Skály

Vrchol na Drahanské vrchovině a starý partyzánský památník

Poblíž nejvyššího bodu Drahanské vrchoviny Skalky se nachází ještě jeden vrchol s podobným názvem. Naši předkové nepoužili moc bujnou fantazii a pojmenovali ho Skály. Zatímco Skalky jsou u laické i odborné veřejnosti známy jako jedno ze dvou míst v Česku, kde je na věži instalován meteorologický radar. Přitom vrchol Skalky nijak výrazně nevystupuje nad okolí a tamější lesy nejsou přírodovědně nijak hodnotné. Skály mají zcela jinou charakteristiku.

Z okolního terénu zvláště pak při pohledu z blízké lesní silničky Skály vystupují poměrně výrazně, na jejich vrcholu není postavena žádná věž, ale zato okolní les se blíží přirozenému stavu. Jsou tu zachovány původní bučiny s příměsí smrku a javoru klenu.

Vrchol Skály se zapsal do místních dějin 2. světové války. V boudě se tu skrývali členové různých partyzánských skupin, Sověti i Češi, a své o tom vědí například v nedalekém Benešově. Tato vesnice jen díky zvláštní shodě náhod unikla podobným hrůzám, které zažily například Lidice. Více o tom psal například Blanenský deník - viz odkaz níže. Na lesácké boudě na vrcholu tehdejší události připomíná pamětní deska.

Podle:

724 m.n.m.

Přístup

Příjezd vlakem

Jeďte do žst. Boskovice. Odtud pokračujte autobusem.

Příjezd jinou hromadnou dopravou

Jeďte busem do zastávky Benešov. Jezdí sem autobusy z Blanska a z Boskovic. Výlet ale můžete začít i v obci Suchý, kam jezdí stejné linky, nebo v městysi Protivanov, kam je spojení poněkud horší.

Příjezd osobním autem, parkování

Zaparkujte buď v Benešově na návsi nebo v obci Suchý. Zde např. na křižovatce místních cest (49°29'13.262"N, 16°45'56.172"E). Parkovat lze i v Protivanově.

Příjezd zájezdového autobusu, parkování busu

Zaparkujte buď v Benešově na návsi nebo v obci Suchý. Zde např. na křižovatce místních cest (49°29'13.262"N, 16°45'56.172"E). Křižovatka je tak velká, že i autobus se sem vejde i otočí. Parkovat lze i v Protivanově.

Přístup pěšky

Z Benešova: jděte směrem na jihovýchod po žluté značce, ale na rozcestí Pod Skalkami neodbočujte doprava, nýbrž pokračujte rovně. Dojdete k meteorologickému radaru Skalky, což je asi 2 km. Pokračujte ještě pak asi 2 km rovně po modré značce. Vrchol Skály je z tohoto směru vlevo od lesní asfaltky, trefit se musíte odhadem nebo podle přesné navigace.

Z Protivanova: jděte na západ po žluté značce a v lese odbočte doprava na modrou. Asi 3,5 km.

Ze Suchého doporučujeme okružní výlet nejdříve po žluté značce téměř východním směrem na rozcestí U Skal, odtud doleva po modré, přes rezervaci Skály (pokud chcete na vrchol, musíte odhadem odbočit vpravo), za ní stále rovně a pak podle modrého značení odbočit k prameni Luhy a stejnou cestou zpět, pokračovat na vrchol Skalky s radarem, pak dolů po asfaltce bez značení na křižovatku se žlutou, zde prudce doleva a po žluté zpět do Suchého. Z centra obce celkem asi 9 km. Nevýhodou je, že trasa většinou vede po asfaltu.

Příjezd na kole, parkování kol

V okolí kóty Skály vede v lesích velké množství asfaltových silniček, kam platí zákaz vjezdu motorových vozidel. Přímo na vrchol ale žádná cesta sjízdná pro kolo nevede.

Poznámky pro vozíčkáře

Vrchol Skály není pro vozíčkáře dostupný. Na okolní asfaltky ale vjet můžete a výlet po nich doporučujeme. Vezměte si ale pro jistotu doprovod.

Přispěvatelé:

Jan Harmata
Vytvořeno:
Naposledy upraveno:
Datum poslední návštěvy redakce v terénu