Jak známe z dějepisu, rok 1938 znamenal pro Československo hrozbu ze strany německého souseda. Na místě dnešního turistického hraničního přechodu Hojná Voda - Hirschenwies se odehrálo vojenské střetnutí tehdejšího československého oddílu Stráže obrany státu a narušitelů hranic.
Roku 1933 se v Německu dostal demokratickou cestou k moci Adolf Hitler, který se nijak netajil úmysly na územní zisky a na nové uspořádání Evropy. Nejdříve hodlal spojit všechny Němce do jednoho státu. V Československu jich tehdy žily 3 miliony. Mohutně podporování propagandou a stranou Sudetendeutsche Partei Konráda Henleina požadovali připojení českých Sudet k Německu. Československým vládním činitelům začalo být jasné, že se schyluje k válečnému konfliktu, a proto bylo rozhodnuto od r. 1935 opevnit státní hranici. Bylo tu vybudováno 263 velkých objektů těžkého opevnění, asi 10 000 objektů lehkého opevnění a stovky kilometrů ženijních překážek, které měly zabránit nebo znesnadnit vniknutí nepřítele do vnitrozemí. Ve velmi krátké době takto byla připravena k obraně celá hranice s Německem, Rakouskem, Polskem a Maďarskem. Je potřeba si uvědomit, že Polsko zaujímalo území daleko více na východ než dnes, takže např. v Orlických horách jsme sousedili s Německem. A také k československému území patřila Podkarpatská Rus, takže jsme měli společnou hranici s Rumunskem. Ta opevněna nebyla, byla pokládána za bezpečnou.
Beton a technika byly připraveny. A co lidé?
Hranici měli střežit a bojovat na ní útvary Stráže obrany státu (SOS). Do nich byli zařazeni jednak vojáci, pak financové, vybraní policisté a četníci. Měli v případě vypuknutí bojů zpomalit postup nepřítele, dokud neproběhne všeobecná mobilizace a hranici obsadí armáda.
Je potřeba vědět, že přes hranici vedly stovky silniček a cest, které bylo potřeba zabezpečit proti očekávanému postupu nepřítele, o němž se vědělo, že použije obrněné vozy. K tomu se používalo tzv. "Zvláštní zařízení na komunikacích". Jedno takové se vzácně alespoň částečně zachovalo u Hojné Vody.
Na místě cesty tehdy vedené přes hranici byl vybudován příkop. Na straně bližší k Československu byl příkop ještě navýšen haldou zeminy, na straně bližší k linii hranice zde byly do betonového prahu kolmo k zemi připevněny tři řady kolejnic.
Roku 1938 vypukla v pohraničí nevyhlášená válka. Z Německa a Rakouska docházelo velmi často k přepadům československých oddílů Stráže obrany státu. O život přišlo 262 jejich příslušníků, několik set jich bylo zraněno, příslušníci henleinovců navíc z vnitrozemí odvlekli do Německa přes 1000 českých občanů. Podobné poměry panovaly i na hranicích s ostatními státy.
V září 1938 se poblíž Hojné Vody odehrála přestřelka mezi oddílem SOS "Lukov" a narušiteli hranic z organizace Freikorps, která útočila z Rakouska (Rakousko tehdy ale již bylo součástí Německé říše). "Lukov" měl mít až 10 členů, ale stav byl většinou poloviční. Vyzbrojeni byli puškami a lehkým kulometem vz. 26. Nepřítele chlapi odrazili, na české straně nikdo nebyl zabit ani zraněn.
Další smutné události, které změnily poměry v Evropě, zase známe z dějepisu. Na hraničním přechodu Hojná Voda - Hirschenwies dnes vládne pohodový klid, ale chlapi z oddílu SOS tady na podzim r. 1938 v pohodě nebyli.
Událost připomínají zachovalé fragmenty opevnění a vysvětlující infotabule.
Podle:
Infotabule na hraničním přechodu Hojná Voda - Hirschenwies, duben 2011.
Umístění
48°42'9.025"N, 14°44'43.708"E (odhad)
Adresa
Horní Stropnice 374 01- Katastrální území
- Staré Hutě u Horní Stropnice
- Nadmořská výška
- 890 m.n.m.
- Základní číselné údaje
- Vojenské střetnutí na hranicích Československo a Německa u Hojné Vody se odehrálo v září r. 1938.
Přístup
Příjezd vlakem
Nejbližší železniční stanice se jmenuje Nové Hrady (trať České Budějovice - České Velenice. Od nejbližší vsi Hojná Voda je ale značně vzdálena a ani přímý autobus mezi žst Nové Hrady a Hojnou Vodou nejezdí. Vlakem dopravu tedy nedoporučujeme.
Příjezd jinou hromadnou dopravou
Autobusů jezdí do Hojné Vody velmi málo, o víkendech skoro žádný. V jízdních řádech uvedené sporadické spoje jezdí z Českých Budějovic (jeden spoj vozí v letní sezoně i kola) nebo z Trhových Svin.
Příjezd osobním autem, parkování
Auto doporučujeme zanechat v horní části Hojné Vody na parkovišti u obrovského zvonu (výhled do okolí). Pokud by tu nebylo místo, jeďte až nad vesnici, kde je u lesa větší parkoviště.
Příjezd zájezdového autobusu, parkování busu
Platí totéž, co pro osobní auta.
Přístup pěšky
První přístupová cesta z Hojné Vody: od zvonu jděte po silnici a pak po lesní cestě přes vrchol Vysoké (místní červená značka). Jakmile sejdete na silnici pod vrcholem, dejte se doleva ve směru cyklotrasy 1262 až ke státní hranici. Celkem asi 5,5 km.
Druhá přístupová cesta z Hojné Vody: jděte po lesní asfaltce tak, že vrchol Vysoké obejdete z jihu (po cyklotrase1262). Celkem asi 4 km.
Třetí přístupová cesta z Hojné Vody: z Hojné Vody vyjděte po místní červené značce, ale asi po 1 km jděte dále víceméně po vrstevnici, nikoli po značce na vrchol Vysoké. K hranici přijdete od severu okolo pralesa Hojná Voda. Celkem asi 4,3 km.
Příjezd na kole, parkování kol
Pro cyklisty je vhodná první a třetí trasa. Vrchol Vysoké není sjízdný.
Poznámky pro vozíčkáře
Pro vozíčkáře s fyzicky zdatným doprovodem doporučujeme první i třetí trasu.
Rady a tipy
Pro chůzi z Hojné Vody k hranici a k pralesu doporučujeme dobré rozvržení sil, protože velkou část trasy musíte překonat po lesní asfaltce, kde chůze je poněkud unavující. A také proto, aby vám zbyly síly pro ještě jeden výlet z Hojné Vody - na výstup k rozhledně na Kraví hoře.