Na západním okraji Brna, v městské části Bystrc si všimnete, že mezi dvěma částmi sídliště vede nápadně široká, čtyřproudová silnice, ale další podrobnosti mohou zůstat zrakům a myslím návštěvníků utajeny. Dokonce ani místní o detailech dálnice uprostřed sídliště příliš mnoho nevědí.
Hodně je ale známo, že západním okrajem Brna byla Německem před 2. světovou válkou naplánována a vyprojektována tzv. exteritoriální dálnice Wien - Wroclaw. Měla tedy vést československým územím z území obsazeného Němci do jiné části Německa (Wroclav byla tehdy německým městem). Hitler vyjmutí pozemků pod budoucí dálnicí ve prospěch Německa vložil již do Mnichovské dohody z r. 1938.
Na místě, kde je dnes velmi dobře zachovaný dálniční most v Brně-Bystrci, nebyla v době projekce ani v době stavby vůbec žádná obytná zástavba. V letech 1940-42 stavitelé stihli částečně vytvarovat dálniční těleso, postavit některé mosty a propustky, ale nestačili položit žádné podkladní vrstvy, natožpak asfalt.
V blízkosti dnešního sídliště Brno-Bystrc se projektantům a stavitelům podařilo úspěšně a originálně vyřešit obtížný problém. Měli vysokým náspem příčně překlenout polní cestu a současně potok Vrbovec. Na obou stranách náspu přitom vedly podélně další polní cesty, které měly potok překlenout také. Běžně uvažujícího projektanta by nejspíše napadlo na dálnici postavit jeden most přes potok a jeden přes polní cestu. Ale násep bylo možno vybudovat dostatečně vysoký, takže projekt nakonec byl navržen lépe.
Nejdříve byl postaven most pro potok, pro který tu byla vybudována dvě dlouhá potrubí. Nad potokem vede polní cesta podélně a na obou koncích se rozvětvuje na dvě, takže zde je možno potok přejet i příčně. Nad tím vším byl postaven ještě jeden most pro samotnou dálnici. Násep nebyl v době dokončení mostu nad klenbou dosypán, nahoře žádná dálnice v l. 1940-42 nevznikla. Po válce byla průchozí polní cesta uzavřena, protože ještě na konci 60. let 20. stol. se přímo pod elegantními parabolickými oblouky mostu chovala telata. Později byl násep nad mostem dosypán a těleso dálnice využito k vedení silnice III. třídy, dnes rušné a čtyřproudové.
Dnes most slouží původně zamýšlenému účelu. Potok Vrbovec pod náspem poklidně protéká a lidé polní cestu tudy vedoucí využívají k podcházení rušné silnice, zejména při turistických vycházkách mezi Údolím oddechu a lesem Pekárnou. Škoda jen, že technické dílo velmi často ničí sprejeři.
Podle:
http://www.dalnice.com/fotogal/r43/bystrc_most_potok/bystrc_most_potok.htm, 21. 5. 2015
Umístění
49°12'45.878"N, 16°31'18.755"E
Adresa
Brno-BystrcBrno 635 00
- Katastrální území
- Bystrc
- Nadmořská výška
- 250 m.n.m.
- Základní číselné údaje
- Délka horního tunelu pod dálnicí je asi 55 m.
Přístup
Příjezd vlakem
Nejbližší dobře použitelnou železniční stanicí je Brno hlavní nádraží. Můžete také ale vystoupit ve stanici Brno-Královo Pole.Příjezd jinou hromadnou dopravou
Z Hlavního nádraží jeďte tramvají č. 1 směr Bystrc, na zastávce Zoologická zahrada přestupte na autobus č. 50 směr Komárov a vystupte na zastávce Štouračova.
Z Králova Pole, nádraží jeďte trolejbusem č. 30 na konečnou zastávku Bystrc, Černého.
Příjezd osobním autem, parkování
Nejlepší možnost parkování je v blízkosti konečné zastávky trolejbusu č. 30 v ulici Černého.Příjezd zájezdového autobusu, parkování busu
Platí totéž, co pro osobní auta.Přístup pěšky
Ze zastávky Štouračova na lince autobusu č. 50: Zastávka je situována na tělese plánované dálnice. Jděte k jejímu západnímu náspu, tj. bližšímu k ulici Štouračova. Jděte podél něj dolů na jih asi 300 m k potoku Vrbovec.
Z konečné trolejbusu č. 30 Bystrc, Černého: jděte kousek podél trolejí směr centrum a v první zatáčce odbočte ze zástavby k potoku Vrbovec. Celkem asi 300 m.