Sušilovy koleje v Brně

Budova založená jako ubytovna pro katolické studenty r. 1923 má velmi smutnou historii z doby 2. světové války.


Když r. 1918 v Brně byla založena Masarykova univerzita, bylo nejdříve rozhodnuto o umístění jednotlivých fakult a také byla řešena otázka ubytování vyučujících a studentů.  Bylo po válce a státní pokladna neměla dostatek prostředků na financování staveb kolejí, proto se do této akce pustily spolky a nadace. 

Spolek Sušil, který vznikl r. 1919, se rozhodl iniciovat stavbu akademického útulku pro katolické studenty v Brně v ulici Klácelově. Peníze poskytla Cyrilometodějská záložna. V architektonické soutěži vyhrál se svým návrhem Rudolf Hlavinka. Otevření budovy se konalo r. 1923, vzhledem k jejímu určení bylo zřejmé, že bude vysvěcena. Aktu se ujal biskup Norbert Jan Nepomuk Klein, otevření zaštítil papežský nuncius biskup Mikara.

Sušilovy koleje v Klácelově ulici jsou dvoupatrovou, tříkřídlou budovou v půdorysu tvaru písmene Y s valbovou střechou. Dvě křídla uličního průčelí se spojují ve vstupu v tupém úhlu. Zde v hlavní fasádě dominuje polygonální rizalit schodiště se vstupem. Odtud jsou přístupna všechna tři křídla kolejí.  

Když nacisté r. 1939 uzavřeli české vysoké školy, zašli 17. 11. 1939  i do Sušilových kolejí. Pod záminkou, že identifikovali ilegální odbojovou činnost, zatkli zde 50 studentů a odvlekli je do koncentračního tábora Sachsenhausen. Ostatní studenti museli budovu následujícího dne opustit. Pak sem německá tajná policie (gestapo) umístilo referát zodpovědný za potírání politického nekomunistického odboje. Vězněni tu byli členové skupiny Obrana národa Moravy, mj. i brigádní generál Bohuslav Dimitrij Všetička. R. 1941 se gestapo odstěhovalo do Kounicových kolejí a v budově zůstala do r. 1945 německá kriminální policie. 

Po válce bylo budově vráceno původní využití. Slouží jako koleje brněnské Masarykovy univerzity. Bydlí tady asi 300 studentů. Pokoje jsou na dnešní poměry poměrně skromné, sociální zařízení je společné, avšak po celou dobu poválečné existence budovy zde mezi lidmi platila obrovské pospolitost, většina osazenstva se zná. Přispívá k tomu i skutečnost, že v suterénu kolejí byl dříve klub, kde se studenti scházeli k poslechu zpěváků, někdy režimem nenáviděných (Pepa Nos a jiní), dnes je tu tělocvična. 

Masarykova čtvrť vznikla v meziválečném období jako rezidenční oblast. V okolí kolejí vyrostla spousta domů a vil, některé jsou památkově velmi hodnotné. V Klácelové ulici si můžeme zvenku prohlédnout Kudelův rodinný dům. 
 
Podle:

http://www.bam.brno.cz/objekt/c019-susilovy-koleje?filter=code, 30. 4. 2018

https://encyklopedie.brna.cz/home-mmb/?acc=profil_domu&load=1028, 30. 4. 2018


Umístění

GPS souřadnice

49°12'3.308"N, 16°34'57.191"E (vchod)

Adresa

Klácelova 2
Brno-střed
Brno 602 00

Google Maps | Mapy.cz

Katastrální území
Stránice
Nadmořská výška
286 m.n.m.
Základní číselné údaje
Koleje postaveny r. 1923 na základě iniciativy spolku Sušil, který vznikl r. 1919. Původní kapacita: 135 studentů. Přepadeny 17. 11. 1939 německými represívními složkami. Padesát studentů tehdy bylo zatčeno. V l. 1940-45 sloužily německé kriminální policii.

Přístup

Příjezd vlakem

Nejbližší železniční stanice je Brno hlavní nádraží - 3,2 km. Odtud jezdí tramvaje. 

Příjezd jinou hromadnou dopravou

Jeďte tramvají č. 4 na konečnou zastávku Masarykova čtvrť. 

Příjezd osobním autem, parkování

Ke kolejím lze přijet autem např. z centra ulicí Údolní nebo ze Žabovřesk okolo Kounicových kolejí ulicí Mučednickou a Březinovou. V ulici Klácelově lze poměrně bez problémů zaparkovat. 

Příjezd zájezdového autobusu, parkování busu

V ulici Klácelově, která je jednosměrná ve směru s kopce, lze parkovat i busem. 

Přístup pěšky

Buď můžete jít z konečné zastávky tramvaje č. 4 v Masarykově čtvrti na Náměstí míru anebo např. delší vycházkou jít ze zastávky tramvají č. 3 a 11 Rybkova. Budova kolejí není veřejnosti přístupná. 

Příjezd na kole, parkování kol

Do Masarykovy čtvrti nevede žádná cyklistická stezka, musíte jet v souběhu s automobilovou dopravou. 

Poznámky pro vozíčkáře

Ulice Klácelova je poměrně strmá, vozíčkář si pro pohyb na ní musí vzít doprovod. Doporučujeme přijet shora od Náměstí míru nebo autem parkovat přímo v ulici Klácelově. Budova kolejí není pro veřejnost přístupná a není bezbariérová. 

Přispěvatelé:

Jan Harmata
Vytvořeno:
Naposledy upraveno:
Datum poslední návštěvy redakce v terénu