Minaret v zámeckém parku v Lednici

Ojedinělá stavba slouží zároveň jako rozhledna

Kontaktní informace

+420 519 340 128
Oficiální stránky
lednice@npu.cz

Minaret v Lednici má hned několik prvenství. 

Je nejstarší dochovanou rozhlednou na území Česka. Je jediným minaretem na našem území a současně nejvyšší stavbou tohoto typu postavenou mimo islámské země. 

Investorem byl majitel zámku a panství kníže Alois I. z Lichtenštejna. Projekt zpracoval jeho dvorní architekt Josef Hardtmuth, stavělo se v l. 1797 - 1802. Kníže hodlal na konci 18. stol. podstatně změnit tvář parku. Na nestabilním geologickém podkladu s vysokou hladinou spodní vody a s podmáčenými půdami stavitelé nejdříve zatloukli 500 olšových (některé prameny uvádějí dubových), na špici okovaných velmi dlouhých kůlů, které pro rozložení hmotnosti spojili 96 dřevěnými rošty. Tím vznikl základ budoucí rozhledny v maurském stylu, dělená opticky na "mešitu" s 8 sály zdobenými arabeskami a na věž. Minaret vznikl na neobyčejně dlouhé průhledové ose, která sem vede od zámku v přímce, doslova vzdušnou čarou přes Zámecký rybník. 

Sály nejsou veřejnosti přístupné. Sloužily majitelům jako depozitář cenností z cest po Orientu. Malby - arabesky jsou pravděpodobně dílem malířů Hürtla a Weidingera, kteří pracovali i na Janohradu. Rohové salony mají vždy ve středu zabudován mramorový stolek s mozaikově vykládanou deskou, rovněž dlažba je mozaiková. Střecha je opatřena 12 ozdobnými vížkami s tureckým půlměsícem a čtyřmi ozdobnými kopulemi. Kameny pro stavbu věže mají hmotnost až 1 tunu a byly nahoru dopravovány jen lidskou silou. 

Kolem stavby koluje řada tvrzení, které se po dlouhé době obtížně prokazují. Na stavbě při výzdobě prý pracovali arabští umělci. Dalším nejistým tvrzením je pověst o knížeti, který chtěl v parku postavit druhý lednický kostel, církevním orgánům ale nedokázal vysvětlit, proč by měl druhý svatostánek existovat, a tak natruc postavil mešitu s minaretem.

Druhé tvrzení bude mít nejspíše zcela jiný základ uváděný ve zdroji z r. 1971. Kníže Alois I. z Lichtenštejna vedl s obcí Lednice spor o vlastnictví Blatských pastvin, které potřeboval k rozšíření parku. Obec prohrála. Kníže se chtěl dne 24. 10. 1795 obci zavázat, že nechá postavit novou radnici na místě starého novokřtěnského domu a že ji vybaví nejen jako radnici, ale také jako hostinec s pokoji a stájemi. Obec měla postoupit knížeti tehdejší radnici jako stavební parcelu pro nový velký kostel. K dohodě vinou představitelů obce nedošlo a tak kníže, který chtěl ukázat svoje peníze a moc, na vlastním území jako zadostiučinění nestaví kostel, ale minaret. 

Zcela jistý je ovšem vynikající rozhled všemi směry z vyhlídkového ochozu. Při dobrém počasí přehlédneme lednický park, Pálavu, Malé Karpaty, část Bílých Karpat a část Rakouska. Minaret ja také jedinečnou příležitostí, abyste si dokonale prohlédli, kudy u Lednice teče Dyje a jak se větví na ramena, která napájí rybníky v parku. 

Vstup na vyhlídkový ochoz je zpoplatněn. Otevírací dobu a vstupné najdete na internetových stránkách zámku Lednice, které uvádějí minaret jako jeden ze zámeckých prohlídkových okruhů. 

Dodejme, že Josef Hardtmuth později opouští knížecí službu a věnuje se podnikání. Vyrábí kamna a výrobky z majoliky. Vynalezl tužku a s jeho jménem je spojena továrna KOH-I-NOOR HARDTMUTH v Českých Budějovicích. 

Podle: 

Informační tabule u minaretu, 15. 2. 2019

https://cs.wikipedia.org/wiki/Minaret_(Lednicko-valtický_areál), 20. 2. 2019

Novák, Z., Holásek, V. (nedatováno): Přírodní park v Lednici, Průvodce Lednicí a okolím, pravděpodobně studijní materiál pro průvodce v zámku

Šipr, M. (1971): Minaret, Okresní památková správa Břeclav a Krajské středisko státní památkové péče a ochrany přírody v Brně
     
     


Umístění

GPS souřadnice

48°48'51.174"N, 16°48'45.832"E

Adresa

Park 434
Lednice 691 44

Google Maps | Mapy.cz

Katastrální území
Lednice na Moravě
Nadmořská výška
162 m.n.m.
Základní číselné údaje
Minaret je vysoký 59,39 m. Na galerii vede 302 schodů.
Kategorie chráněného území
Národní přírodní rezervace Lednické rybníky

Přístup

Příjezd vlakem

Do Lednice se můžete vlakem dopravit dvojím způsobem. Buď jeďte do stanice Podivín na trati Brno - Břeclav a pak pokračujte autobusem nebo jeďte do stanice Valtice město na trati Břeclav - Znojmo a pak dále pokračujte autobusem.

Do Lednice sice vede trať z Břeclavi, ale pravidelný provoz osobní dopravy se na ní nekoná. Historické vlaky 4 krát denně sem jezdí z Břeclavi jen od května do začátku září v sobotu a v neděli. 

Příjezd jinou hromadnou dopravou

Do Lednice jezdí dvě autobusové linky s celotýdenním provozem.

Linka 555 Valtice - Lednice - Podivín (vlaková zastávka Valtice město je v těsné blízkosti autobusové zastávky Valtice žel. st., v Podivíně autobusy taktéž navazují na železniční dopravu).

Linka 570 Mikulov - Lednice - Břeclav má také návaznost v Mikulově i v Břeclavi na vlaky.

Příjezd osobním autem, parkování

V Lednici je několik parkovišť, všechna jsou placená.

Příjezd zájezdového autobusu, parkování busu

V Lednici je několik parkovišť, jedno mohou použít i zájezdy s autobusy (ul. 21. dubna).

Přístup pěšky

Minaret se nachází v lednickém parku asi 2 km od zámku. Jděte nejdříve po zelené značce od zámku do parku k maurské vodárně, pak přejděte most a za ním se rozhodněte, zda půjdete okolo rybníka vpravo nebo vlevo. Je to úplně jedno, doporučujeme jednu cestu tam, druhou zpět. 

Od maurské vodárny až téměř k minaretu také můžete jet lodí. Je to skvělý zážitek, ale dobře si promyslete, zda vám plavba nezruinuje rozpočet výletu. 

Příjezd na kole, parkování kol

V areálu zámku a parku je přísný zákaz jízdy na kole. V okolí Lednice je ale velká spousta možností pro cyklistické výlety. Hezká a rovinatá je např. trasa 41 z Břeclavi do Lednice lužním lesem, kterou zvládnou i začátečníci a není na ní potřeba horské kolo, stačí silniční.

Poznámky pro vozíčkáře

Celá stezka od zámku, okolo vodárny až k minaretu je vhodná pro vozíčkáře. Nahoru na ochoz se ale nedostanete. Při dešti a mokru si ale pro jízdu na šotolinovém povrchu vezměte doprovod. 

Přispěvatelé:

Jan Harmata
Vytvořeno:
Naposledy upraveno:
Datum poslední návštěvy redakce v terénu