém počtu a pouze v pracovní dny. Takže pro případnou autobusovou dopravu doporučujeme jako východiště cest Mrákotín, kam kromě místních autobusů jezdí i dálkové spoje. Zastavují zde na lince Brno - Telč - České Budějovice.

Příjezd osobním autem, parkování

Jako nejlepší východiště pro cesty na Javořici a ke studánce Páně je jednoznačně Světlá, ale autem lze dojet do mnoha míst po obvodu Jihlavských vrchů a odtud pokračovat pěšky. Nabízí se např. horní konec Lhotky u veřejného tábořiště, parkoviště pod Velkým pařezitým rybníkem, horní konec vsi Janštejn, vesnice Klatovec, vesnice Kaliště nebo žst Jihlávka.

Příjezd zájezdového autobusu, parkování busu

Na všechna místa, která uvádíme jako vhodná pro parkování auta, lze dojet i zájezdovým autobusem. Jen nad Lhotkou u veřejného tábořiště může mít velký typ vozidla potíže s otáčením. V zimě k veřejnému tábořišti Lhotka raději nejezděte vůbec.

Přístup pěšky

Studánka Páně se nachází asi 0,5 km severně od vrcholu Javořice při silnici, která tudy vede na vrchol. Současně sem vede zelená značka ze Světlé. Zelené turistické značení se po absolvování směru ze Světlé u studánky "lomí" a doprovází lesní asfaltku k vrcholu.

Ze Světlé: na západním okraji Světlé najděte zelenou značku, která odtud lesní cestou mírně stoupá ke Studánce Páně (2 km).

Z veřejného tábořiště u Lhotky: můžete jít dvěma cestami, jednu z nich popisujeme jako příjezd na kole, druhá, přes zříceninu Štamberk je zajímavější: Přes horní konec tábořiště vede modrá značka, po níž vystupte lesem ke zřícenině hradu Štamberka a pak pokračujte stále po modré dál. Vpravo budete mít žulový lom Vrch, vlevo můžete volně lesem odbočit k zajímavým skalním útvarům. Poté modrá značka překoná louku a vstoupí znovu do lesa. Hned po 100 m mírně uhýbá vpravo a dolů, tudy nejděte a vydejte se po lesní cestě mírně vlevo, která vás dovede po 500 metrech na lesní asfaltku, kde se dáte vlevo, po dalších 350 metrech dorazíte na křižovatku lesních silnic s přístřeškem, kde pokračujete po cyklotrase přímo. U lesní Světelské chaty (po dalších 500 metrech) odbočte vpravo, až dorazíte na křižovatku se zelenou značkou, po níž vlevo vzhůru vystoupáte na Javořici a pak sestoupíte ke studánce Páně (5 km).

Z parkoviště pod Velkým Pařezitým rybníkem: jděte podél kempu a podél Velkého Pařezitého rybníka po červené značce. Nad rybníkem na rozcestí u hájovny přejděte na zelenou značku, která vás dovede na Javořici a pak ke studánce Páně (4,5 km).

Z Janštejna můžete jít např. takto: po lesní silnici a červené značce na rozcestí U Obrázku, kde odbočíte doprava na žlutou, která vás dovede až téměř pod Javořici ke studánce Páně (3,7 km)

Z Kaliště můžete jít lesní silnicí (cyklotrasa) 1165 až dorazíte na žlutou značku a ta vás dovede ke studánce Páně (4 km).

Pokud zaparkujete auto v žst Jihlávka nebo jste sem přijeli vlakem, jděte odtud nejdříve do Kaliště či do Janštejna a pak pokračujte podle shora uvedených popisů. Přes Kaliště půjdete 5,7 km, přes Janštejn 5,9 km, ale zde si po cestě můžete mj. prohlédnout Chadimův mlýn (muzeum).

Málo známý je přístup z vesnice Klatovec. Ze zástavby vyjděte polními cestami k východu a klesejte k nádhernému rybníku Zhejral. Za jeho hrází začíná v lese asfaltka, po níž vystoupáte na žlutou značku, po ní se pak dáte ke studánce Páně. Celkem 4 km.

Příjezd na kole, parkování kol

Pro cyklisty je Javořice a její okolí rájem. Vyžití tu najdou jak "silničáři", tak vyznavači terénní cyklistiky. Až na vrchol Javořice vede okolo studánky Páně asfaltka a cyklotrasa 5124, která se všelijak klikatí od Moravských Budějovic a Krahulčí a na ní nemusíte ani mít horské kolo. Všechny přístupy, které uvádíme jako vhodné pro pěší, jsou vhodné i pro cyklisty na horských kolech.

Příjezdová trasa 1113 mezi Světlou a okrajem lesa může být hodně rozbahněná, ale zato nabízí kouzelné výhledy.

Horší sjízdnost může vykazovat i polní cesta mezi Klatovcem a rybníkem Zhejral.

Nejlepší a nejhezčí (nikoli nejméně namáhavý) příjezd se autorům webu jeví cyklotrasa 5124 ze Lhotky. Na dvou úsecích počítejte s prudkým stoupáním.

Poznámky pro vozíčkáře

Pro vozíčkáře s doprovodem (a také pro fajnovější cyklisty) doporučujeme příjezd od Velkého Pařezitého rybníku. Asfaltová silnice vede severně od zelené značky a je na ní cyklotrasa 5126. Cyklotrasa ale 2,3 km od rybníku odbočí vpravo, ke studánce Páně a na vrchol Javořice nevede, asfaltka ano. Jen na rozcestí pěti cest severně pod Javořicí musíte trefit tu, která vede téměř na jih ke studánce Páně.

Rady a tipy

Úkryt před nepohodou najdete na vrcholu Javořice a také na rozcestí pěti cest severně od vrcholu.

Přispěvatelé:

Jan Harmata
Vytvořeno:
Naposledy upraveno:
Datum poslední návštěvy redakce v terénu