Furkapass

Ikonický průsmyk ve švýcarských Alpách


Furkapass je ikonou mezi turisty i motoristy. Je jedním z nejkrásnějších alpských průsmyků a také jedním z nejvýše položených, ve Švýcarsku v tomto ohledu zaujímá druhé místo. Prochází jím administrativní hranice mezi kantony Uri a Valais/Wallis. 

Popišme stručně jízdu průsmykem od vesnice Realp. 

Mnoha úzkými místy a častými serpentinami silnice vybudované roku 1867 vyjedeme nejdříve k hotelu Tiefenhotel v nadmořské výšce 2109 metrů. Cestou se otevírají nádherné výhledy na Ursental a na vrchol Piz Lucendro (2965 m). U nejvyššího místa v průsmyku doporučujeme zastavit a vydat se k hotelu Furkablick, odkud se můžeme kochat dalšími panoramaty. Tady si uvědomíme, že Furkapass je hlubokou sníženinou mezi vrcholy Klein Furkahorn (3026 m) na severu a Blauberg (2757 m) na jihu. 

Z nejvyššího bodu průsmyku vedou turistické stezky na Galenstock (3538 m, 5 hod.), Kleine Furkahorn (3026 m, 2 hod.) a Blauberg (2757 m, 2 hod.)

Při sjezdu je mimořádně zajímavé zastavit na některém místě, odkud se (v tomto směru nalevo od silnice) můžeme rozhlédnout do údolí Rhôny a za ním na Bernské a Walliské Alpy. Turisticky nejznámější vrcholy Jungfrau, Münch a Eiger sice nejsou vidět, ale vše bohatě vynahradí mohutný štít Finsteraarhorn (4274 m, vzdušná vzdálenost 22 km) a jeho velkolepé okolí. Při pozornějším sledování zjistíte, že dole v údolí vede železnice. O ní píšeme v samostatném hesle.

Sjezd pokračuje ještě zajímavějším místem. U restaurace Belvedere (2272 m) silnice začíná klesat v odvážně vedených serpentinách, ale tady doporučujeme rozhodně zastavit, zaparkovat a připravit si nějaký ten švýcarský frank. Od restaurace vede stezka k ledovci, který je pramennou oblastí řeky Rhôny (Rhonegletscher). Až do poslední chvíle ledovec ze stezky není vidět. O to více překvapí, když stanete nad ním. O ledovci píšeme v samostatném hesle.

Poslední fází sjezdu do údolí Rhôny je mnoho malebných serpentin k samotě s názvem Gletsch, kde je též staré úzkorozchodné nádraží stejného jména. Občas tady můžete vidět výletní vlaky. Doporučujeme zastavit a okusit magickou atmosféru staré trati. Ještě předtím si o ní můžete přečíst náš článek. 

Na křižovatce silnic v Gletschi se můžete rozhodnout, zda dále pojedete údolím Rhôny nebo vystoupáte na Grimselpass.
     
Podle:

Sopouch, J., Sopouchová, H. (1999): Švýcarsko a Lichtenštejnsko, průvodce, Olympia, Praha, str. 53

https://cs.wikipedia.org/wiki/Furka-Oberalp-Bahn, 11. 3. 2019

https://cs.wikipedia.org/wiki/Dampfbahn_Furka-Bergstrecke, 11. 3. 2019
     
     
     
     
     

     



Umístění

GPS souřadnice

46°35'33.874"N, 8°27'43.134"E

Google Maps | Mapy.cz

Nadmořská výška
2429 m.n.m.

Přístup

Příjezd vlakem

Nová trať s pravidelným provozem vede pod průsmykem Furka dlouhým tunelem. Na jihozápadní rampě je nejbližší stanicí Oberwald, na severovýchodě Realp. Po trati jezdí osobní vlaky v pravidelném taktu i soupravy Glacier expressu. Z Oberwaldu je to po silnici do průsmyku 17 km, z Realpu 12 km. 

Stará trať s nepravidelným provozem parních výletních vlaků vede pod průsmykem kratším tunelem. Nejbližší stanice k dosažení průsmyku se jmenuje Furka (0,5 km od vrcholového bodu silnice). 

Příjezd jinou hromadnou dopravou

Z Oberwaldu nebo z Andermattu se lze dostat v letní sezoně na Furkapass linkovým autobusem.

Příjezd osobním autem, parkování

Průsmyk Furka je sjízdný jen mimo zimní období. V zimě je nutno využít pro jízdu z jedné strany průsmyku na druhou nákladní vlaky s plošinovými vagony a za poplatek si nechat auto převézt. Průsmyk takto ale neuvidíte, vlak jede 15 km dlouhým tunelem hluboko pod třítisícovými vrcholy.

V létě je v průsmyku možno zaparkovat na několika místech, kochat se anebo fotit či filmovat. Problém s parkováním může nastat u ledovce Rhôny, kde je sice ve stísněných horských poměrech docela velké parkoviště, ale současně obrovský zájem projíždějících řidičů ledovec vidět. Na parkoviště se nemusíte vejít. 

Při projíždění průsmyku jeďte bezpečně. Při míjení velkých vozidel raději buďte zbabělci a třeba i zastavte se sklopenými zrcátky. Rampa ve směru od Gletsche má silnici širokou, ale ze směru od Realpu je vozovka místy hodně úzká (stav r. 2009). Všude dávejte velký pozor při míjení nebo předjíždění cyklistů. Ve sjezdech cyklisté mohou předjíždět vás. 

Příjezd zájezdového autobusu, parkování busu

Autobus průsmykem projede jen v létě. Parkování je možné všude, ale u ledovce Rhôny se vůz pravděpodobně nikam nevejde. V zimě z jedné strany průsmyku na druhý neprojedete, ani vůz na vagony nenaložíte. Pozn.: Malá dodávka se na vagon vejde. 

Přístup pěšky

Z Oberwaldu vede do průsmyku značená trasa, převýšení je 1260 m, délka asi 12 km. Počítejte s časem asi 5 hodin. 

Z průsmyku doporučujeme relativně snadný výstup na Kleine Furkahorn (2 hod. nahoru)

Příjezd na kole, parkování kol

Průsmyk často zdolávají silniční cyklisté jako velkou výzvu. Doporučujeme jet velmi obezřetně s ohledem na okolní provoz. 

Poznámky pro vozíčkáře

Většina cest v průsmyku je alespoň na vyhlídkách sjízdná pro vozíčkáře, ale daleko z parkoviště se vozíčkáři nedostanou. 

Přispěvatelé:

Jan Harmata
Vytvořeno:
Naposledy upraveno:
Datum poslední návštěvy redakce v terénu