Kontaktní informace
posta@rsd.cz
Poznámky
Ředitelství silnic a dálnic ČR , Čerčanská 12, Praha, Sídlo organizace: Na Pankráci 56, PrahaDomácí i zahraniční řidiči jedoucí českým územím od západu na východ nebo obráceně často nemíří do Prahy. Potřebují ji objet. Nejdříve neměli k dispozici žádnou kapacitní obchvatnou trasu. Od roku 1988 byla otevřena jižně od centra Prahy důležitá spojnice, takže řidiči se Praze mohli vyhnout po Jižní spojce, po Barrandovském mostě a přes sídliště Barrandov. Trasa byla pro řidiče i Pražany velkou úlevou, i když neměla všude dálniční charakter. Brzy po roce 1989 se s nárůstem dopravy začala Jižní spojka zahlcovat auty a dopravní inženýři museli přikročit k dalšímu řešení. Jím se stal plán dálničního Pražského okruhu, který v té době již měla většina evropských měst (ale třeba Mnichov nikoli).
Dlouhá část Pražského okruhu jižně od hlavního města se stavěla jako ucelený úsek najednou. V plánu bylo propojit dálnici D1 od Brna, silnici R4 od Strakonic (dnes D4), dálnici D5 od Plzně, D6 od Karlových Varů a D7 od Chomutova (tehdy R6 a R7).
Stavbaři v poměrně krátké době vybudovali dva dlouhé tunely, obří estakádu nad údolím Vltavy a Berounky a mosty u Lochkova. Kromě toho je součástí stavby několik "normálních" úseků s dálničními křižovatkami a nezvykle vysokým počtem ekoduktů.
Komořanský tunel je elegantním řešením, jak rychle a ekologicky motoristy navést z Pražské plošiny jižně od hlavního města o 85 metrů níž do údolí Vltavy (nebo vystoupat obráceně). Průzkumnou štolu razili horníci v l. 2004-05. Zjistili poměrně příznivé složení hornin - jílovité břidlice, droby, křemité břidlice a křemence, jen místy byla přítomna podzemní voda.
Tunel má impozantní parametry. „Stoupací“ tubus je třípruhový s délkou 1937 metrů a světlou šířku 19 metrů, druhý tunel je dvoupruhový a má délku tubusu 1924 metrů a světlou šířku 16 metrů. Vzhledem ke značné délce tunelu jsou v něm kvůli bezpečnosti v každém tubusu dva odstavné zálivy a osm evakuačních propojek.
U Cholupického portálu v délce 84 metrů a u Komořanského v délce 173 metrů stavbaři hloubili tunel z otevřené stavební jámy, na podstatnou část ale použili Novou rakouskou tunelovací metodu. Stavba byla uskutečněna v l. 2006-10.
Když byla otevřena část Pražského okruhu mezi dálnicemi D1, D4, D5, D6 a D7, okamžitě se ulevilo Jižní spojce. Ne nadlouho. Brzy se intenzita provozu na Barrandovském mostě dostala na dřívější úroveň vysoko nad 100 000 vozidel denně. Definitivně Praha s dopravou vyhráno nemá - pokud někdy vůbec taková situace nastane...
Mnohé dálkové silnice v Praze a okolí jsou trvale beznadějně přetížené a ve špičkách na nich doprava kolabuje. Smutným příkladem je silnice č. 2 z města na Kutnou Horu nebo komunikace severně od mostu Barikádníků.
Podle:
https://www.casopisstavebnictvi.cz/specifika-tunelu-stavby-513-na-silnicnim-okruhu-kolem-prahy_A205_..., 3. 3. 2020
Umístění
49°58'55.299"N, 14°24'20.650"E (Komořanský portál)
Adresa
Praha 12 - Točná, Praha 12 - Komořany, Praha 12 - CholupicePraha 143 00
- Katastrální území
- Točná, Cholupice, Komořany
- Nadmořská výška
- 320 m.n.m. (Cholupický portál), 235 m.n.m. (Komořanský portál)
- Základní číselné údaje
- Tunel byl zprovozněn r. 2010. „Stoupací“ třípruhový tunel (jižní) má délku tubusu 1937 metrů a světlou šířku 19 metrů, severní tunel je dvoupruhový a má délku tubusu 1924 metrů. Jeho světlá šířka je 16 metrů.
Přístup
Příjezd vlakem
Z vlaku si tunel moc neprohlédnete. Ale pro úplnost dodáváme, že nejbližší žst je Praha-Zbraslav na trati Praha - Dobříš/Čerčany.Příjezd jinou hromadnou dopravou
Komořanský portál si můžete prohlédnout ze silnice, na níž zastavuje autobus č. 165 na trase metro Háje - Sídliště Zbraslav. Zastávka se jmenuje Nad Závistí.
K Cholupickému portálu se nejlépe dostanete autobusem č. 113 od metra Kačerov. Zastávka se jmenuje Točná a je pro tuto linku konečnou.
Příjezd osobním autem, parkování
Kromě toho, že si tunel normálně můžete projet autem (s dálničním poplatkem), můžete dojet nad Komořanský portál a prohlédnout si zdejší stavebně i krajinářsky zajímavou situaci. Nad portálem vede silnice z Prahy-Komořan na Zbraslav. Jižně od křížení silnice s dálnicí odbočuje místní silnice k chatové osadě, kterou můžete využít k zaparkování auta a ke krátké vycházce k portálu. Uvidíte dálnici, ekodukt, Vltavu, dálniční křižovatku za ní a dlouhý Radotínský most.
Pokud budete chtít vidět Cholupický, méně zajímavý portál, zaparkujte v Praze-Točné a odtud se vydejte neznačenou cestou na sever.
Příjezd zájezdového autobusu, parkování busu
Nad Komořanským portálem neexistuje pro zaparkování busu rozumná a bezpečná možnost. Pokud byste vedli odborný zájezd, prohlédnout si můžete Cholupický portál (parkování v Točné, chůze na sever odtud).Přístup pěšky
U Komořanského portálu je postaven ekodukt, na němž vede okružní stezka s místním červeným značením. Výchozí bod má ve Zbraslavi na pravém břehu Vltavy na mostě Závodu míru. Kromě toho u silničky z ulice Komořanské k chatové osadě můžete nad portálem zanechat auto a vydat se na krátkou vycházku.
K Cholupickému portálu se dostanete místní cestou z Prahy-Točné směrem k severu.
Příjezd na kole, parkování kol
Pod dálničním Radotínským mostem vede na pravém břehu Vltavy asfaltová cyklostezka. Z ní si ale Komořanský portál tunelu neprohlédnete, museli byste jet výše po silnici Komořany - Zbraslav.
K Cholupickému portálu můžete jet z Prahy-Točné místní silnicí k severu.