Mezi Brnem a Havlíčkovým Brodem dnes vede relativně rychlá železniční trať vystavěná roku 1953. Při pozornějším sledování terénu kolem dvojkolejné elektrifikované trati uvidíte mnohde ještě jedno železniční těleso s náspy, zářezy a zbytky mostů. Jsou to zbytky původních místních tratí z 19. a 20. století. Z Brna od r. 1885 jezdily po jednokolejné trati parní vlaky do Tišnova, pak přes Nedvědici a Nové Město na Moravě do Žďáru nad Sázavou. Dále trať (stále jednokolejná s parním provozem) pokračovala do Německého Brodu.
R. 1953 nová československá vláda nechala zprovoznit velkorysou novostavbu trati Brno - Tišnov - Křižanov - Žďár nad Sázavou - Havlíčkův a úseky původní trati z Brna do Tišnova a mezi Žďárem a Havlíčkovým Brodem byly pro osobní dopravu zrušeny.
A co se dělo v Drásově?
Budova stanice tu byla postavena v roce 1895. Tehdejší starosta František Ondráček prý tehdy prosadil trasu přes Drásov, i když původní plány vedly železnici jinudy. Samozřejmostí byl tehdy provoz všeho druhu. Přes Drásov jezdily osobní i nákladní vlaky.
R. 1953 nová moderní trať Drásov míjí a vede přes Čebín. To znamenalo konec osobní vlakové dopravy v obci. Koleje ale sloužily jako vlečka pro nákladní vlaky na úseku Tišnov - vápenka Čebín, směrem od vápenky po Brno byly koleje vytrhány. Po roce 1989 těžba v lomu v Čebíně skončila a ani vlečka nebyla potřebná. Někdy kolem r. 2000 projel kolem staniční budovy v Drásově poslední nákladní vlak, už jen nostalgický, pravidelný provoz skončil o několik let dříve.
Dnes bývalá budova nádraží slouží k bydlení. Majitelé domku před jeho opravami našli za komínem drobné listiny vztahující se k historii trati a předali je odborníkům ke studiu.
Bývalá vlečka slouží nyní jen sporadicky k obsluze areálu rozvodny u Drásova. Je funkční ve směru od Tišnova.
Podle:
https://www.denik.cz/jihomoravsky-kraj/budova-byvaleho-drasovskeho-nadrazi-ukryvala-listiny-z-19-sto..., 10. 1. 2020
Umístění
49°19'42.147"N, 16°28'24.031"E
Adresa
Drásov 664 24- Katastrální území
- Drásov
- Nadmořská výška
- 280 m.n.m.
- Základní číselné údaje
- Budova byla postavena r. 1895. Poslední vlak tudy projel kolem r. 2000.